Den allerførste Startup Guide blev til som et hobbyprojekt i Berlin i begyndelsen af ​​2014. Sissel Hansen kæmpede med selv at starte en virksomhed i en by, hvor hun ikke kendte nogen. Kulturen var anderledes, de sociale perspektiver var anderledes, og processen for at starte en virksomhed var anderledes. Med i rygsækken havde hun sin trofaste ven, Lonely Planet Berlin, som kunne hjælpe hende med, hvor man skulle sove, spise og drikke kaffe, samt hvilke aktiviteter man ikke skulle gå glip af. Konceptet Startup Guide var født. Den første bog blev solgt i omkring tyve butikker i Berlin. Det var en succes.

Bare seks måneder senere, mødte vi hinanden på Kaospilotuddannelsen i Århus. Vi blev venner, roomies og forretningspartnere. En Startup Guide for Århus manifestede konceptets potentiale, og i juli 2015 flyttede vi til København for at producere den tredje bog i serien. En forretningsmodel baseret på virksomhedernes partnerskaber blev udviklet, og selskabet Startup Guide World blev skabt ud fra et spørgsmål:

I en verden, hvor vi kan komme i kontakt med folk på kommando, dele billeder og historier overalt og finde næsten enhver form for oplysninger, hvorfor var det så pokkers svært at finde relevant og dybdegående information om en lokale by og processen med starte en virksomhed i den?

Vi indså hurtigt, denne undren var delt af mange, ikke bare i Berlin, Århus og København, men i byer rundt omkring i verden. Vi mente, vi havde brug for at lave guides til flere byer, og selvom tanken om at flytte fra by til by og rejse verden rundt var fristende, var det ikke en holdbar måde at leve på. Vi måtte finde en måde at gøre konceptet finansielt bæredygtigt… hvilket betød skalerbar.

Det overordnede spørgsmål var: Kan vi gøre det muligt for andre mennesker til at producere en Startup Guide? Hvis ja, hvordan kan vi skabe den bedst mulige udgangspunkt for dem til at lykkes?

I december 2015 blev vi inviteret til at tale på SXSW i Austin, Texas i marts 2016. Hvilken en mulighed – et tilbud, vi ikke kunne afslå. Vi var så begejstrede (og ønskede at få noget ekstra ud af turen), så vi planlagde en grand “US Tour” med besøg til San Francisco, New York og Boston.

Det var på denne tur, at Startup Guides rejse var tæt på at ende. Der stod vi, i New York, ved at tjekke ind på vores hotel, da selskabet kort blev afvist … jep, vi havde 0 kr. tilbage på vores konto. Hvordan var det muligt? Det var by far det største fuck-up under hele projektets levetid. Vi var følelsesløse, sønderknuste og følte os uansvarlige på én og samme tid. Det var en øjenåbner, og blev en sand ’’game changer’’ i forhold til, hvordan vi har arbejdet med budgetter siden. Vi ved nu, at budget er forretning. Det kan iværksættere sommetider glemme.

Vi vidste, at vi havde udsigt til, at der ville komme penge ind på kontoen, men vi havde kun 3 måneder til at overleve. Den model, vi havde udviklet i månederne forud for dette havde været en franchise-model. Mens vi var i USA, var vi midt i at lave en pilotdrift i Stockholm. Her havde vi allieret os med arrangørerne af Startup Grind for at lave Startup Guide Stockholm, og den finansielle del af det var ikke vil, som vi havde håbet. Vi var nødt til at handle hurtigt! Vi havde brug for en bedre forretningsmodel.

Under et krisemøde udarbejdede vi tre forskellige scenarier:

1) lukke virksomheden
2) overleve en ekstra måned og risikere at lukke virksomheden alligevel, eller
3) overleve to måneder og få virksomheden på fode. Disse scenarier blev beregnet ud fra de potentielle indtægter fra Startup Guide Stockholm. Vi var nødt til at fokusere al vores energi på det!

Gæt en gang? Vi klarede det til scenarie nummer tre.

Det var her vi indså at at forretningers modeler er ikke noget du bare laver og så virker det. Det er noget man skal udvikle over tid, teste og videreudvikle. Tror det er de færreste virksomheder der har ramt plet med deres første forretningsmodel, der er huler man ikke har set, muligheder man før senere opdager osv.

Den dag idag udvikler vi stadigvæk på at forbedre vores forretningsmodel

Vi håbede på daværende tidspunkt, at kunne lave yderligere to guidebøger det år, men vi ender nu med at have lavet 6 guidebøger ved udgangen af ​​året, ved at tilføje Stockholm, Lissabon, Oslo, Trondheim, London og Wien til Startup Guide familien.

I de seneste seks måneder har vi også investeret kraftigt i en rebranding af den visuelle identitet og guidebøgernes indholdsformat, samt i vores virksomhed. En masse er stadig det samme, men ændringerne er absolut til det bedre. Vi er vilde med det, og det håber vi også, at du bliver. Vi har et dygtigt og erfarent produktionsteam i Berlin, samt en full-service print-, forsendelse og distributionspartner.

Vi er kommet langt; for et halvt år siden, sendte vi bøger på vores lokale posthus.

Vi har også udviklet nye digitale produkter, Startup Guide kort app og vores online community, som vil rulle ud snart.

I dag er en glædens dag. Vi er et kæmpe skridt tættere på at besvare det spørgsmål, vi stillede i begyndelsen af ​​denne historie. Med transformationen fra Startup Guide World til Startup Everywhere, sigter vi mod at inspirere, styrke og forbinde en generation af potentielle nye iværksættere. Det er stedet for håbefulde iværksættere, stiftere, freelancere, nystartede, investorer og entusiaster der søger skræddersyet information og et dybdegående indblik, der skal klæde dem på til at forstå og navigere i deres lokale startup-scene.

For tyve år siden var næsten alle startups skabt i byer som Silicon Valley, Boston, New York og Tel Aviv. I dag, er iværksætteri et globalt fænomen, med hurtigt udviklende startup-økosystemer i hele verden. Vi tror den overordnede tankegang vil indhente den spirende iværksættergeneration. I dag kan du #startupeverywhere.

Til højre: Sissel Hansen CEO & Thomas Nymark Horsted COO