Iværksætter-duoen Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung solgte sidste år 30% af deres virksomhed Eace Gum til den Norske gigantkoncern Orkla. Siden har Eace Gum haft fart på med lancering af nye produkter og vild butiksvækst. Deres tyggegummi kan i dag findes i mere end 2.500 butikker i 4 lande, men ifølge direktør Asbjørn Dencker er rejsen kun lige begyndt.

Det fortæller han i dag til dontt.dk.

Stor vækst og nye produkter

Udover deres originale vitamin tyggegummi som indeholder 10 essentielle vitaminer har Eace Gum lanceret to nye varianter. Det ene produkt, som går under navnet Energy Boost, tapper ind i det kraftigt vækstende energi-marked og er et tyggegummi som indeholder den samme mængde koffein og B-vitaminer som en halv energidrik. Det andet produkt kalder de Healthy Teeth og indeholder fluor og grøn te ekstrakt der både er godt for tænderne og frisker ånden op.

Udover udvidelsen af produkt-porteføljen har tyggegummi start-up’et også haft travlt på andre fronter. De har tredoblet antallet af butikker så de i dag har mere end 2.500 butikker i Danmark, Sverige, Norge og de Forenede Arabiske Emirater. Senest er Danmarks største dagligvarekæde Netto kommet på, hvor tyggegummiet fra Eace Gum fra denne uge kan findes på hylderne. Derudover har de lanceret en national kampagne på alle medier med Pernille Blume i front og har tilmed fået lavet deres egen brand sang ’Put your mind at Eace’ som du kan høre på Spotify.

Vi har haft turbofart på siden Orkla kom med ombord og forventer da også en toplinje-vækst på 5-600% i år. Men vi er kun lige begyndt, og der er stadig lang vej til mål.” Siger Asbjørn Dencker, direktør i Eace Gum.

Norsk gigant så stort potentiale

De to unge iværksættere deltog i 2020 i Løvens Hule, hvor de til trods for ros fra løverne, endte med at gå tomhændet fra studiet.

Vi var da ærgerlige over at vi ikke fik en løve med, men det viste sig at være det bedste der kunne ske. Vi fik den publicity vi havde brug for på det tidspunkt, og undgik at komme af med en hel masse procenter for en for lav værdiansættelse.” siger Ziggi Harttung, marketingdirektør i Eace Gum.

Selvom løverne ikke var klar til at investere, så lykkedes det året efter at få den Norske gigant-koncern Orkla med ombord.

Det har været den perfekte kombination af vores unge agile og innovative setup og de 350 års erfaring og dermed kæmpe videns-base Orkla besidder.” fortæller Asbjørn Dencker.

Eace Gum founders

Fakta om Eace Gum

Eace Gum blev stiftet i 2019 af iværksætter-duoen Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung

I Maj 2020 lancerede de deres første produkt, vitamin tyggegummi

Eace Gum har tre produkter der alle er udviklet og produceret i Danmark

Eace Gum + Vitamin Boost – et tyggegummi som indeholder 25% af det anbefalede daglige indtag af 10 essentielle vitaminer.

Eace Gum + Energy Boost – et tyggegummi som indeholder 50 mg koffein og vitaminerne B6 og B12, hvilket ca. svarer til ½ energidrik.

Eace Gum + Healthy Teeth – Et tyggegummi som indeholder fluor der beskytter tænderne og grøn te ekstrakt som fjerner dårlig ånde.

Eace Gum har kontor i København og tæller 5 medarbejdere.

Eace Gum’s produkter kan findes hos forhandlere i hele landet, blandt andet hos 7-Eleven, Matas, Q8, Lidl, Netto, Normal og Circle K



Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.