Du kender helt sikkert den lyserøde chokoladebar – alle har en historie med den, og uden at overdrive, er den en af de mest solgte gennem tiderne. Derfor vakte det stor opmærksomhed, da Anthon Berg i fjor præsenterede et samarbejde med det internationale brand Baileys. Og det har vist sig at være en kæmpe succes.
Så stor succes, at produktet nu er blevet nomineret til Årets Lancering i dagligvarehandlen 2024. Anthon Bergs Baileys Marcipanbrød, som kombinerer det klassiske marcipanbrød med verdens bedst sælgende flødelikør, har vundet danskerne over på rekordtid.
Christine Camilla Danielsen, Anthon Berg Brand Lead fortæller:
”Lanceringen bygger på et stærkt og unikt samarbejde mellem Anthon Berg og Baileys. Siden introduktionen har produktet været den største vækstdriver i chokoladekategorien og har bidraget markant til væksten inden for marcipanbrødssegmentet.”
Nomineringsgrundlaget bygger på data fra dagligvarehandlen fra uge 25, 2023, til uge 24, 2024.
Siden introduktionen har produktet været den største vækstdriver

Mere end 23 millioner solgte marcipanbrød
Salget taler sit tydelige sprog. I 2024 har Anthon Berg solgt over to millioner flere marcipanbrød end året før – og danskerne har nu købt mere end 23 millioner af de populære marcipanbrød i alle størrelser og smagsvarianter. En imponerende bedrift, der bekræfter danskernes store kærlighed til marcipan.
Men succes handler ikke kun om stærke brands. Selv med en international gigant som Baileys ved sin side er det eksekveringen i butikken, der i sidste ende gør forskellen.
”Eksekvering i butikkerne har været afgørende for Baileys-succesen. Vi har som salgsstyrke lagt en solid plan for, hvordan vi skulle lykkes med produktet. I samarbejde med Trade Marketing er konsulenterne blevet klædt på med de flotteste POS-materialer,” siger Jesper Krog Poulsen, Sales Team Leader i Toms Gruppen.
”Vi forberedte kunderne på den store nyhed og fik aftalt de bedste pladser, så vi var klar fra dag 1. Alle konsulenter med hjælp fra baglandet kørte samlet i tre dage og fik gjort butikkerne lyserøde med Anthon Berg Baileys i front. Der var flotte butiks-konkurrencer med pinkfarvede AB-cykler og kufferter mm.,” fortsætter han.

Slaget om forbrugernes opmærksomhed
Når det kommer til salg af slik og chokolade, er impulskøb afgørende. Derfor spiller både placering og synlighed i butikken en stor rolle, når et nyt produkt skal fange forbrugernes opmærksomhed.
Bag denne indsats står Toms Gruppens salgskonsulenter, der hver dag samarbejder med dagligvarehandlen for at sikre det rette sortiment på hylderne. Jesper Krog Poulsen, der dækker Københavnsområdet og i flere år har haft fingeren på pulsen, når det gælder salgsoptimering i butikkerne, uddyber:
”Som før nævnt er planlægning altafgørende for succes. Men uden et godt samarbejde med butikkerne går den ikke. Så gode relationer og målrettet arbejde i butikkerne er også en af nøglerne til succes.”
”Baileys-kampagnen har været et godt eksempel på, hvad godt samarbejde, planlægning, branding og fantastisk god smag kan ende ud med,” afslutter han.
Kåringen finder sted den 6. marts ved MLDK’s årstræf. Vi følger naturligvis slagets gang på dontt.dk og vender retur!

Mere Anthon Berg?
Anthon Berg fylder 140 år: “Vi bevarer vores værdier, mens vi fornyer os”
Læs vores store interview med Christine Camilla Danielsen, Group Brand Lead hos Anthon Berg. Læs med her.
Få hele historien om Anthon Berg
Ja, den er god nok. Danmarks måske største chokoladeeventyr blev faktisk startet af en grønthandler. Et succesfuldt sidespring til den søde afdeling betød (heldigvis!), at Anthon Berg skiftede gulerødderne ud med chokolade.I år Men kender du historien bag? Vi blev nysgerrig og har samlet brudstykkerne af et stolt stykke danmarkshistorie. Læs med her.
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.