🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Midt i Indre By, mellem Nørre Søgade og Nansensgade, ligger Charlotte Ammundsens Plads. En plads, de fleste måske bare krydser hurtigt, men som fra i dag får nyt liv. Den noget slidte basketballbane på pladsen har nemlig fået en ordentlig overhaling.
Bag projektet står det danske modebrand Les Deux, som i samarbejde med Københavns Kommune har doneret en ny, permanent og gennemført basketbane til byen. Initiativet er en del af brandets sociale projekt Les Deux Legacy, og det er langt fra første gang, de kombinerer sport, fællesskab og mode i det offentlige rum.
Banen bliver officielt åbnet i dag, fredag den 20. juni, med turnering, DJ’s, fest og fællesskab (Du er velkommen – Læs mere her.) – og herefter er den frit tilgængelig for alle. En gave til byen og dens borgere.
”Vi ville give noget tilbage til København,” siger Andreas von der Heide, co-founder i Les Deux.
Vi tog en snak med ham om idéen, betydningen af basketball i Les Deuxs univers – og hvorfor en hjemmebane i midten af København giver så god mening.
"København har givet os meget og formet os som brand, så vi ville gerne give noget tilbage”

Andreas, Hvordan opstod idéen til at skabe en basketballbane?
“Vi elsker sport – vi elsker smilene, de nære relationer og ikke mindst konkurrencen. Da vi åbnede den første bane, som bare var nogle køreplader ude foran modemessen for tre år siden, så vi, hvordan noget så simpelt som en bane og et net skabte glæde. Sporten har altid været en del af vores identitet, og det samme har lysten til at hjælpe andre mennesker.
En homecourt er en hjemmebane – et hjem, hvor ens relationer er, og hvor man lægger alt udefra og finder ro. Les Deux Legacy åbnede sin første bane i New York i 2023, og målet har hele tiden været at gøre det samme i vores hjemby. København har givet os meget og formet os som brand, så vi ville gerne give noget tilbage.”

"Vi har doneret banen til byen, og den er fuldt offentlig"
Der er tale om en permanent bane – hvordan kommer den til at fungere i praksis? Kan alle bruge den?
“Vi har doneret banen til byen, og den er fuldt offentlig. Alle er velkomne til at komme og spille. Målet har været at skabe noget, der tilhører byen. Tietgen gav Marmorkirken, Mærsk gav Operahuset – vi giver byen banen 😉 Vi vil levere et lille monument til folket, til gaden, til familierne, til de unge og de gamle.”
Basketball har de seneste år været en vigtig del af Les Deuxs identitet – hvordan hænger det her projekt sammen med det?
“Da vi satte os ned for nogle år siden og skulle bygge vores drømmekontor, byggede vi en basketbane i hjertet af kontoret. Den energi, de smil og de ambitioner, der er på kontoret, drømte vi om at tage med ud i verden og sætte små landmarks, hvor drømme, ambitioner og nærhed kunne finde plads.
Derudover har vi altid været draget af sport. Der er noget ved udfordringen og fællesskabet. Vi ved godt, vi ikke ændrer verden med det her projekt – men vi håber, det skaber ringe i vandet. Og jo flere mennesker der går glade fra denne bane, jo flere går ud i verden med et smil.”


WEEKLY BRIEF
Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!