Efter et par coronaår uden festivaler, så nærmer tiden sig igen til god musik, fælles oplevelser og højt humør, når landets festivaler slår “dørene op” igen. Sjovt nok har landets hovedstad aldrig haft de store traditioner for større mainstream festivaler. Men det er et hold af sprudlende iværksættere i gang med at lave om på.
Festivalen hedder AiaSound og ambitionerne er store. Til august i år forventer arrangørerne over 20.000 gæster dagligt over 3 dage. Men ambitionerne stopper ikke der. På sigt vil de måle sig med internationale giganter med udgangspunkt i Københavns DNA.
AiaSound er stiftet af Silas Storgaard (th.) og Frederik Kjærgaard (tv.). Vi tog en snak med sidstnævnte.
Frederik, Kan du kort beskrive hvad AiaSound er for en festival?
“AiaSound er Københavns mainstream musikfestival, som finder sted på Tiøren, København 11.-13. august denne sommer. I løbet af denne magiske weekend vil besøgende fra ind- og udland nyde sol og sommer, kunstnere og underholdning i verdensklasse og skabe gåsehudsfremkaldende minder for livet for op over 20.000 glade daglige festivalgæster.
AiaSound omfavner kvaliteten, magien og mangfoldigheden og er med sin placering i København den første mainstream musikfestival beliggende i en hovedstad i det nordlige Europa. På AiaSound træder du ind i en atmosfære af festivaleufori på første klasse i hjertet af København, hvor festivalens kærlighed ligger til kultur, musik af dansk og international klasse samt gastronomiske oplevelser, som alt sammen går op i en højere enhed – og så er ambitionen, at festivalen skal være den første Net Zero CO2 musikfestival, hvor festivalen trods sin korte levetid allerede kan prale med at have et af de laveste Co2-udslip pr. festivalgæst i hele Europa. Kun 10 minutter fra det pulserende storbyliv findes AiaSound på den fantastiske lokation Tiøren, grænset op af naturskønne Øresundspark og Amagerstrand. AiaSound er en enestående mulighed for dig og dine ansatte for at bryde hverdagen og give jer hen til en symfoni af musik, der spænder bredt i den aktuelle mainstream genre, hvor den danske musikverden bliver gjort selskab af internationale optrædende artister.”
"Ingen mainstream musikfestival har nogensinde taget sig tid til at lære København og dens borgere at kende."
Kan man sammenligne jeres festival med andre i Danmark eller i Europa?
“Hos AiaSound tager visionen form ud fra kærligheden og DNA’et i København med stor inspiration fra store internationale og atmosfæriske musikfestival som Coachella, Lollapalooza og Tomorrowland.
Inspirationen skabes for os ved at kombinere Coachella’s frihed og midsommer atmosfære, Lollapaloozas skaleringsgrad og Tomorrowlands evne til at skabe et unikt univers.
Når vi kigger indenlands er der mange af de store festivalaktører, som vi elsker at sammenligne os med indenfor målgruppe, bæredygtighed, musikprogram og generel helhedsindtryk.
Dette gør vi for at suge viden, erfaringer og geniale tiltag til os, så vi altid kan stræbe efter at være bedre i morgen, end vi var i går, samtidig med at sammenligning giver en ny og innovativ festival som AiaSound blod på tanden.”
Hvorfor har København ikke haft en mainstream festival før?
“Det er meget enkelt – Ingen mainstream musikfestival har nogensinde taget sig tid til at lære København og dens borgere at kende.
I konceptualiseringen af AiaSound har vi analyseret byplaner, lokaludvalgsplaner, klimaplaner, nattelivsplaner og turismeplaner, samt integreret eksisterende aktører som i forvejen er skabt i og om København og er meget med til at definere hovedstaden.
Kort sagt, så mener vi ikke, at man kan presse et predesignet koncept ned over København, man bliver nødt til at lade det vokse op indefra.”
Hvad er ambitionerne for i år?
“Ambitionen for 2022 er at vinde Københavnernes hjerter og tillid – AiaSound er designet til København, dens diversitet og kultur.
Det er derfor, uden sidestykke, det vigtigste, at Københavneren tager ejerskab over festivalen, og gør AiaSound til en integreret del af hovedstaden. Med denne tillid og loyalitet kan AiaSound og efter år udvikle sig til at blive et varetegn for København, som borgeren kan være stolt af.”
".... og observere en drøm, der kommer til live...!"
Og hvis vi ser lidt fremad. Kan du så sige noget om ambitionerne for de næste 3-5 år?
“Missionen for AiaSound de kommende år er, at det årligt skal slå stærke rødder på Tiøren i København, så festivalen bliver til en tradition for mange, som de hvert år glæder sig til at prioritere, samtidig med at vi hele tiden udfordrer normen for, hvad der er muligt og innovativt indenfor den bæredygtige og klimabevidste agenda, uden nogensinde at gå ned på kvaliteten og oplevelsen.
Efter disse milepæle er nået, ligger der en klar vision og strategi om 3-5 år, at AiaSounds erfaringer, processer og DNA formes til faste modeller og drejebøger, så AiaSound bliver skalerbar over landegrænser og dermed muliggør, at der udforskes potentielle sites til festivalens 2. version, alt i mens at AiaSound i København stadig vokser sig stærkere.”
Hvordan har det været at etablere en festival midt i en pandemi?
“At skabe en festival under en pandemi føles lidt som at få en meget stædig fugl fønix til at rejse fra asken.
Vi er udklækket af et historisk potentiale, som gjorde sig gældende, da pandemien indtraf, hvor muligheden for at etablere et festivalbrand med denne form for ambition kunne vurderes at være allerstørst.
I en tid hvor andre festivaler nedskalerede budgetter, så opskalerede vi.
Andre eventarrangører foretog afskedigelser, vi foretog ansættelser.
De store aktører kiggede udelukkende på danske artister, hvor AiaSound, udover nationale, også bookede internationale artister.
Når konkurrerende festivaler kæmpede for blot at etablere en afvikling, fokuserede vi på at højne kvaliteten.
Det krævede i allerhøjeste grad at organisationen og teamet var agilt, omstillingsparat og passioneret om at skabe den fedeste musikfestival under de sværeste vilkår.
Her fandt vi for alvor ud af, hvilke massive styrker og fordele der er ved at være et Start Up i oplevelsesindustrien.”
I er snart blevet et stort team. Hvordan er jeres organisation bygget op?
“Et start up i festivalindustrien er meget atypisk fra andre start ups på adskillige punkter, men en af de mest markante punkter er den hastighed, som AiaSound teamet vokser med.
Når man skaber en festival, så skaber man et samfund med eget økosystem, logistik og sikkerhed, og til denne opgave kan der på ingen måde slækkes på dygtigt og erfaringstungt mandskab.
Derfor har det været vigtigt for os at hente, hvad vi mener er landets allerdygtigste kollegaer ind på produktionen og skabelsen af festivalen.
Ydermere er AiaSound skabt på en tangent om altid at være innovativ, grænsesøgende og nyskabende, hvorfor en stor del af vores organisation også består unge og entreprenante uden nogen form for eventerfaring, som oftest stiller ”hvorfor”-spørgsmål ved alle normer og regler, så vi på den måde får skabt os et organisatorisk clash mellem benhård erfaring og nysgerrige og undrende iværksættere.
Dette clash skaber gnister og kreativitet som resulterer i innovativitet og nyskabelse.”
Hvad glæder du dig allermest til, når festivalen er i gang?
“At se den magi, der opstår ved mange tusinder af mennesker, som er samlet og sprudler af energi, kærlighed og livsglæde.
… og så det øjeblik, hvor min partner og jeg blot kan stå for os selv med en iskold fadøl i hånden og observere en drøm, der kommer til live.”
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.