🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.


Anthon Berg-marcipan, Guldkarameller og Toms chokoladebarer er alle danske klassikere, der i årtier har været frontfigurer hos Toms. Det ved du allerede.

Men måske bliver du overrasket over, at en anden slikkategori nu spiller en nøglerolle i virksomhedens internationale vækstplaner. Toms Gruppen fortæller nemlig til dontt.dk, at de nu markant øger deres tilstedeværelse i lakridskategorien i Nordtyskland. Ambitionen er klar: De vil øge salget med over 30 % i 2025.


"Nordtyskland har fået smag for dansk lakrids"

Toms Lakrids

Toms Gruppens nye premium-lakridsserie, Pingvin Premium, vinder nemlig stærkt indpas i det nordlige og nordvestlige Tyskland.

Luise Falkenberg, International Brand Manager i Toms Gruppen, fortæller:

“Nordtyskland har fået smag for dansk lakrids – og med Pingvin Premium forvandler vi tradition til vækst.
Vi mener, at der findes en Pingvin-variant for enhver smag – selv blandt de mest skeptiske lakridsforbrugere. Når forbrugerne efterspørger premiumprodukter, ser vi et betydeligt potentiale.”

Luise tilføjer, at dette vækstinitiativ markerer et klart brud med virksomhedens tidligere tilgang, hvor lakrids primært har været en stabil kategori med lav vækst.

Dansk lakrids er populært i Tyskland

Andre danske mærker har allerede opnået stor succes i regionen, som for nogle endda er blevet deres største enkeltmarked.

I starten af 2025 fortalte Lakrids by Bülows CEO, Fredrik Nilsson til dontt.dk, at Tyskland nu er virksomhedens største marked – og at det danske salg udgør under en tredjedel af den samlede omsætning. Det er en tydelig indikation på, hvor langt dansk lakrids allerede er nået internationalt.

“Med lakrids i fremmarch over hele Tyskland er Pingvin perfekt positioneret til at føre an – også uden for Nordtyskland,” siger Luise Falkenberg.

Satsningen kommer samtidig med, at Pingvin Premium for nylig vandt SWEETIE 2025-prisen, uddelt af en jury bestående af brancheeksperter. Prisen anerkender præstationer inden for bl.a. emballage, prisfastsættelse, smag, sanseappel og markedsmuligheder.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.