For et par måneder siden havde vi en snak med Frederik Kjærgaard, som sammen med Silas Storgaard har stiftet festivalen AiaSound i København. Her fortalte Frederik om, hvordan de har “designet” festivalen til København, og om de enorme ambitioner de har. (Den kan du læse her.) Siden er store sponsorater og artister blevet præsenteret, her i blandt Tiësto som ifølge DJ Magazine har været i top 5 over verdens bedste DJ’s i to årtier. Men hvordan går planlægningen, billetsalget og er der mon flere overraskelser på vej?

Det fortæller Frederik Kjærgaard, Founder af AiaSound om her.

AiaSound

 AiaSound er stiftet af Silas Storgaard (th.) og Frederik Kjærgaard (tv.).

Der er meget “larm” om jer og store forventninger. Hvordan går billetsalget? 

“Man tør næppe drømme om den fantastiske modtagelse AiaSound har fået. Vi er så taknemmelige for, at vores eksistensgrundlag har givet genklang hos københavnerne og resten af Danmark, og at AiaSound virker til at dække et behov i hovedstaden.

Vi har en vision om at skabe AiaSound som en festival af international klasse, og danne rammerne for unikke, uforglemmelige oplevelser. Den bekvemmelighed, vi har som metropolfestival, er et format, vi nu mærker at have ramt, hvilket også afspejles kraftigt i billetsalget, som går stærk fremad – specielt på endagsbilletter, som i skrivende stund nærmer sig udsolgt om torsdagen og fredagen.”

Hvorfor tror du, at interessen for jer er så stor? 

Helt tilbage til det første spadestik med AiaSound har vi troet fuldt og fast på, at kulturhovedstaden København har manglet en magisk og drømmende musikfestival, som er designet og skræddersyet til København. 

Derfor er jeg også af den overbevisning, at det er formatet om at integrere byens DNA og identitet i skabelsen AiaSound, der har vækket stor interesse hos københavnerne og i resten af Danmark. Vi vil være den festival, som københavneren tager ejerskab over, og derfor er vi bygget af København til København. Det vil sige, at vi bl.a. indgår samarbejder med lokale brands og virksomheder, så vi får mest muligt af hovedstadens DNA ind på festivalpladsen. 

…Og så spiller det naturligvis også en rolle, at vi fra start har investeret tungt i musikartister fra øverste hylde, og derfor har valgt trække store internationale stjerner til koncerter under åben himmel.”

"Vi mangler stadig at annoncere 4 artister, som jeg desværre ikke kan løfte sløret for endnu. Men der er rigtig gode chancer for, at en af dem er en stor international artist, som får debut på dansk jord."

Hvad har overrasket dig mest til nu? 

Jeg bliver ofte stillet spørgsmålet: ”Hvad laver du så, når der ikke er festival?”, hvilket jeg helt oprigtigt forstår, da jeg også selv havde en misforstået opfattelse af, hvad det kræver at skabe mega-events i AiaSounds kaliber.
At skabe et drømmende og indkapslet samfund med egen infrastruktur og økosystem, som skal kunne give vores gæster en tryg og fantastisk festivaloplevelse, alt imens vi stræber efter at indfri selv de største ambitioner, det er hårdt… Og ja, den er god nok: Det tager 12 måneder og et benhårdt team at skabe en musikfestival – det ved jeg nu.”

Hvor langt er I fra at være helt på plads med hele eventet? 

Vi har det sejeste team med nogle af de dygtigste branchefolk, mere end 30 konsulenter og et hav af samarbejdspartnere, som i mange måneder har arbejdet på at skabe festivalen, som er København og Tiøren bekendt. Nu mener vi selv, at vi har ramt den. Vi løber naturligvis stadig enormt stærkt, men vi kommer i mål. Og det kan vores gæster godt glæde sig til.”

Kommer der flere store navne/nyheder/overraskelser? Kan du afsløre bare lidt? 😉 

“Vi mangler stadig at annoncere 4 artister, som jeg desværre ikke kan løfte sløret for endnu. Men der er rigtig gode chancer for, at en af dem er en stor international artist, som får debut på dansk j


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.