I sidste uge blev iværksættervirksomheden Ditur ramt af overskrifter som “nedtur” og “bløder”. Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, at det stod rigtig slemt til for virksomheden.

For bag overskrifterne er der både vigtig viden og læring for andre virksomheder. Ditur er gået fra et overskud på ca. 20 mio. i 2021 til et overskud på 2 mio. i 2022. Men på trods af den store nedgang, har man faktisk omsat for 2-3% mere i 2022 og forventer igen et millionoverskud i 2023.

Vi har talt med Kasper Dissing, co-founder for at blive lidt klogere på regnskabet og situationen.


Ditur

Kasper & Mikkel Dissing


Kasper, lad os lige tage den igen. Hvilket år var 2022 for Ditur? 

“2022 var et svært år at navigere i. Vi har altid drevet forretning i en makroøkonomi, hvor vi har haft medvind. Vi har derfor lært rigtig meget af 2022, hvor vi har skullet omstille os til en ny virkelighed. På trods af en faldende forbrugertillid og krig i Europa kommer vi ud af året med en vækst på toplinjen, men med en bundlinje, der er betydeligt svækket ift. tidligere år.”

I formår jo faktisk at øge omsætningen med 2-3 pct. i 2022, så interessen for jeres produkter er stadig enorm. Kan man kalde det et investeringsår for Ditur? 

“Vi har investeret mere end tidligere i 2022, hvor fokus har været på at opdatere vores e-com platform og samtidig bygge vores nye forretning Avilé på, hvilket også bød på en butiksåbning i Klostergade. “Investeringsår” er dog ikke den første overskrift, jeg vil sætte på 2022. “Kriseår” er nok mere retvisende, og at vi lykkedes med at vækste toplinje, og tjene penge i et kriseår er vi trods alt tilfredse med.”

"Sådan er gamet!"

Og så er det jo oplagt at spørge ind til 2023? Hvordan er året “startet”? 

“Mange af de markroøkonomiske udfordringer er ikke blevet løst endnu. Tiderne er dog lysere, og vi oplever, at vi lykkedes med at vækste ift. 2022, hvilket vi ikke turde budgettere med på vej ind i 2023. Så lige nu slår vi vores budget, og leverer bedre resultater end vi havde budgetteret. Året er derfor startet godt. Vi har haft mange spændende produktlanceringer, hvilket, vi tror på, har været med til at drive væksten.”

I blev mødt ret hårdt af tabloidpressen i sidste uge med både “nedtur” og “bløder”? Hvordan var det? 

“Sådan er gamet. Vi er hverken helt oppe at flyve, når de som sidste år skriver om vores store millionoverskud. Derfor er vi heller ikke “nede i kælderen” over det modsatte. Vi har fokus på Ditur, vores medarbejdere og vores kunder. Det er det, som vi kan påvirke.”

Synes I dækningen er for sort/hvid? 

“Jeg tror, at alle kan se, at dækningen er sort/hvid. Med de overskrifter du refererer til, så glemmer man jo alle mellemregningerne. Det er sikkert sjov og hurtig læsning i BT. Men det er ikke noget, at læseren bliver klogere af. Får det flere unge i gang med iværksætteri? Kritik er velkommen. Altid. Men ville det ikke være fair at nævne, at vi aldrig har leveret et underskud, har 100 medarbejdere og servicerer 250.000 kunder om året. Det hører altså også med til historien.”


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.