Ja, den er god nok. Danmarks måske største chokoladeeventyr blev faktisk startet af en grønthandler. Et succesfuldt sidespring til den søde afdeling betød (heldigvis!), at Anthon Berg skiftede gulerødderne ud med chokolade.
I år fylder brandet 140 år – et sandt iværksættereventyr, der, på trods af sin fremskredne alder, stadig er i topform.
I dag kender 90 % af alle danskere Anthon Berg. Men kender du historien bag? Vi blev nysgerrig og har samlet brudstykkerne af et stolt stykke danmarkshistorie her.
Mod slutningen af det 19. århundrede blev chokolade mere og mere populært i Europa. I Danmark besluttede grønthandleren Anthon Berg at prøve kræfter med kakaobønnerne. Han tog sin passion fra grøntsagerne med sig, og snart blev hans chokoladebutik på Gammel Strand i København et tilløbsstykke. Året var 1884.
Anthon Bergs chokolader blev så populære, at kunderne begyndte at stå i lange køer uden for butikken. Her begyndte Berg og hans ansatte at uddele små marcipanbrød til de trofaste chokoladeelskere. Fra begyndelsen har Anthon Bergs brand været baseret på generøsitet, og allerede i 1898 fik chokoladen sin ikoniske lyserøde indpakning.
Da Anthon Berg blev ældre, overtog sønnen Gustav familieforetagendet i 1901 og lovede at fastholde kvaliteten – et løfte, som vi holder den dag i dag. Selvom produktionen er vokset langt ud over Anthon Bergs egen skala, kan man stadig smage hans dedikation og generøsitet i hver eneste bid.
Under Gustav Bergs ledelse voksede produktionen, og chokoladen blev nu distribueret til forhandlere i hele landet. En fabrik blev etableret på Østerbro i København, og i 1938 overtog Kai Berg direktørstolen efter sin fars død.
På rejse med Anthon Berg
I 1956 kom Anthon Berg med danskerne ud at rejse, da marcipanbrødet kom i salg på færgen fra København til Landskrona. Senere samme år kunne det også købes på SAS-fly fra København. Herfra gik det stærkt: Toms, Anthon Berg, Ga-Jol og Pingvin indplacerede sig stærkt i grænse-, færge- og lufthavnsbutikkerne.
Den såkaldte Travel Retail-handel var etableret, og den accelererede med danskernes ferierejser ud i Europa i 1960’erne og 1970’erne. Det viste sig, at især de eksklusive Anthon Berg-produkter havde internationalt potentiale, og i dag står Anthon Berg i unikke positioner i lufthavne verden over.
Anthon Berg fylder 140 år: "Vi bevarer vores værdier, mens vi fornyer os"
Hvordan er det at arbejde med et produkt, der har været en del af danskernes hverdag gennem generationer?
Vi har talt med Christine Camilla Danielsen, Group Brand Lead hos Anthon Berg, til en snak om, hvad det vil sige at forny et så elsket og historisk brand og samtidig bevare og huske hvor man kommer fra.
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.