I 2015 bragede ARKK Copenhagen ind på sneaker-scenen. På rekordtid slog de igennem både online og i en række hypede skobutikker i hele verden. Det medførte store overskud, og man har siden solgt over 1 million sneakers. Derefter fulgte et par par turbulente år, hvor man ikke levede op til egne forventninger og endda måtte præsentere et uvant underskud. Det reagerede ARKK Copenhagens founders Kasper Rasmussen og Thomas Refdahl omgående på.
Det medførte blandt andet tilbagekøb af markeder fra agenter og distributører i hele verden, en optimeret produktportefølje, en trimmet medarbejderstab, lukning af udenlandske selskaber og et par egne butikker samt en en ny salgsstrategi. Den har åbenlyst virket, hvilket ARKKs regnskab viser tydeligt.
Således er bruttofortjenesten steget fra 3.838.250 millioner i 2020’s halvårsregnskab til hele 12.212.442. Det betyder et overskud på 5.570.043.
Det positive resultat kommer på trods af, at selskabets hovedland for produktion, Vietnam, var hermetisk lukket i 4 måneder i andet halvår af 2021, hvorfor bestilte ordrer fra kunder på et tocifret millionbeløb ikke kom hjem som planlagt i 2021. Dette havde løftet både bruttofortjeneste og bundlinje til et absolut rekordresultat i virksomhedens historie.
"Det har været et år, hvor vi er gået fra afvikling til udvikling i ARKK..."
Fra afvikling til udvikling
Thomas Refdahl, Co-founder og CEO fortæller:
”Det har været et år, hvor vi er gået fra afvikling til udvikling i ARKK. Fra et 2020, hvor alt blev vendt på hovedet, afviklet og trimmet ind, til et 2021 hvor den har stået vækst, nye kollegaer, nye produkter, et spritnyt website, et collab med Faxe Kondi og helt nye kontorlokaler.
Han fortsætter:
“2021 har været året, hvor vi skulle bevise, at alle de hårde beslutninger, der blev truffet og eksekveret i 2020, ville bære frugt, at de var rigtige – det mener vi 100%, at vi med årets resultat har bevist. Samtidig har vi været meget åbne omkring, at vi havde bestilt varer for et tocifret millionbeløb yderligere til levering i andet halvår af 2021, varer der var bestilt af kunder, der aldrig kom hjem grundet Vietnams 4 måneders lockdown fra juli til oktober 2021. Det havde betydet en mere end fordobling af årets resultat, men sådan er business, og vi er super glade for at kunne være stået imod den modgang 2021 har været med vores hovedproduktion i et Corona-ramt Asien”
Nye produkter og funktionalitet i højsædet
Selskabet har på trods af det flotte overskud i 2021 brugt store summer på at udvikle ARKKs produktsortiment.
Selskabets anden Co-founder og kreative chef Kasper Rasmussen fortæller:
”Vi har brugt meget af 2021 på virkelig at optimere vores eksisterende produkter, løfte kvaliteterne yderligere og samtidig investere mange midler i udvikling af helt nye produkter, teknologier, såler og designs, der udkommer i slutningen af 2022 og start 2023. Det bliver produkter, der vil gøre sig bemærket ved ekstraordinære designs, specialudviklede materialer og med funktion som nøgleordet, i alt hvad vi laver. Vi er blevet kendt som det funktionelle sneakerbrand med lette, åndbare, vandtætte og meget komfortable sneakers, og dette bliver ikke mindre, når man kigger hen imod alle de nye udviklinger vores kunder over hele verden har i vente både her i 2022 og frem.”
En top trimmet maskine
ARKKs to Co-founders har med andre ord benyttet Corona-årene til at skabe en top-trimmet virksomhed, der kommer ud af krisen med fuld fart, og nu er de klar til at vise, hvad de kan. ”Vi har det stærkeste hold i ARKK, vi nogensinde har haft med det perfekte mix af erfarne profiler, der har været med os i årevis til unge talenter og nye tunge profiler på afgørende poster,” fortæller Thomas Refdahl. Han fortsætter: ”Vi er klar til endnu et stærkt år her i 2022, vi har de rigtige produkter, gode kunder, et stærkt brand og vi glæder os til at vise alle vores kunder, at de kun har set toppen af isbjerget af, hvad ARKK og vores produkter kan – vi er kun lige begyndt,” slutter Thomas Refdahl.
Vild med Bornholm?
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.