København er igen og igen nævnt og kåret som verdens bedste cykelby. Det skete igen på mandagens store officelle pressemøde i Tivoli, hvor Tour de France chefen, Christian Prudhomme, direkte sagde:

“Det bedste cykelløb møder den bedste cykelby i verden. København er “Nirvana” for cyklister. I er et forbillede for andre lande, fordi I alle cykler, og det binder jer sammen.”

Det har Mr. Prudhomme helt sikkert ret i. Men det er bestemt heller ikke kommet af sig selv. Der er de seneste år lavet massive investeringer for at gøre København til en foregangs by på cykelfronten også.

De sidste 10 år har Københavns Kommune har investeret knap 2 milliarder kroner i cykelstier, cykelparkering og cykelbroer, der forbinder bydelene på en nem og tilgængelig måde. Og de bliver i den grad brugt. 44% af alle ture til arbejde og uddannelse i København sker på cyklen. På en almindelig hverdag bliver der i alt cyklet mere end 1,4 millioner km i byen.

I lidt mere håndgribelige “tal”, så betød det, at i 2016 kørte der for første gang siden 1970’erne flere cykler end biler gennem Københavns Indre By.

Du skal naturligvis heller ikke snydes for en række sundhedsmæssige facts. Det har nemlig mange positive afledte effekter at fremme cyklismen. 30 minutters daglig cykling reducerer den enkeltes dødsrate med 30%. En analyse fra Dansk Industri viser, at hver gang cyklismen i Region Hovedstaden stiger med 10%, så betyder forbedringen i byens luftkvalitet og borgernes fysiske form 109.000 færre årlige sygedage for ansatte og studerende. Det sparer byen, arbejdsgiverne og borgerne for i alt 467 millioner i sundhedsudgifter hvert år.

Den legendarisk chef for Tour de France, Christian Prudhomme.

Touren i København

1. etape af Tour de France 2022 afvikles i København. Det er en enkeltstart på 13 km. Holdpræsentationen kommer til at kickstarte den gule folkefest af Tour-ugen i København og i hele Danmark. Her får Tour-fans nemlig mulighed for at komme helt tæt på de 22 holds ryttere. Det bliver en unik åbningsfejring for den danske Tour-start, når festen omkring holdpræsentationen bliver ført helt ud i byen, hvor holdene cykler en hyldestrunde på den 1,5 kilometer lange rute igennem det indre København via Lille Langebro igennem Vester Voldgade til Rådhuspladsen og derefter ad Jernbanegade til Axeltorv, hvor de gør sig klar til at køre ind i Tivoli. Ønsker man at følge præsentationen live, bliver der også etableret flere storskærmsområder tæt på ruten blandt andet på Rådhuspladsen, Kongens Nytorv og Søren Kierkegaards Plads ved Den Sorte Diamant, så man kan følge rytterne fra deres start over Lille Langebro fra kl. 17:45 – og helt til, at de bliver præsenteret på Plænen i Tivoli.

Enkeltstartruten i København

Rutebeskrivelse og tidsplan

Enkeltstarten starter på Nørre Farimagsgade ved Ørstedsparken, opkaldt efter de to brødre, politikeren og tidligere statsminister (1853-54) Anders Sandøe Ørsted og den berømte danske fysiker, Hand Christian Ørsted, som i 2020 fejrede 200-års jubilæum for opdagelsen af elektromagnetismen.

Nørre Farimagsgade er ironisk nok navngivet ”Far-i-mag-vejen” – altså en vej, hvor man går i ro og mag. Det bliver alt andet end roligt, når rytterne drøner frem mod første sving, der fører dem hen over Københavns kunstige søer på Dronning Louises Bro.

Broen er intet mindre end verdens mest trafikerede cykelstrækning, der passeres af over 40.000 cyklister hver dag.

Efter Søerne drejer ruten til højre af Fælledvej, fortsætter på Blegdamsvej, inden vejen igen går hen over Søerne på Fredensbro.

Ruten drejer til venstre straks efter Fredensbro og følger Sortedams Sø op til Trianglen, der forbinder bykvartererne Nørrebro, Østerbro og Indre By.

Herfra fortsætter rytterne ad Øster Allé langs Fælledparken og forbi Parken Stadium, der er national stadion og hjemmebane for fodboldklubben F.C. København.

To skarpe højresving tager rytter først ud på Jagtvej og derefter ned ad Østerbrogade og Dag Hammerskjolds Allé.

De første 9km foregår således kun på brede veje, hvor der er reelt kun er otte sving, som tvinger rytterne ned i fart.

Herfra bliver det mere teknisk, når ruten drejer og snørkler sig langs det ikoniske forsvarsværk, Kastellet, der daterer helt tilbage til 1662.

Her snævrer gaderne ind og et skarpt højresving sender feltets ryttere forbi Den Lille Havfrue på vej ned ad Langelinie langs Københavns havn.

Efter det tekniske stykke går det igen stærkt ind mod mål. Det næste stykke forbi Amalienborg Slotsplads vil vække genkendelsens glæde hos cykelfans, der kan mindes de flotte scener fra VM i cykling i 2011.

Rytterne vil køre hurtigt forbi både Marmorkirken, Kongens Nytorv og det let genkendelige Nyhavn frem mod enkeltstartens sidste kilometer. De følger Københavns havnefront ind under de arkitektonisk kendetegn Den Sorte Diamant og BLOX.

Få hundrede meter efter spurter rytterne op ad H.C. Andersens Boulevard mod målstregen ved Rådhuspladsen og Københavns Rådhus.

Tidsplan for 1. etape

Den første rytter bliver sendt ned ad enkelstartsrampen på Nørre Farimagsgade ved Rådhuspladsen præcis kl. 16.00.

Herefter bliver de resterende 175 rytterne sendt af sted med 1 minuts mellemrum, indtil sidste års vinder, Tadej Pogacar fra UAE Emirates, som den sidste kører af sted kl. 18.55.

Rytterne forventes at være ca. 15 minutter om at tilbagelægge ruten, og dermed ventes sidste rytter i mål på H.C. Andersens Boulevard cirka kl. 19.10.

Inden selve løbet vil Tour de Frances berømte reklamekaravane køre på ruten fra kl. 14.30-14.50.

Christian Prudhomme & Sophie Hestrup Andersen under pressesceancen i Tivoli

4 hurtige om cykling i København

Der er flere cykler end indbyggere i København

Hver dag cykles der mere end 1,4 millioner km. I København

København har 384 kilometer cykelsti.

Dronning Louises Bro i København er en af verdens travleste cykelstier i verden. Der cykler over 45.000 cyklister.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.