Frederik Valentin har i de seneste år skabt stærkt visuelt indhold for nogle af Danmarks mest markante brands – blandt andet hos M2 Film og for Les Deux. Men nu har han taget skridtet videre og startet sit eget kreative filmselskab. Med base i København og en dyb passion for den fortællende film er Frederik drevet af en ambition om at skabe indhold, der ikke blot bliver set, men mærket.
Vi har taget en snak med ham om hans rejse, det kreative håndværk og hvordan han balancerer det kommercielle med det kunstneriske i sit arbejde.
"Det er let at glemme kreativiteten, men netop her ligger det følelsesmæssige aspekt ofte gemt"

Frederik, Hvordan opstod interessen for dit fag?
“Allerede da jeg var 15-16 år gammel, begyndte jeg for alvor at forstå, hvad film og levende billeder kunne formidle. En bekendt af min familie, der havde rejst verden rundt som både presse- og krigsfotograf, gav mig et indblik i fotografiets fortællende univers. Jeg husker tydeligt, hvordan det at bladre gennem hans portfolio-bøger åbnede mine øjne for den kraft, billeder har til at fortælle historier. Det er en oplevelse, der har gjort et varigt indtryk på mig.”
Kan du pege på én oplevelse eller et projekt, der virkelig har formet din tilgang til dit arbejde?
“Det er svært at pege på én enkelt ting, der har formet mig og min tilgang til mit arbejde, men hvis jeg skal vælge, må det være de rejser og oplevelser, jeg var så heldig at få med LEGO og M2 Film. Min tidligere kollega, en slags mentor og i dag gode ven Kristian Mott tog mig med til USA og rundt i Europa på opgaver for LEGO Foundation. Jeg glemmer aldrig den dag, han spurgte mig, om jeg ville tage med på den opgave. Det var en oplevelse, der helt klart har haft en stor betydning for mig og min karriere.”

Du har haft en flot tid hos blandt andet Les Deux og M2 – hvorfor var det nu, du følte, at tiden var rigtig til at gå selvstændig?
Allerede som barn havde jeg en drøm om at skabe noget selv. Det lå måske ikke så tydeligt i kortene dengang, at det skulle være inden for film, men drømmen om frihed og det at kunne skabe sit eget univers har altid boet i mig. Jeg er taknemmelig for alt det, jeg har lært hos M2 og Les Deux – det har været formative år, hvor jeg virkelig har udviklet mig både professionelt og personligt. Men på et tidspunkt kunne jeg mærke, at jeg havde noget på hjerte, som jeg gerne ville formidle i mit eget navn. Der var noget, der trak i mig – en lyst til at tage styringen, vælge projekterne selv og forme dem fra bunden. Det var et kald, jeg ikke kunne ignorere længere.


"Kreativ udførsel er efter min mening det mest effektfulde element i markedsføring"
Hvad er det, du kan tilbyde virksomheder i din nye rolle?
Jeg tror på, at stort set alle menneskelige beslutninger er følelsesmæssigt præget på den ene eller anden måde. Med det mener jeg, at følelser spiller en langt større rolle i beslutningstagning end ren rationalitet. Derfor er det følelsesmæssige element i filmfortælling afgørende – langt vigtigere end blot at fokusere på selve produktet.
Mit mål er at skabe film, der vækker følelser hos seeren, fordi det i sidste ende påvirker deres beslutninger – hvad enten det handler om et køb, et “follow” eller en vedvarende relation til et brand. Når vi fokuserer på følelserne, giver det os også mulighed for at udfolde den kreative proces fuldt ud.
Det er let at glemme kreativiteten, men netop her ligger det følelsesmæssige aspekt ofte gemt. Kreativ udførsel er efter min mening det mest effektfulde element i markedsføring. Store brands opnår store resultater, ikke kun på grund af deres konkurrencefordel, men fordi de forstår at udnytte kreativitet som et strategisk værktøj.
Den største fejl, virksomheder begår i deres markedsføring, er efter min mening at styre den rent rationelt og produktorienteret. Når følelserne udelades, mister de evnen til at skabe reel forbindelse til deres målgruppe – og dermed også deres effekt.
"... en dyb forbindelse med målgruppen"
Hvordan ser du “fortællingens” rolle udvikle sig for brands i dag?
Jeg mener, at en af de vigtigste faktorer i branding og marketing er ægthed. Hvis jeg tager udgangspunkt i mig selv, bliver jeg klart mest tiltrukket af de brands, der fortæller deres historie ærligt og uden filter – både de positive og de mindre positive aspekter. Det er netop her, jeg føler en ægte forbindelse til brandet. Derfor ser jeg den fortællende del som en helt essentiel del af branding, der virkelig skaber en dyb forbindelse med målgruppen.
Hvordan balancerer du det kreative og det kommercielle, når du arbejder med brands?
Det er et rigtig godt spørgsmål, og en vigtig faktor på rejsen mod det færdige resultat. Mange vil måske sige, at det er vigtigt at få logoet på plads tidligt, have en klar forståelse af det kommercielle udtryk og sikre en tydelig forbindelse til brandet fra starten. Min filosofi er dog en lidt anden. Jeg tror på, at det er afgørende at få seeren til at føle en forbindelse til filmen i slutningen – det er her, de skal føle trang til at klikke videre og begynde at opbygge en relation til brandet.
Derfor vil jeg altid have et stærkt fokus på det kreative i begyndelsen og lade det kommercielle aspekt træde frem mod filmens slutning. På den måde opbygges en naturlig og engagerende forbindelse, der giver plads til både kreativitet og kommercielt resultat.

Hvad er det vigtigste, du har lært om storytelling gennem dine år i branchen?
“Det vigtigste, jeg har lært, er helt klart, at når storytelling udføres ordentligt – med den rette opbygning, idé og forberedelse – så har det en stærk effekt. Selvom resultatet ikke altid bliver det samme for hver enkelt, er jeg en stor tilhænger af at anvende de teoretiske elementer inden for storytelling. Jeg er overbevist om, at dette er en afgørende faktor for at skabe veludført, kreativ og resultatorienteret marketing.”
Er der en særlig trend eller teknologisk udvikling inden for filmredigering, som du synes er ekstra spændende lige nu?
“Det oplagte svar på den udfordring, vi står overfor, er AI, og hvordan teknologien er i hastig udvikling. Mange mennesker er nervøse for, at AI vil overtage filmbranchen på sigt. Personligt er jeg mere rolig, da jeg ikke tror, det er AI, der vil overtage, men derimod dem, der formår at udnytte AI korrekt.
Jeg følger selv udviklingen tæt og ser på, hvordan AI kan bruges til at optimere kreative processer, især inden for filmredigering. Men på trods af de teknologiske fremskridt vil jeg altid mene, at AI aldrig vil kunne erstatte den gode idé eller det følelsesmæssige input, der ligger til grund for et vellykket filmisk produkt.”
Iværksætterdrømmen
Har du et drømmeprojekt eller en særlig historie, du gerne vil fortælle gennem dit arbejde?
“Jeg har ikke nødvendigvis ét specifikt drømmeprojekt, men der er helt klart en historie, jeg drømmer om at fortælle på film – iværksætterhistorien.
Det er historien om den lille, der tør udfordre de store, eller om dem, der tør kæmpe mod meget større kræfter for at gøre deres drømme til virkelighed. Det er en historie, jeg håber på at kunne fortælle om mit eget eventyr en dag i fremtiden, og jeg finder stor inspiration i de iværksættere, der allerede har taget den rejse.”
Og den rejse glæder vi os til at følge på dontt.dk
Du kan se showreel fra Frederik Valentin via dette link.

Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.