I sidste uge præsenterede Zalando deres nyeste projekt, Cultural Ties, der udforsker streetwear-kulturen i seks europæiske storbyer: Amsterdam, Antwerpen, Berlin, Paris, Stockholm og Warszawa. Med fokus på de fællesskaber, der former streetwear-scenen, har Zalando skabt en platform, der fremhæver de unikke historier og stilarter fra hver by.
Cultural Ties rulles ud gennem events i de respektive byer, en eksklusiv coffee table book og naturligvis på Zalando-platformen.
Hvorfor er det interessant? Dontt.dk mener:
Streetwear-kulturen har haft en enorm indflydelse på alt fra sport og kultur til mode. Derfor er det til stor inspiration, at en platform som Zalando tager et skridt videre fra “blot” at sælge tøj til også at formidle kulturelle fortællinger, ligesom de er bevidste om deres sociale ansvar, som vi senest så med deres adaptive linje. Derudover er det interessant, at de fokuserer på byer som Warszawa, hvor der sker meget i forhold til økonomisk vækst og interesse for skandinaviske brands.
Unik kuration
Cultural Ties er en fascinerende fortælling, der udforsker fællesskaber, stilarter og kulturer med streetwear som omdrejningspunkt. Projektet dykker ned i seks europæiske storbyer: Amsterdam, Antwerpen, Berlin, Paris, Stockholm og Warszawa.
Hver bys unikke historie bringes til live gennem stemmerne fra lokale personligheder, inspirerende fortællinger og billeder taget af topfotograferne Timothy Schaumburg og Shahram Saadat.
Kurationen i bogen er unik og inspirerende på alle måder. Bogen indeholder f.eks. interviews med Charissa, grundlæggeren af isla, en pulserende konceptbutik og neglesalon i Berlin; Mariana, medstifter af Pulse, en LGBTQ+ gruppe i Paris forenet gennem musik og dans; samt Tamalie og Gloria, skaberne bag Stockholms inspirerende platform og podcast Let’s Create. Også med er Eben og Rizky, co-founders af Amsterdams banebrydende tøjmærke The New Originals; Mih, grundlægger af newonce, en multifacetteret platform og bar i Warszawa; samt Otto fra Donnie, et uafhængigt kunst- og kulturmagasin i Antwerpen.
Udover de medrivende interviews indeholder byprofilerne også de mest trendy mærker og looks, som lokale søger efter, understøttet af Zalando Trend Spotter.
Cultural Ties er som sagt mere end blot en bog. Projektet omfatter også en eksklusiv merchandisekollektion fra adidas Originals, der lanceres på alle Zalandos markeder i december, samt en omfattende YouGov-undersøgelse, der belyser streetwear-kulturens betydning.
Hold øje med dontt.dk, da vi snart dykker endnu dybere ned i Cultural Ties og præsenterer flere spændende indsigter og historier.
Begge billeder er fra sidste uge i Warszawa, hvor bogen blev lanceret.
Fik du læst?
Zalando-direktør besøger Danmark: Vi vil gøre mode mere inkluderende for mennesker med handicap
Læs mere her.
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.