Hver evig eneste dag indånder vi alt for meget usund luft. Nu har 2 danskere sat sig for at at afhjælpe med dele af problemstillingen. Men der er hverken tale om en app eller noget “grimt” til hjemmet. Der er i stedet tale om en innovativ designløsning, som kan hjælpe dig med at forbedre dit indeklima. Produktet er klar og bliver i denne uge sat til salg via kickstarter.

I den forbindelse tog vi en snak med Hans Augustenborg, Co-founder & designer i Canairi.

Hans, Kan du kort beskrive, hvad Canairi er?  

“Canairi er en alternativ indeklimamåler, som benytter nudging og intuitivt design til at forbedre indeklimaet i hjemmet 

På ydersiden ligner Canairi en kanariefugl (med afsæt i analogien om kanariefuglen i kulminen), men på indersiden gemmer der sig en CO2-måler som måler kvaliteten af dit indeklima og hjælper dig med at afgøre, hvornår du bør lufte ud. Er indeklimaet dårligt, drætter Canairi død om, indtil du åbner vinduet og bringer den til live igen.!”



Hvordan får man ideen til det? 

“Idéen startede som et skoleprojekt på DMJX, hvor at jeg satte mig for at løse problemet med dårligt indeklima. Jeg var optaget af det kæmpestore, men usynlige problem, som er, at vi indånder rigtig meget usund luft i løbet af dagen. Det betyder, at vi er mindre effektive, udvikler allergier, oplever mere træthed, mere hovedpine, sover dårligere, og jeg kunne blive ved. Det skyldes først og fremmest, at vores bygninger er blevet så lufttætte, som er godt for varmeregningen, men virkelig dårligt for ventilationen – især i takt med at flere forbrugsprodukter spreder usunde partikler, som desværre er med til at øge allergitilfælde i befolkningen. Tilføj så kendsgerningen, at vi bruger ca. 90% af vores liv indendørs. Løsningen? Jamen alle eksperter er enige om, at den simple handling at åbne vinduet og lufte ud, forbedrer indeklimaet markant.

Kombinationen af et stort problem og en simpel løsning (at åbne vinduet) gjorde mig nysgerrig på, hvordan man rent faktisk kunne få folk til at åbne de skide vinduer. I mit virke som Art Director tænkte jeg, at der måtte gemme sig en visuel løsning på dette usynlige problem. Og det gjorde der sørme. En løsning der både kunne få folks opmærksomhed, pynte i hjemmet og appellere til både voksne og børn. Endda helt uden apps, lyde og blinkende lamper.

Efter skoleprojektet kunne jeg ikke slippe idéen og fortalte min gode kammerat Andreas om idéen, og han var vild med tanken og indstillet på at kaste en masse timer efter projektet for at se, hvor langt det kunne flyve eller rettere sagt: Hvordan man bygger vingerne for at kunne flyve.”

Præsentation af de to founders.

Andreas Kofoed Sørensen:

Erfaring: Business Controller, Arbejdernes Landsbank og fuldmægtig hos Økonomistyrelsen (Finansministeriet).
Uddannelse: Copenhagen Business School — Master's degree, cand.merc. Finansiering og Regnskab (MSc in Finance & Accounting)

Hans Høite Augustenborg:

Erfaring: Art Director hos Uncle Grey, AKQA, Robert&Boisen, Red Bull og DR.
TV-kommentator: Discovery Networks (Kanal5, Eurosport, Discovery+) — OL Tokyo2020 (Surfing).

Uddannelse: DMJX (Danish School of Media and Journalism) — Creative Communication.

"...Udviklingen af produktet er foregået over en lang periode fra 2019 indtil nu."

Hvornår gik I i gang med udviklingen? 

“Udviklingen af produktet er foregået over en lang periode fra 2019 indtil nu. Den lange proces skyldes først og fremmest, at der er en masse trail and error og interaktioner, når man vil skabe et helt nyt produkt, og så gjorde det det heller ikke nemmere at køre fuldtidsjobs på siden.”

Kan man forestille sig, at I kommer med flere produkter? 

“Vi føler, at Canairi kan blive kæmpestort med vores ene produkt alene. Se bare på firmaer som Soundboks og Hövding, der har haft succes med at fokusere deres kræfter på et produkt. Den anden dag så jeg en vild graf, som viste, at omsætningen på EarPods alene overstiger omsætningen for både Spotify og Adobe. Det er jo helt crazy. Jeg tror, at vi kommer til at se endnu flere brands, som stort set kun har et produkt, de er virkelig skarpe på og færre brands med en uoverskuelig portefølje. Når det så er sagt, har vi også planer om at udvide med forskellige versioner, som også kan måle andre ting i luften. Vi har også en langsigtet ambition at skabe flere produkter, som løser komplekse problemer med simple og intuitive løsninger.”

Hvad er jeres egen baggrund? 

“Vi er barndomsvenner og har gået i både i folkeskole- og gymnasium-klasse sammen. Udover at spille badminton og stå på skateboard sammen, har vi begge haft en kærlighed til iværksætteri og faktisk kørt et lille firma, KnæHøjKarse, da vi var 12 år gamle. Vores firma var en abonnementsservice som klippede folks græsplaner Det gik faktisk rigtig godt, indtil vi fandt ud af, hvor nederen det var at klippe græsplaner. Efter gymnasiet gik vi forskellige veje, men har altid holdt kontakten og bestræbet os på at kombinere vores forskellige skillsets i et fælles projekt i fremtiden. Det projekt er så kommet nu.”

Og hvor langt er I så? I er “live” på kickstarter om kort tid, og hvordan fungerer det så, hvis man gerne vil have jeres produkt blandt de første? 

“Hvis man vil være sikker på at få en Canairi som en af de første og til 50% rabat, skal man sidde klar med dankortet d. 5 April, hvor vi launcher. Hvis man signer up på www.canairi.io får man en mail, når vi er live. Hvis du backer vores Kickstarterkampagne, kan du forvente at modtage en Canairi til Oktober.”

 

Canairi

Arbejdsvaner

Har du set vores nye serie om arbejdsvaner?

Her giver en række inspirerende personer deres fif, råd og vaner fra et travlt arbejdsliv. Læs med her.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.