Er mange medarbejdere og en stor omsætning opskriften på en succesfuld virksomhed? Ikke nødvendigvis, hvis du spørger Co-founder, Cecilie Vinde fra den danske beauty darling, Lavinde Copenhagen. Hendes oplevelse er nemlig, at vi generelt har en tendens til at være lidt for fokuseret på netop de to områder, når vi taler om ”succes” inden for iværksætteri, start- og scale ups.

Hun mener, at vi overser noget ret essentielt, hvis ikke vi ser nærmere på andre vigtige værdier, og det har vi taget en snak med hende om.

”Jeg oplever, at der er en ret stor tendens til som det første at spørge ind til, hvor mange medarbejdere man (som iværksætter eller scale up) har og ligeså, hvor meget vi omsætter for, når vi begynder at bevæge os omkring ordet ”succes”, og det synes jeg er lidt ærgerligt”.

”Jeg vil også være ærlig at indrømme, at jeg længe selv har følt, at det var en succes, når vi kunne sige, at vi havde mange medarbejdere. Men som Katrine Le Larsen fra Copenhagen Cartel så fint tidligere har udtalt i en podcast, så endte hun med at have et for stort team, og det var ikke lykken i hendes situation. Hun skar ned på sit team, ligesom vi selv har gjort, og derfor sidder hun også i dag med et mindre team, som har fulgt hende siden”, fortæller Cecilie Vinde.

Og netop denne udvikling har Lavinde Copenhagen også for nyligt selv gennemgået.

”Vi har nu været på vores rejse i over syv år, og vi har vækstet de sidste mange år. Men midt i den vækst har vi egentligt også glemt at standse op og se os omkring. Vi fik ikke stillet os selv spørgsmål som ”er vores team korrekt sammensat?” og ”har vi de kompetencer, vi har brug for?”.


Cecilie Vinde

Cecilie Vinde, Co-founder af Lavinde Copenhagen


”I løbet af alle de år, vi har drevet Lavinde Copenhagen, er der sket en del, og vi har ændret strategi undervejs. Og når vi ændrer strategi, skal vi også se nærmere på, om vi har det rigtige team i forhold til den nye retning, vi har defineret for virksomheden, og de dertilhørende kompetencer vi får brug for”, siger Cecilie.

”Vi har derfor valgt at skære ned på teamet af faste medarbejdere. Nu benytter vi så flere eksterne bureauer til at hjælpe os. De er specialister, og vores erfaring er nu, at du ikke nødvendigvis har brug for specialister 37 timer om ugen. Derfor kan det være en styrke at udlicitere nogle af arbejdsopgaverne fremfor at have faste fuldtidsansatte, når vi måske kun skal bruge deres kompetencer 20 timer om ugen”, påpeger hun.

Skal du rekruttere med hjertet?

Cecilie fortæller os også om, hvordan det kan ende med at blive en ret dyr affære at fejlrekruttere, og derfor har hun også et særligt råd til andre iværksættere eller start ups.

”Katrine (red. Le Larsen) kommer også ind på det her med at ansætte med følelser, og det kan vi også nikke genkende til. Vi har nok været lidt for ærekære, og været af den overbevisning, at vi selvfølgelig godt kunne finde ud af at finde ansatte til vores egen virksomhed”, siger hun.

”…men efter vi fik professionel hjælp, indså vi hurtigt, at vi ikke har de kompetencer, der skal til – ganske enkelt. Der skal stilles de helt rigtige spørgsmål, der skal testes og graves lidt dybere for at sikre, at der er et match – også på sigt. Og det er altså ikke helt billigt at ansætte forkert, så det er klart en anbefaling at få hjælp til det”, siger hun.

Dét er succes for Cecilie Vinde

”Lige nu er vi et spændende sted. Vi er nemlig i gang med et stort oprydningsarbejde på mange fronter”, afslører hun.

”Vi har valgt at outsource vores lager. Det skaber mere frihed i vores virksomhed, og betyder at vi kan spare omkostningen til leje af lagerlokale. Og det betyder også, at vi ikke længere skal tænke på medarbejdere til lageret”.

”I forbindelse med at vi har valgt at søge mere ekstern hjælp, så er vi også ved at sammensætte et advisory board, så vi sikrer os, at vi får de bedste indspark i denne her spændende proces”, siger hun.

”Hvis der er noget, jeg er stolt af, så er det, hvor stærkt et brand vi har bygget op, og at vores produkter performer 100%. Det er også ”succes” for mig, at vores kunder er glade, og at vores produkt rent faktisk gør en forskel for nogen. Dét er en værdi, jeg synes vi skal være endnu bedre til at fokusere på, når vi gerne vil tale om ”succes” inden for iværksætteri”, tilføjer hun.

”Og når det er sagt, så vil vi gerne blive endnu bedre til at drifte. Det betyder f.eks. også, at vi kommer til at satse mere på vores online webshop, især i udlandet, og dét er vi spændte på”.

”Vi har skiftet vores gamle mantra: ”GO BIG or Go HOME” ud med: ”Do it smarter – not harder”, og vi ser meget frem til det nye kapitel, vi nu har taget hul på i Lavinde Copenhagen”, siger hun afslutningsvist.


Nysgerrig på mere?

Få hele historien om Lavinde i dette interview.

Lavinde Copenhagen hitter: Fra en proppet lejlighed med produkter, til prisvindende bestsellere.  [Læs her]


Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.