Samtale med Nicolai Suwinai & Frederik Darger Johansen fra OLIOLI.

Drømmen er klar for Nicolai og Frederik, der startede kæden OLIOLI tilbage i 2017, som kun 21- og 22-årig. Konceptet beskriver de selv som sushisalat, men de er meget mere end det. På kun 5 år er de gået fra butikken på Gammel Kongevej til nu at have 11 butikker fordelt i hele København. I medarbejderantal betyder det, at de er gået fra kun at være de 2 til at have 200 ansatte. Men ambitionerne er meget større. Meget endda. Men glæden er det vigtigste. OLIOLI betyder glæde, og det er meget mere end et smart “marketingbegreb” fra de 2 unge københavnere. 

I dag kan du møde dem til en “creator-samtale” på dontt.dk.

OLIOLI

Nicolai Suwinai (tv.) & Frederik Darger Johansen (th.)

Har det altid “stået” i stjernerne, at I skulle være iværksættere?

Nicolai:
“For mig har det altid været en drøm og et mål at starte mit eget. Det har jeg været meget bevidst om. Jeg har altid set mig som selvstændig og altid vidst, at det var den vej, jeg skulle gå. Jeg synes, at ordet “iværksætter” godt kan være lidt klichéfyldt, så jeg ved ikke, om jeg bruger den betegnelse, men jeg har altid haft et selvstændigt mindset.”

Frederik:
“Jeg identificerer mig heller ikke som iværksætter, og ved præcis, hvad Nicolai mener. Men det stod bestemt ikke i stjernerne for mig, at jeg skulle gå den vej. Jeg passede ikke ind i vores skolesystem, og vidste derfor, at jeg skulle noget “andet”. Det har ikke været en mulighed for mig at skulle på universitetet og de ting. Så jeg skulle helt sikkert selv finde nogle andre veje for mig.”

"Vi skal ikke stoppe med “kun” 200 medarbejdere og 11 resturanter. Hvis vi bliver ved med at vokse, så kommer der også flere og flere roller, som vi kan tilbyde vores medarbejdere."

Hvorfor er der brug for OLIOLI?

Frederik:

“Jeg føler, at vi er kommet med noget nyt til et ellers stærkt F&B marked (Food & Beverage) i Danmark. Det er blandingen mellem sushi og salat. Du kan få samme kvalitet af din sushi, men til en pris som du plejer give for din salat. I starten (og med et smil) snakkede vi meget om, at vi gav folk muligheden for at spise sushi hver dag.”

Så var det pga. “produktet”, at I startede OLIOLI?

Nicolai:

“Helt klart. Vi tog fordelene ved sushi og salat. Det var udgangspunktet, og der vi kunne skabe en plads i et konkurrencepræget marked.”

Så kan man sige hvilket fundament, I er bygget på? Hvis vi prøver at kigge ud over produktet, som selvfølgelig er det vigtigste langt hen af vejen?

Nicolai:

“Vores navn “OLIOLI” betyder glæde på hawaiiansk, og det illustrerer, at OLIOLI er noget ekstra. Vi har glæde som vores kerneværdi. Det skal vores medarbejdere føle, det skal vores kunder føle, og det skal kunne smages/opleves gennem vores mad.”

Frederik:

“Vi er gået fra at være os til 200 medarbejdere på få år. Det forpligter helt vildt. Vi vil rigtig gerne skabe en god arbejdsplads for vores medarbejdere. Det er noget, jeg tænker på hver eneste dag. Det handler ikke kun om at være glad, som selvfølgelig altid er udgangspunktet. Men det handler også om at skabe nogle “veje” og muligheder for en lang karriere hos OLIOLI. Alt det som jeg selv manglede.”

Nicolai:

“Vi vil gerne skabe et sted, hvor man som ung kan udvikle sig, uagtet om du har en uddannelse eller ej. Vi elsker vores produkt, og vi elsker at arbejde med mennesker. Men begge ting skal behandles godt. Det er også en grund til, at OLIOLI skal være rigtig stor. Vi skal ikke stoppe med “kun” 200 medarbejdere og 11 resturanter. Hvis vi bliver ved med at vokse, så kommer der også flere og flere roller, som vi kan tilbyde vores medarbejdere – og dermed en lang karriere her.”

"Vi har altid haft en mission om, hvor vi gerne vil være, så vi har en masse at sigte efter også.”

Du tager selv hul på det her. Kan I sige noget om, hvor I f.eks er henne om 3 år?

Nicolai:

“Vi er forhåbentligt på 2 nye markeder med et større tocifret antal restauranter. Det er overskrifterne.”

Frederik:

“Vi har ingen faste målsætninger, når vi snakker en længere horisont. For planen er at åbne så meget som overhovedet muligt hele tiden. Men vi har selvfølgelig en plan.”

Nicolai:

“På den korte bane taler vi jo ikke om målsætninger. Der har vi en nøje plan. Vi har helt styr på, hvor de næste restauranter skal åbnes. Vi har altid haft en mission om, hvor vi gerne vil være, så vi har en masse at sigte efter også.”

Frederik:

“Kører vi ikke lidt efter udtrykket “shoot for the moon. Even if you miss, you´ll land among the stars” ?” .. (efterfulgt af et stort smil.)

Hvor mange medarbejdere har I, når man har 100 butikker?

Frederik:

“Så har man omkring 1400.”

Hvordan ser jeres egen hverdag ud?

Frederik:

“Vi har nogle faste interne møder, som typisk ligger om mandagen. Vi har både team-møder og et fast management team. Vores management består udover os af vores CFO,  vores Head of Finance og HR-chefen. Her ser vi tilbage på ugen og træffer de større beslutninger i en travl hverdag. Dagene skifter ret meget. Resten af ugen er jeg rundt i vores butikker, møder og andre medarbejder-/driftsrelaterede opgaver.”

Nicolai:
“Jeg er mere heroppe (på kontoret i Pilestrædet i København). Mine dage er bundet meget op i møder. Det kan være alt fra PR, leverandørmøder og virksomhedens interessenter generelt. Jeg bruger meget tid med vores advokater i disse tider, som hjælper os med at få færdiggjort lejekontrakter. Der er hele tiden noget. Vi har f.eks. en intern bygherre, som er med til at bygge vores butikker. Dertil kommer vores web og sociale medier, hvor vi også har en stor tilstedeværelse.”

Hvem/hvad bliver I inspireret af?

Frederik:
“Alle der gør det godt. I stedet for at have ét idol, så tror jeg mere at jeg bliver inspireret af enkeltstående ting. Det kan være fra en lille simpel idé der bare er skide god, til en historisk begivenhed der har rykket bjerge. Alle som gør det godt, fortjener at blive hyldest”.

Nicolai:
“Jeg har heller ikke et idol, men bliver meget inspireret af dagligdagen og alt det jeg observerer. Jeg elsker at observere kultur og miljøer, og prøve at suge alt til mig for at kunne bruge det videre i arbejde etc.” 

Hvordan ser jeres medieforbrug ud?

Frederik:
“Jeg har slettet de fleste apps og prøver at holde det nede, så jeg ikke bliver for forstyrret af “ligegyldige” ting. Det kan være svært at holde fokus, når der sker så meget hele tiden”.

Nicolai:
“I modsætning til Frederik, så bruger jeg bevidst alle SoMe kanaler så vidt muligt for at hele tiden holde mig opdateret. Så et “desværre” rigtig højt medieforbrug.”

Det her bliver ikke det sidste du har læst til OLIOLI, Nicolai og Frederik på dontt.dk
I næste artikel kan du læse om OLIOLIs visuelle identitet, kommunikation og så har de lige startet deres festivalsæson……..

 

Continued….

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

 


Creators