I Statsministerens tale ved Folketingets afslutning i går kom Mette Frederiksen ind på, at man i Danmark har indsnævret uddannelsespolitiken i en forkert retning. Flere skal have en uddanelse og Danmark skal gøre op med uddannelsessnobberiet. I alt for lang tid er pengene og prestigen fulgt med de uddannelser, der tager længst tid og er mest teoretiske.
Men som så meget andet, så kommer det formentlig ikke igennem f.eks. politiske skåltaler. Men en ting er sikkert. Flere skal vælge en erhvervsuddannelse, for samfundet mangler faglært arbejdskraft. Det sætter uddannelsesinstitution TEC (Technical Education Copenhagen) på utraditionel vis nu fokus på. De har nemlig lavet en coffee table book og en udstilling under navnet FAGLÆRT. Her beretter 20 lærlinge med egne ord – og gennem stærke fotografier – om kærligheden til det fag, de har gjort til deres.
"De færreste forventer at se en elev på en erhvervsuddannelse blive portrætteret i en eksklusiv bog eller blæst op på store billeder rundt omkring i København. Vi sætter eleverne forrest".
Forelsket i sit fag!
I bogen møder du blandt andet 20-årige Hjalte, der er en ud af de 20 lærlinge, som er portrætteret på FAGLÆRT;
”Jeg er jo nok forelsket i faget. Nu har jeg lyst til at stå op hver dag. Jeg er mere glad. Frisk. Det har virkelig ændret mig at starte som karosseritekniker. Det siger de gamle derhjemme også.”
Lars Østergaard, marketing lead på TEC:
“De færreste forventer at se en elev på en erhvervsuddannelse blive portrætteret i en eksklusiv bog eller blæst op på store billeder rundt omkring i København. Vi sætter eleverne forrest. De er samfundets stærkeste faglige ambassadører, og det er dem, som rent faktisk kan kickstarte nye typer samtaler om arbejde og uddannelse. Og det er præcis dét, vi gerne vil med FAGLÆRT.”
Lars Østergaard fortæller, at FAGLÆRT ikke er en TEC-reklame, men et forsøg på at løfte den faglige stolthed på tværs af erhvervsuddannelser. Lars uddyber:
“Bogen og udstillingen er en brik i det store marketing- og kommunikationspuslespil, som vi lægger, når vi arbejder med valgrejsen for potentielle elever. Bogen gør sig både godt på meningsdannerens bogreol og er så robust, at den kan overleve 1.000 madpakkefedtede børnefingre på skolebiblioteket. Og så er den et fysisk medie, som giver en helt særlig oplevelse – man kan bladre i den og sanse den med hænderne – den er i sig selv et håndværk.”
Det er produktionsselskabet Holly som i øvrigt står bag billederne. Rasmus Kahlen, creative director hos Holly fortæller:
“Billederne er taget på elevernes præmisser. Vi forsøger at vise dem som hele mennesker. Det er vigtigt for os, at billederne viser den stolthed og glæde, som eleverne har til deres fag på en ærlig måde, som de selv genkender. Det skal ikke være et glansbillede, tværtimod, vil vi gerne vise æstetikken i det rå.
... kommer til Folkemødet
Udstillingen FAGLÆRT åbner på Kongens Nytorv 3. juni. Herefter rejser den bl.a. til Folkemødet på Bornholm, Frederiksberg Runddel, Ungdommens Folkemøde og BLOX.
Har du set? Årets "top 10" til Bornholm er klar
Bornholm er en unik blanding af naturskønne landskaber, historiske seværdigheder og kulinariske oplevelser. Du har allerede Hammershus, Opalsøen og et besøg på røgerierne på listen. Her får du vores input på 10 steder, som vi synes, du skal opleve på Bornholm.
Fælles for dem alle er, at der er tale om sande bornholmske perler. Velkommen til “Top 10” på Bornholm anno 2024.
Læs med [her]
Bliv opdateret på 5 min - hver uge!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.