Turtle har på få år gjort op med kedeligt og forudsigeligt merchandise. I stedet for standardløsninger skaber de produkter, som folk rent faktisk har lyst til at bruge – både på og uden for arbejdspladsen. Siden vi sidst talte med Co-founder Jesper Rossen Hansen, har Turtle taget nye store skridt. Partnerskaber med brands som Rains, Eyda og B93 har styrket deres position, og samtidig har de fået flere store virksomheder på kundelisten, som f.eks Microsoft.

Men hvordan balancerer man kreativitet med kommerciel succes? Og hvilke trends former fremtidens merchandise? Vi har talt med Jesper Rossen Hansen, Co-Founder, Turtle.

Partnerskaberne giver os en meget større ramme!

Turtle

Jesper Rossen Hansen, Co-Founder, Turtle.


Jesper, Det er efterhånden et år siden, vi sidst talte sammen – hvordan har Turtle udviklet sig siden?

“I løbet af det sidste år har vi fået rigtig mange kunder i segmentet med 200-500 medarbejdere. Fælles for dem er, at de har en kreativ tankegang omkring merchandise, og at det meget gerne må være lidt anderledes. Derudover har vi en del europæiske kunder, som vi fortsætter med at vokse sammen med.

Så det er med vores solide kundegrundlag, at vi har kunne udvikle os på flere fronter. Det tror jeg er en sund måde at vokse på.

En af de vigtigste ting er vores partnerskaber. Vores samarbejde med Rains bliver kun stærkere, vi har fornyelig startet op med EYDA, som vi kickstartede med et super fedt event, hvor vi havde flere nuværende og potentielle kunder med.

Vi har også lavet nogle virkelig fede ting for virksomheder med Bareens produkter. De har virkelig fået en berettigelse i vores sortiment. Vi kigger meget på B2C-trends og, hvad folk privat kan lide, for det er faktisk også det, man gerne vil gå på arbejde i. B2B- og B2C-verdenen er smeltet sammen.

Vores tilgang til merchandise er, at det skal være noget, du rent faktisk bruger, efter du har fået det – også privat. Et godt eksempel er Nalgenes vandflasker. Det var især Planet Nusa og ‘Her går det godt’, der viste vejen, og det kunne vi tydeligt mærke efterfølgende. Dem har vi virkelig lavet mange af til forskellige virksomheder.”

Vi vil være meget tæt på vores kunder

Turtle

Du nævner selv nogen af jeres partnerskaber. Hvad har været jeres tilgang til at vælge samarbejdspartnere?

“Det kan egentlig siges meget let. Partnerskaberne giver os en større ramme for, hvad vi kan tilbyde. Turtle vil kunne servicere 360 grader. Så det hjælper det os til. Men vi vælger dem også meget nøje og har da også et par nye tilføjelser på vej.”

Hvordan har partnerskaber så påvirket jeres vækst?

“Det er uden tvivl en kombination af at være en virksomhed, der kan håndtere både profilkunder med et skarpt brand og de store enterprise-kunder, hvor vi kan give en tryg oplevelse med skarpe krav til levering. Samtidig tilbyder vi en anderledes og relationel oplevelse med os i Turtle. Vi er tæt på vores kunder og gør meget ud af relationerne. Vi er altid tilgængelige, og det er noget, vi aldrig vil give slip på i forretningen.”

Der er vildt mange synergier mellem os og B93

Men I har ikke kun produktpartnerskaber. Vi har jo lagt mærke til, at I har et parterskab med B93. Hvordan har samarbejdet med B93 påvirket Turtle, både i forhold til brandidentitet og forretning?

“Vi elsker samarbejdet med B93. Der er vildt mange synergier mellem os og dem. Deres tilgang til design og æstetik passer perfekt til os. Vi er selv på Østerbro og vil gerne dyrke det lokale. Det kulminerede med, at vi kom på trøjen. Det er en helt anden oplevelse at gå til fodbold på Østerbro Stadion, som slet ikke kan og må sammenlignes med andre stadionoplevelser. Derfor bruger vi det også til kundemøder.

Vi kommer med nogle nye ting i forbindelse med sæsonstart her d. 21. februar, som vi ser meget frem til.

Hvordan er efterspørgslen på ESG og bæredygtighed?

“Generelt set er bæredygtighed vigtigt for os. Det har det været fra start. Men vi ser meget pragmatisk på det.

For de rigtige valg kan selvfølgelig have noget med selve produktet at gøre, men  der er også noget bæredygtigt i at købe så gode produkter fra brands, som folk har lyst til at bruge igen og igen – og som holder. Det er vores tilgang. Vi har selv fået en række certificeringer, og vi synes, det er vigtigt. Det kan også mærke, at det bliver vigtigere og vigtigere for vores kunder.”

Vi har fået en strørrelse, hvor vi kan levere til de største også

Hvordan ser du Turtle udvikle sig i det kommende år?

“Vi vil fortsætte med at servicere den her ‘bold’ tilgang til at lave merchandise, men også udvikle større samarbejder med vores partnerskaber. Den 1. april lancerer vi et nyt website, som bliver virkelig fedt. Det bliver et digitalt showroom, hvor det bliver nemt at tage den første dialog og få de første ideer. Man kan få inspiration og se de rammer, vi kan tilbyde. Vi har en designafdeling, der virkelig kommer til at shine her.”

Hvilke trends ser du inden for merchandise og branding?

“Jeg var kort inde på det tidligere. De ting, man møder privat på fx Instagram, er også det, der bliver efterspurgt hos os. MESSYWEEKEND havde nogle activewear-briller, som hittede helt vildt til DHL. Det tror jeg bliver endnu vildere i år.

I har snart været i gang i nogle år. Hvor bliver du ved med at få dit drive fra?

“Selvom vi er blevet en større virksomhed her over de første fem år og er flere og flere mennesker, så er vi stadig en super agil virksomhed. Vi kan løbe med de gode ideer. Vi kan stadig slå os, men så retter vi ind med de erfaringer, vi får. Samtidig har vi fået en størrelse, hvor vi kan levere til de største. Den kombi er virkelig god. Vi kan udfordre, men vi kan så sandelig også levere – både på skarpe leveringskrav og på at inspirere og udfordre vores kunder.

Med to små børn og en virksomhed i vækst skal der noget energi og drive til, og det får jeg hver eneste dag her.”


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.