Valgfeberen er efter et langt tilløb for alvor kommet ud i hele landet, efter Mette Frederiksen udskrev valget til afholdelse d. 1. november. Valgkampen bliver lang, og du får rig mulighed for at møde landets politikere i de danske medier. De vil helt sikkert også optræde i ny og næ på dontt.dk, men vi agter primært at bruge vores spalter på ting og personer, som ikke kører i nyhedsrullet på Tv2 news 4 gange i timen. I dag kan du møde Valdemar Osted, som er manden bag websitet “politiskannoncering.dk“. Her har Valdemar lavet en tracker over al politisk annoncering i Danmark. Det omfatter mere end 2.500 Facebook-sider, som Valdemar har lavet et system til, så alt bliver overvåget. Helt konkret betyder det, at Valdemar kan tracke, hvilke partier/politikere der skriver mest, bruger flest penge, får flest brugere engageret. I forbindelse med valget om forsvarsforbeholdet fik han også overblik over køn og geografi.

Til daglig er han konsulent hos Common Consultancy, som blandt andet hjælper partiet SF. Valdemar Osted har ligeledes haft kampagneansvar for den succesfulde borgmester i Holbæk, Christina Krzyrosiak Hansen.

Her kan du møde Valdemar Osted til en lille samtale om det kommende folketingsvalg. 

Valdemar Osted

Hvordan opstod din interesse for, hvordan og hvor meget partierne bruger Facebook? 

“Jeg har arbejdet med digital annoncering i mere end 10 år. Jeg er som person et meget nysgerrigt menneske – så da jeg fik øjnene op for hvilken data, der faktisk bliver offentliggjort af Facebook, blev jeg nysgerrig på, hvordan det kunne samles og visualiseres. Det har så efterfølgende taget lidt om sig, men det er stadig 100% min egen personlige interesse for tallene, der driver projektet. Så er det bare et ekstra plus, at andre også synes, at det er interessant.”

Hvor vigtigt er Facebook for partierne i følge dig? 

“Cirka 70% af danskerne er på Facebook hver dag. Partierne finder ingen andre steder, de selv kan nå ud til så mange danskere, hvor de selv sætter dagsordenen. Derfor er Facebook og sociale medier generelt et af de vigtigste værktøjer i partiernes værktøjskasse. For kandidaterne er der dog intet som slår et godt gammeldags håndtryk med en vælger – men Facebook er et virkelig godt værktøj til at supplere den klassiske valgkamp.”

"Indtil for to måneder siden havde jeg klart sagt Socialdemokratiet. De har simpelthen bare et større budget end de andre partier."

Hvilke parti kommer til at bruge flest penge, tror du? 

“Indtil for to måneder siden havde jeg klart sagt Socialdemokratiet. De har simpelthen bare et større budget end de andre partier. Men Konservative satser virkelig hårdt på Facebook. I september var der 97 konservative Facebooksider, der annoncerede mod Socialdemokratiets 46. Oven i det brugte Konservative mere end dobbelt så meget som Socialdemokratiet. Så det er selvfølgelig noget, jeg kommer til at holde øje med.”

Hvilke annoncer/budskaber fungerer bedst for partierne? Har du nogen tal på det? 

“Det har vi desværre ikke tal på. Nogle partier tester rigtig mange forskellige formater og tekster. Andre gør ikke og fokuserer på enkelte opslag/annoncer. Det er helt tydeligt, at der er 3-4 forskellige skoler blandt de ansvarlige for Facebook-annoncering i dansk politik. Jeg tilhører selv den, der mener, at man skal teste. Men måske nogen af partierne, der ikke gør det, har andre meninger/erfaringer.”

Hvordan kommer valgkampen til at se ud for dig? 

“Travlt. Med to døtre 3,5 år og 8 uger var der i forvejen rigeligt at se til.
I de lyse timer er der en del at se til for SF, og så kommer jeg nok til at sidde om aftenerne og indsamle data, behandle det og skrive lidt om det på Twitter.”


Tilmeld gratis

Continued….

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.