🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Det danske modebrand Ganni, der de seneste år har markeret sig som en global succes, er nu sat til salg. Bag beslutningen står kapitalfonden L Catterton, som har været majoritetsejer siden 2017, og grundlæggerne Ditte og Nicolaj Reffstrup, der fortsat ejer en mindre del af virksomheden. Det kommer vi tilbage til.
Ifølge Børsen, der første gang skrev om salgsplanerne i september, er investeringsbanken Rothschild hyret til at stå i spidsen for processen – dog uden at det endnu er officielt bekræftet fra Ganni eller L Catterton.
Ganni blev oprindeligt købt af L Catterton i 2017

Ditte og Nicolaj Reffstrup, Ganni founders
Founders spiller central rolle
Ganni blev oprindeligt købt af L Catterton for omkring 500 millioner kroner i 2017. Siden da har brandet oplevet betydelig vækst og et globalt gennembrud over flere år, hvilket ifølge eksperter gør virksomheden til et attraktivt salgsemne. L Catterton er en af de største forbrugerfokuserede kapitalfonde på globalt plan med mere end 200 gennemførte investeringer i brands. L Catterton blev stiftet i 2016 som et partnerskab mellem Catterton, LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) og Groupe Arnault. Fondens strategi er typisk at opkøbe virksomheder, udvikle dem og senere sælge dem med fortjeneste.
Ditte og Nicolaj Reffstrup spiller fortsat en central rolle i salgsprocessen, og ifølge vores kilder er de vigtige elementer i hele processen.
Tallene taler deres tydelige sprog: Omsætningen har forlængst rundet en milliard, og der har længe været store millionoverskud. På baggrund af disse tal vurderes en mulig salgspris at kunne ligge mellem 10 og 15 gange EBITDA, hvilket vil sætte prisen i omegnen af 2 milliarder kroner.
Ganni er blevet en global aktør
Ganni har etableret en solid tilstedeværelse på internationale markeder. Brandet driver knap 80 egne butikker og sælges gennem omkring 700 forhandlere verden over, herunder 22 butikker i USA og otte i Kina. Dermed er Ganni blevet en global aktør, der har formået at indtage nøglemarkeder uden for Danmark. Derudover spiller Ganni også en stor rolle på hele sustainability-agendaen, blandt andet med deres Fabrics of the Future-program. Det program har vi skrevet mere om her.
Du kan følge udviklingen her på dontt.dk løbende.
WEEKLY BRIEF
Hold dig opdateret på de mest spændende historier, tips og interviews.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få det hele direkte i inboxen.
Allerede 55.500+ på listen. Vi sender ud 1 gang om ugen!