Samtale med Henrik Lorensen, CEO & Founder af TAKT

Du mærker drivkraften med det samme, når du kommer ind på TAKTs kontor på Store Kongensgade i København. En god og atypisk blanding mellem start-up, travlhed og klassisk designervirksomhed. På trods af brandets unge levetid, sælger de allerede møbler rundt i hele verden. I en ny samtalerække sætter vi fokus på TAKT, der er det første firma i verden, som laver designmøbler med miljømærkning på samtlige produkter. I dette afsnit fortæller Henrik om de overordnede tanker omkring TAKT, og vi kommer lidt tættere på Henrik selv. 

Henrik Lorensen er uddannet fra Københavns Universitet. Han har en lang erhvervserfaring fra blandt andet McKinsey i USA, 5 år i LEGO som blandt andet Vice President for LEGO digital og senest 6 år som CEO for B&O PLAY. Nu er han i gang med sit 3 år som CEO & Founder hos TAKT. Henrik er medlem af Designrådet og derudover sidder han i en række bestyrelser for blandt andet Louisiana og Matas

Henrik, hvilket fundament/værdier er TAKT bygget op omkring?

“Der var en vis indignation bag motivation til at starte TAKT. Det er en god energi, når man vil starte noget nyt op – at der er noget som ikke er gjort rigtigt endnu.

En af de ting var den ekstravagance, som der var kommet over dele af dansk design. At det var noget som var forbeholdt ganske få velhavere. Det ville jeg gerne lave om på – godt design handler om at skabe rammen om det gode liv, og det er jo ikke kun forbeholdt velhavere.

Bæredygtighed var en anden af de ting, hvor vi kunne se, at vi kunne gøre en forskel. Vi er det første firma i verden, der laver designmøbler med miljømærkning på samtlige produkter og senest også en konsekvent måling og kompensering for CO2 aftrykket. Så kort fortalt er svaret på dit spørgsmål, at TAKT skal lave bæredygtige kvalitetsmøbler til alle.”

Hvor tidligt vidste I, at TAKT skulle være et 100% bæredygtigt brand? 

“Nu er 100% bæredygtighed jo en svær term, men vi var helt fra start klar på at bæredygtighed var helt uomgængeligt.”

Du har haft en flot erhvervskarriere, og blandt andet været direktør i B&O PLAY. Har du taget noget med derfra i etableringen af TAKT? 

“B&O PLAY var jo en slags “start-up” i Bang & Olufsen. Vi havde friheden, var uafhængige og byggede et brand fra nul på ryggen af B&O til det, som det blev. Der var en fantastisk energi og arbejdsglæde, som vi i høj grad har taget med til TAKT. Når vi rejste rundt i verden, og f.eks. så vores høretelefoner, som du selv nævnte før interviewet. Det er jo helt fantastisk at se ens produkter skabe glæde hos brugerne.” 

Så hvor ser du jeres målgruppe? 

“Vi har ikke defineret vores målgruppe efter de klassiske parametre. Vi har defineret vores målgruppe efter et værdisæt. Men derfor ser vi selvfølgelig stadig efter en fordeling i vores salg. Der er f.eks. flere 25-35 årige end de ældre aldersgrupper.”

"Der er efterspørgsel på bæredygtighed, høj kvalitet og en rimelig pris."

Helt kort, hvad er den overordnede ambition for TAKT? 

“Vi har en værdimæssig ambition, og så har vi en forretningsmæssig ambition.

Den værdimæssige ambition handler om at påvirke den generelle forbrugsadfærd. Vi tror på, at møbler er det rigtige produkt til at lære omkring bæredygtig adfærd. Folk bruger længere tid på at overveje deres møbelvalg, forstå vores certifikater osv. end de f.eks. bruger på at købe en liter mælk eller noget tøj. På den måde har vi længere tid i købsprocessen til at informere om bæredygtighed, og forhåbentlig lære vores brugere om bæredygtig adfærd som de kan tage videre med andre steder.

Forretningsmæssigt ønsker vi at nå bredt ud. Det har ligget i planerne fra start. Der er efterspørgsel på bæredygtighed, høj kvalitet og en rimelig pris.”

"Dagligt bliver jeg oprigtigt inspireret af mine kolleger i TAKT – de kommer med andre synspunkter og motivationer som udfordrer ens egne."

Henrik Lorensen

Hvem bliver du sev inspireret af? 

“Jeg er stadig meget inspireret  af Jørgen Vig Knudstorp, som jeg arbejdede under i Lego. Han havde i en ung alder en fantastisk ro, og turde “at være i tvivl”. Der er mange ledere, som føler, at man skal have svar på alt. Han udstillede det, og var derfor altid åben for input fra alle steder i Legos organisation. Men alligevel var man ikke i tvivl om, hvilken retning han ville. Jeg har også haft stor glæde at arbejde med Tue Mantoni i Bang & Olufsen. Han bragte en ukuelig optimisme samtidig med at han havde fødderne på jorden.

Dagligt bliver jeg oprigtigt inspireret af mine kolleger i TAKT – de kommer med andre synspunkter og motivationer som udfordrer ens egne. Vi gode til at dele artikler og inspirationer med hinanden. Vi bliver inspireret meget af andre brancher, og den måde de arbejder med bæredygtighed, design og digitale produkter.

Derudover er jeg historisk interesseret og glad for både at gå på kunstmuseer og i teatret.”

Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst til Henrik Lorensen og TAKT på dontt.dk

Husk at tilmeld vores nyhedsbrev. Her får du en ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

 

Creators