Samtale med Signe Skarequist, Kommerciel direktør på Ekstra Bladet og Thomas Lue Lytzen, Director of Digital sales & ad tech på Ekstra Bladet.

Mediemarkedet er under konstant udvikling. De store amerikanske giganter har i en årrække svinget taktstokken og løbet med annoncekronerne. De store giganter forsvinder nok aldrig, men annoncering igennem disse kanaler bliver mere og mere upræcise. Den nye lovgivning indenfor sporring gør arbejdet sværere, og mange marketingfolk er i gang med at genopfinde deres strategi på f.eks. Facebook. Om det er derfor, at de danske medier har oplevet en fremgang på “native indhold” er svært at sige. Men det vinder i høj grad frem, og udviklingen går stærkt. 

Native indhold betyder kort fortalt, at det er indhold som virksomheden betaler for.

Det har fået os til at tage temperaturen på et af landets største medier. Hvilke produkter kan de tilbyde? Hvad virker, og hvad skal man holde sig fra?

Det er blevet en serie på 4 afsnit fra Rådhuspladsen. I dag sætter vi scenen med en samtale med de to kommercielle ledere Signe Skarequist og Thomas Lue Lytzen. Senere kommer vi med konkrete eksempler på godt native arbejde og kampagner, som Ekstra Bladet har produceret. 

Hvad er Native?

Native advertising er annoncer, hvor der er tale om betalt indhold. Det vil sige, at man betaler dig fra at få vist noget bestemt indhold på andre kanaler end sine egne.

Native advertising kommer typisk i disse former:

  • Advertorials
  • Betalte posts
  • Sponsorerede programmer.

Allerførst. Lad os lige få på plads. Hvem er I, og hvilke ansvarsområder sidder I med?

Signe Skarequist:
“Jeg er kommeciel direktør på Ekstra Bladet. Den “stol” har jeg siddet i siden marts måned i år. Men jeg har været i JP/Politikens hus i knap 14 år i forskellige roller, senest som Annoncedirektør.
Jeg er uddannet i en helt anden retning. Jeg er Cand. mag. i fransk og økonomi, så jeg skulle vel egentligt have været gymnasielærer. Men fik en chance her i huset for at arbejde med det programetiske område. Det område bragte en masse muligheder, hvor jeg i en periode også arbejdede på tværs i koncernen.”


Thomas Lue Lytzen:
“Jeg overtog Signes stilling, som har den mundrette titel af Director of Digital sales & ad tech. Den sidste del af titlen er faktisk vigtig at få med. Vi har stor og hele tiden øget fokus på teknologidelen. Det afspejler sig også i vores afdeling, hvor halvdelen er tech-specialister. Et godt digitalt annoncesalg er dybt afhængig af det rigtige set-up. Jeg har været her i huset i 4 år, men været en del af mediebranchen på den her side af bordet de seneste 8 år.”

Signe Skarequist

Kort fortalt. Hvad dækker jeres digitale annoncesalg over? Hvilke produkter?

Signe: “Kort fortalt, så kan man sige at vi i salgsafdelingen arbejder i 3 spor. Vi har print, digitalt og content.
På det digitale arbejder vi med at give annoncører den bedste og mest effektive iscenesættelse. Det gør vi med en række forskellige formater og muligheder. Med Ekstra Bladets enorme volume, så kræver det at vi hele tiden udvikler os.” (Se muligheder her.)

“I vores content spor hjælper vi virksomheder med at skabe engagerende indhold.
Det er f.eks. de native artikler, hvor vi sammen med kunden gennemarbejder en problemstilling med kommercielle journalister.” (Se content muligheder her.)

Hvilke historier fungerer godt til f.eks. en native artikel?
Thomas: Det er meget bredt. I vores native-team har vi journalister, der udelukkende producerer native-artikler., De har præcis føling med vores brugere, og som ved, hvad der fungerer. Så det sker i en tæt dialog. Overordnet har historierne en subjektiv vinkel, taktiske budskaber og fungerer perfekt, hvis man som kunde har noget unikt at fortælle. Mit yndlingseksempel er kampagnen, vi lavede for Ørsted, som satte fokus på deres nye fokusområde inden for grøn energi. En af vores native-journalister fandt på, at lave et interaktivt Danmarkskort, der viste, hvilke dele af Danmark der ville stå under vand, hvis vandstanden i havene stiger markant, altså for at vise, hvad der sker, hvis ikke vi  – og virksomheder som Ørsted – gør noget..” (Se artikel her.) 

I over en uge lå den artikel i top 3 som mest læste artikel, og endte som en af årets bedst performende artikler.”

Og præcis de eksempler glæder vi os til at dykke længere ned i den kommede tid på dontt.dk. Er det aldrig journalister fra redaktionen, der skriver historierne?
Signe: “Native artikler bliver altid skrevet af journalister ansat i vores kommercielle afdeling. De er alle uddannede, hamrende stærke i at skrive til vores brugere og er en del af vores DNA. Men der er en klar og tydelig opdeling.”

Thomas Lue Lytzen

Høje krav

Hvordan kan brugerne kende forskel?
Signe: “Først og fremmest er det jo markeret, når det er betalt indhold. Det har vi ingen interesse i at skjule. Men vi sætter en ære i, at brugeren får en god oplevelse og viden om præcis det emne artiklen formidler. Der er de samme høje krav, som der ville være redaktionelt.

Thomas: Det, som måske er hovedet på sømmet ift. til Native artikler, er “Det handler ikke om en annoncør, men alt omkring en annoncør.” Når vi skal lave indhold om en lækker bil, så behøver man ikke skrive, at den er lækker. Det viser billeder eller video tydeligt. Så her kan fokus f.eks. være på de klimavenlige aspekter, sikkerhed eller komfort.”

Hvordan er jeres interne team bygget op?
Signe: “Vi har et team, der sidder under “ad operation & tech”, som sikrer, at alle “stikkene” ud mod det programetiske økosystem sidder rigtigt sammen. Det betyder, at uanset hvilken indkøbsteknologi du benytter dig af, så skal vi være klar til at understøtte det med eb.dk. Det har vi 6 mand, som sidder fast med. Det er en stor nødvendighed, fordi der er så mange teknologier som spiller ind. Der skal ikke være nogen, der skal være begrænset af at kunne annoncere ved os. Derudover er teamet fordelt af kommercielle journalister, kundeansvarlige/account managers og kommercielle rådgivere.”

"At afgive kontrollen. Det kan lyde urovækkende for mange marketingchefer. Men man er nødt til at lytte til f.eks. vores kommercielle journalister som kender mediet og ved, hvad der virker!"

Hvad er så det bedste råd, man kan give til en annoncør, der vil i gang med native?

Native markedet i DK

Hvis vi går lidt op i “helikopteren”. Hvordan vurderer i kvaliteten af “native-markedet” generelt i Danmark?
Signe: “Der er sket enormt meget de seneste år. Jeg synes, at kvaliteten er bedre, og markedet udvikler sig enormt. Interessen bliver større, og jeg kan se på vores egne native kampagner, at det virker. Men der er stadig for mange “pressemeddelelser”. Det kan være artikler, som ville være glimrende på bandets egne platforme, men hvor man tydeligt kan se, at der ikke er arbejdet med mediets særlige kendetegn og den type brugere, som de har. På den måde bliver det bare en anden måde at få en pressemeddelse ud på. Det er absolut det sidste, som native indhold er.”

Hvad er så det bedste råd, man kan give til en annoncør, der vil i gang med native?
Thomas: “At afgive kontrollen. Det kan lyde urovækkende for mange marketingchefer. Men man er nødt til at lytte til f.eks. vores kommercielle journalister som kender mediet og ved, hvad der virker! At de tager hånd om jeres brand og gør det på Ekstra Bladets præmisser”

Signe: Det giver jo også god mening. Vi har et kæmpe data set-up og kender naturligvis vores egne brugere bedst. Når du går ind på Ekstra Bladet, så vil du opdateres og underholdes. Det mindset skal vi selvfølgelig læne os op af, når vi laver indhold for kunder.

Continued…. I den kommende tid vil vi i samarbejde med Ekstra Bladet vise og dokumenterer gode eksempler på native kampagner.


Tilmeld gratis

Tilmeld dig vores ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.