I sidste uge blev årets bedste native løsninger i verden kåret ved Native Advertising Awards. Den helt store topscorer kom inde fra Rådhuspladsen. Det var nemlig Ekstra Bladet Brand Stories, der lidt utraditionelt blev årets topscorer.

Ekstra Bladet Brand Stories vandt nemlig aftenens mest eftertragtede pris. De vandt prisen “Native Advertising Agency/Studio of the year – under 20 ansatte.”

Native dækker over begrebet med betalt indhold og andre annonceringsmuligheder end de traditionelle. Det er et område, som har været i vækst, men måske stadig mangler gennembruddet i Danmark.



Til dontt.dk sætter Sebastian Fernandez, Head of Brand Stories på Ekstra Bladet, et par ord på, hvad prisen betyder for dem:

“Prisen betyder utrolig meget. Det er jo fantastisk at få anerkendelse fra kollegaer i branchen for det arbejde, som man hver dag lægger utroligt meget sjæl og energi i. Derudover er den et fint symbol på, hvor langt vores lille team er kommet i vores udvikling over de sidste par år.”

I var oppe mod giganter som The Washington Post, Time, The Guardian, BBC. Hvorfor tror du, at I kan slå så store spillere? 

Det er et godt spørgsmål, men hvis jeg skal give et bud, er det, fordi man ikke behøver den helt rette platform eller vildt mange ressourcer for at skabe og fortælle de bedste historier. Det eneste, man egentlig har brug for, er en god fornemmelse for, hvad der forbinder brandet, målgruppen og platformen, udover selve produktet naturligvis, og så kommer resultaterne også.”

"..Vi vil positionere os som et selvstændigt subbrand i Ekstra Bladet regi."

Kan I mærke, at native vinder mere og mere frem i Danmark? 

Det kan vi helt sikkert. Vi får mere og mere at lave for hvert år, der går, og samtidig kan vi også mærke, at markedet for native advertising er blevet mere modent. Dvs. at der er flere og flere, der tænker native advertising ind som et led i en større strategisk content marketing indsats. Modsat tidligere hvor det oftere blev brugt som lidt kreativt krymmel på taktiske kampagner.”

I har valgt at skifte navn til Ekstra Bladet Brand Stories. Hvorfor?

“Det er, fordi vi ønsker at positionere os som et selvstændigt subbrand i Ekstra Bladet regi og dermed have en mere tydelig platform at udkomme med vores egne historier fra – og dermed ”tage vores egen medicin”. Samtidig er det også blot en god identitetsøvelse for teamet, der markerer den udvikling, vi har været igennem de seneste par år, hvor vi hver dag forsøger at være endnu mere ambitiøse med gode historier på vores brands vegne.”

dontt.dk følger op og vil de kommende uger zoome ind på en af Ekstra Bladets cases i jagten på hvad det er, som Ekstra Bladet er gode til.

Tidligere på året havde vi en samtale med den kommercielle ledelse på Ekstra Bladet. Den kan du læse her.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.