Unibet og F.C. København præsenterede i går (torsdag d. 26/5) dokumentarfilmen “DELANEY”.
Men hvorfor egentligt? Læs dagens dontt med  Stefan Pflug fra Unibet, som er en af Danmark mest ankerkendte indenfor brand activation.

Unibet på Netflix!? Ja, hvorfor ikke..

Jeg er træt at sidde på sofaen og klappe af Red Bull.. jeg vil også ud og bestige bjerge sammen med min virksomhed, og den rejse starter med at tage nogle chancer. Vi taler alle sammen om content og storytelling, men hvor mange danske virksomheder kan rent faktisk påstå, at have taget skridtet fuldt ud? 

Igår udkom traileren til dokumentarfilmen ’Delaney’, der følger F.C. Københavns anfører, Thomas Delaney, igennem karrierens vigtigste forår. Filmen er skabt af Unibet i samarbejde med Byens Hold, og filmen er allerede nu et vigtigt stykke marketing historie i Danmark. Here’s why.

Tilbagesyn

I 2014 ringede telefonen. Jeg blev fortalt, TV2 imod alle odds ville vise en content-serie vi havde udviklet sammen med F.C. København i deres OL program ’Sochi By Night’. Jeg var ellevild – alt det der med at content er king viste sig sgu at være rigtigt, kæmpe optur, earned media lever! Jeg sad klar foran skærmen samme aften for at opleve eventen live. Og ganske rigtigt blev content-seriens første afsnit vist på landsdækkende tv. Desværre havde TV2 af ’redaktionelle hensyn’ valgt at blurre vores logo så afsenderforholdet ikke var til at gennemskue. Kæft, hvor var det trist.

Det kommer nok ikke som en overraskelse for nogen, at det er svært at tilegne sig en position som troværdig indholdsudgiver hos broadcasterne, når man samtidig sælger et produkt. Repræsenterer man et brand, så betales der ved kasse ét. Alt indhold er reklame, og så er den ikke længere.

En ny dag truer

I 2015 skete der så noget fantastisk! Viasat blev via F.C. København introduceret for traileren til vores fælles projekt, dokumentaren om Bashkim Kadrii, og de var ikke afvisende overfor idéen om at sende den på TV. De screenede filmen, og det blev til et indslag i fodboldprogramet Onside samt 4 fulde visninger på Viasat Sport 1 og 2. Revolutioning er skudt igang. Sammen med F.C. København havde vi formået at skabe et stykke indhold, der både havde journalistisk kredibilitet og produktionskvalitet på et niveau, der kunne vises på landsdækkende TV.

Delaney

På baggrund af successen med Bashkim havde vi i denne omgang mere en én TV-kanal, der ønskede at vise den kommende dokumentar, en helt fantastisk og meget uvant situation for vores virksomhed. Det er selvsagt meget bestyrkende i troen på, at vi er på den rigtige rejse, og hvem ved.. måske vores dokumentarfilm eller andet fremtidigt indhold vil være at finde på Netflix? Jeg vil personligt ikke afvise tanken.

Langt de fleste danske virksomheder tænker i pre-rolls istedet for feature content. But if you act like a pre-roll, you get skipped like a pre-roll. Sagen er jo den, at mange virksomheder rent faktisk besidder ressourcerne til at skabe helt enestående indhold, der kan løfte niveauet på de danske sendeflader. Har du eksempelvis set 4-Stjerners Middag!?

Dokumentaren om Thomas Delaney er resultatet af en idé, der så dagens lys førend Bashkim-dokumentaren overhovedet gik i produktion. For mig er Thomas noget helt specielt, og det glæder mig uendelig meget, at vi er lykkedes med dette projekt.

/Stefan Pflug