🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.

Sebago, det amerikansk/italienske brand med rødder tilbage til 1946, som nok mest er kendt for sine ikoniske sejlersko og klassiske loafers, var i centrum i sidste uge. I dag arbejder brandet målrettet på at forbinde den arv med en moderne livsstil – og netop det var i fokus, da brandets kreative direktør, Marco Tamponi, for nylig var i København.

Over en frokost præsenterede han årets Sebago-bog, som er blevet et vigtigt og populært greb i deres måde at iscenesætte brandet på. Her kunne han blandt andet fortælle om næste kapitel i Sebago Yacht Club – et projekt, der de seneste år har udviklet sig fra et community på sociale medier til et internationalt netværk af ikoniske steder, samarbejder og mennesker, der deler samme passion.


"I dag inkluderer Sebago Yacht Club samarbejder med nogle af Europas mest traditionsrige restauranter, vinbarer og strandklubber"

Marco Tamponi Sebago

Marco Tamponi, Kreativ direktør i Sebago

Sebago

Sebago Yacht Club er ikke kun et digitalt fællesskab

Kort fortalt blev Sebago Yacht Club lanceret for tre år siden som et digitalt fællesskab, men har siden bevæget sig ud i virkeligheden. En tendens, vi også har set et par brands herhjemme i Danmark lykkes godt med. Alle vil det, men de færreste mestrer det.

I dag inkluderer Sebago Yacht Club samarbejder med nogle af Europas mest traditionsrige restauranter, vinbarer og strandklubber. Fællesnævneren er autenticitet, kvalitet og en særlig atmosfære. Lad os tage et par eksempler, som Marco Tamponi fortalte om.

I Italien er Bagni Fiore ved Paraggi-bugten blevet en del af klubben, hvor personalet bærer Sebago-uniformer bestående af polo, solbriller og de ikoniske Portland-sko. I Milano har Pasticceria Cucchi fået en særlig version af Sebago’s Dan penny loafer – med tryk af konditoriets facade og byens legendariske panettone. Og i Verona samarbejder man med den historiske Antica Bottega del Vino, hvor personalet bærer en eksklusiv loafer i orange læder. Fra vinbaren Hijos de Javier i Barcelona til restaurantbåden Riviera Fuga i Paris har Sebago for sommeren 2024 designet både sko og uniformer til personalet.

Oplag er fordoblet

Alle disse historier er samlet i Sebagos årlige bog – en slags årbog, der ikke blot viser kollektionerne, men også dokumenterer de mennesker og steder, brandet samarbejder med. Den fungerer som et kulturelt statement, der understreger ambitionen om at være mere end bare sko. Marco fortalte i øvrigt, at oplaget til bogen, alene siden sidste udgivelse var blevet fordoblet.

Under sit besøg i København delte Marco også tanker om, hvordan byen passer ind i denne mission: En region, der ligesom Sebago forener funktion, kvalitet og en afslappet tilgang til stil.

Ud over samarbejderne lancerer Sebago også nye modeller som en del af Yacht Club-universet. Blandt andet sneakeren Hurricane, en nyfortolkning af brandets maritime DNA, og nye udgaver af de klassiske loafers i specialdesigns.

Sebago Yacht Club
Sebago

WEEKLY BRIEF

Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center