🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.

I weekenden står København i løbets tegn med CPH Half Marathon – og derfor var det oplagt at sætte sig ned med de danske løbetøjs ukronede konger: københavnske SAYSKY. Brandet har for alvor brudt igennem udenfor de danske grænser.

Alene i Japan findes de i over 90 butikker, og i Tyskland og UK er deres tilstedeværelse endnu større. Senest har de haft succes med et globalt collab med PUMA.

Bag virksomheden står Lars C. Pedersen, founding CEO hos SAYSKY – ham har vi sat os ned og talt med en eftermiddag i København.


"Vores rejse har været organisk, hvor vi hele tiden har lagt lag på, snarere end at tage de der store, kunstige spring"

Lars C. Pedersen SAYSKY

Lars C. Pedersen, founding CEO hos SAYSKY


Lars, Vi står foran en stor københavnerbegivenhed. CPH Half Marathon.
Så lad os lige starte der! Hvordan ser du løbekulturen i København og Danmark lige nu?

“Danmark har igennem de sidste 15–20 år haft en stærk løbekultur, og i København har den de sidste 4–5 år for alvor fået sit eget liv med løbeklubber og fede communities. Jeg skal selv løbe CPH Half og glæder mig – der er altid noget særligt ved at have så flot en hjemmebane, hvor man kender så mange folk ude på ruten. København er klart øverst i subtoppen under de helt store løb i verden. Byens størrelse giver både en naturlig begrænsning og en unik intimitet.

Der står mennesker langs hele ruten, hvilket ikke er normen for løb, og det giver en helt speciel ekstra dimension. København er generelt kendt for kvalitet, og det her løb – og hele byens løbekultur – er bestemt en del af den fortælling, som man som københavner kan være rigtig stolt af.”

"Danmark har altid haft en stærk løbekultur, og i København har den for alvor fået sit eget liv med løbeklubber og fede communities"

SAYSKY

Hvad betyder det for SAYSKY, at der er sådan en stor begivenhed i byen?

“Man vil jo altid gerne klare sig godt på hjemmebane – og København er vores hjemmebane. For SAYSKY betyder CPH Half rigtig meget, da det er en chance for at vise sig frem for de mange løbere fra hele verden, som gæster byen. Det, at det er et kvalitetsløb, styrker kulturen og fællesskabet og sætter København på verdenskortet.

Men det handler ikke kun om os – vi vil også gerne bidrage til stemningen og fællesskabet. Vi afholder selv et social run om lørdagen, hvor der lige nu er små 200 tilmeldte. Så kom og løb med os, også selvom du ikke skal løbe halvmaraton.”

Du startede SAYSKY for 12 år siden. Det er et stort spørgsmål. Men kan du sætte et par ord på jeres egen udvikling?

“Det er et godt og vigtigt spørgsmål, for vi har bygget enormt meget på undervejs – men uden at tabe os selv i processen. Vores rejse har været organisk, hvor vi hele tiden har lagt nye lag på, snarere end at tage de der store, kunstige spring. Vi har forbedret, videreudviklet og holdt næsen i sporet hele vejen.

Vi har støt udvidet kollektioner, udviklet metervarerne og funktionerne således vi i dag har et omfattende kvalitetsprogram fra top til tå. I starten af vores rejse havde mange kunder naturligt nok få SAYSKY-produkt i skabet, og i dag hører vi at mange ikke løber i andet.”

"Det er lidt ligesom med gode danske designmøbler – først og fremmest skal det være en god stol at sidde i"

Er SAYSKY et brand for eliten, motionisten – eller begge dele? Hvem er I til for?

Det er nok rigtigt at mange hurtige løbere, løber i SAYSKY, men du skal altså ikke være eliteløber for at løbe i SAYSKY. Vores brand rammer uden tvivl entusiasten hvor løb betyder nok noget for dig – men tempoet er fuldstændigt underordnet. Det handler om kærlig til bevægelse. Det handler om at passion. Vi er til for dem som gider kigge op og smile til hinanden. SAYSKY atleter hilser og støtter hinanden uanset hvem de er eller hvor de kommer fra – gør det mig varm helt ind i hjertet når jeg ser det ske.”

Så I går mest op i funktion?

“Det er lidt ligesom med gode danske designmøbler – først og fremmest skal det være en god stol at sidde i. Men den må jo stadig gerne se godt ud, og det er ofte dét, den bliver solgt på, og som gør, at den forbliver relevant for forbrugeren. Sådan har vi det også med løbetøj. Vi skal gøre os umage i alt, vi laver. Fordi vi har udviklet os organisk, har vi også haft tiden til altid at gøre os umage – og det har virkelig betalt sig.”

SAYSKY

"Vi har altid haft et internationalt fokus"

Hvor er jeres fokus? Rent salgsmæssigt.

“Vi har altid haft et internationalt fokus. Faktisk havde vi en webshop på engelsk, før vi fik en på dansk. Derfor ligger en stor del af vores salg også udenfor Danmark – især i Tyskland og UK, og derefter i Japan, USA, Holland og Norge. Det er typisk markeder med store, ikoniske løb og stærke løbekulturer. Cirka halvdelen af vores salg sker gennem vores egen webshop, mens resten går via nøje udvalgte, specialiserede butikker.”

Som sagt, så lancerede I sammen med PUMA et collab, som blev lanceret i US? Hvad har det betydet for jer?

“Det står selvfølgelig som noget ganske særligt på vores rejse. Det var en global lancering – ikke en lokal eller national aktivering, som man ofte ser med andre brands. Det har været præsenteret i alle Puma flagship stores, lige fra São Paulo til Shanghai.

Selve lanceringen skete i Puma flagship store på Fifth Avenue i New York med fem skærme, som blæste PUMA x SAYSKY op. Kollektionen omfattede 28 unikke styles, inklusiv flere løbeskosmodeller. Det er selvfølgelig stort i sig selv – noget lidt andet, end hvis det bare var en farvevariant på en enkelt model. Men for mig er det næsten endnu større, at salget overperformede med 40 % i forhold til PUMAs oprindelige ambitioner. Jeg har altid været en stor tilhænger af ”underpromise, overdeliver”, så det var rart, at vi kom så stærkt igennem med konceptet, og det understreger, at SAYSKY virkelig taler løbernes sprog.

Vi havde også stor indflydelse på, hvor collabet skulle sælges, og sikrede os, at det landede i de bedste løbebutikker verden over, hvor folk virkelig går op i kvalitet og design – det var vigtigt for os, at vi ikke kompromitterede SAYSKY-brandets opfattelse.”

PUMA SAYSKY

"Jeg bliver inspireret af folk, der altid har et lyst sind"

Hvad bliver ved med at drive dig rent personligt?

“Ærligt, jeg elsker sport. Nogle elsker at drikke champagne i et ‘mode-hjul’, men jeg glæder mig til at løbe marathon i Chicago, og jeg glæder mig til at teste vores nyudviklede metervarer på en lang løbetur. Det er det, der er mit drive, og jeg tror på, at der er mange gode og store oplevelser i vente, hvis vi bliver ved med at holde det høje niveau, som gør os stærke. Vi er ligesom kommet igennem nåleøjet og er nu ude på motorvejen; vores køretøj kører godt, og det går stærkt – jeg synes dog, vi er gode til at holde begge hænder på rettet.

Vi er nu mere end 25 ansatte, og jeg føler et stort ansvar for, at vi driver virksomheden forsvarligt, så ingen bliver klemt, fordi vi har taget store risici. Vi er et team af dedikerede sportsentusiaster, og jeg bliver så glad, når jeg ser, at de tager til landskamp sammen, tager en morgendukkert eller bare løber en tur sammen efter arbejde.”

Kunne du finde på at sælge SAYSKY en dag?

“Nogen siger, at alt jo er til salg i denne verden, haha. Men det er lidt som at spørge til virksomhedens generelle ambitioner. I sportens verden kan du drømme om at løbe et marathon på 2:30, men det er nok en god idé at starte med 2:45 først. Vi fokuserer på nuet, og det har bragt os til, hvor vi er i dag. SAYSKY er jo mit ’første barn’; det er ikke oprindeligt stiftet på grund af muligheden for at lave en vækstraket, men af kærlighed til sporten og den aktive livsstil.”

Hvem er du selv inspireret af?

“Jeg bliver inspireret af folk, der altid har et lyst sind, som er oprigtige, nærværende og som samtidig er flittige og omhyggelige. Jeg tror ikke på, at den nemme vej fører særligt langt.

Giv mig mennesker, der formår at dreje energi og dedikation ind til noget excellent – dem, som gør tingene med hjertet, fordi de ikke kan lade være – det er dem, jeg virkelig ser op til. Det er nok også sådan, jeg selv gerne vil opfattes.”


WEEKLY BRIEF

Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center