For Ganni har 2021 været et kanonår. Den dansk modekomet nærmer sig milliardomsætning og har planer om at åbne 20 nye butikker i løbet af 2022.

Interviewet er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Mia Gleerup Fallentin.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

I løbet af de seneste år har hashtagget #GanniGirls spredt sig på de sociale medier.

Hashtagget figurer på billeder af kvinder iført leopardprikkede kjoler og farverige toppe fra det danske mærke.

Budskabet med hashtagget er klart: det er cool at være GanniGirl.

Og den begejstring afspejles i det dugfriske årsregnskab. Den danske modekomet endte således året 2021 med en årsomsætning på 895,5 millioner kroner.

Det er en vækst på 58 procent af den totale omsætning fra 2020 til 2021.

Direktør Andrea Baldo kalder væksten for »ekstraordinær«.

»Jeg synes særligt, at det her er ekstraordinært, når man tænker på pandemien,« lyder det fra Andrea Baldo.

Han glæder sig over, at det er lykkedes selskabet at holde sig på stabil kurs i det coronahærgede 2020 og nu at bygge videre på den stabile grundform.

Modehuset blev stiftet i København i 2000 af blandt andet Frans Truelsen, der i dag er ude af selskabet.

Siden overtog ægteparret Reffstrup forretningen. Her huserede de som henholdsvis indehavere, chefdesigner og administrerende direktør.

I 2017 blev 51 procent af aktierne i Ganni solgt til den amerikanske kapitalfond L. Catterton, og i 2018 overtog italienske Andrea Baldo titlen som administrerende direktør, og der må siges at være gang i forretningen.

I dag har Ganni omkring 600 forhandlere og 33 fritstående Ganni-butikker i 27 lande på tværs af Europa og USA. I løbet af 2021 åbnede Ganni otte butikker i 2021, og planen er at åbne yderligere 20  i 2022.

Butikkerne er en indtægsforretning efter allerede 6 måneder

En af de ting, der udmærker sig i Gannis regnskab, er, at de har formået at åbne en række nye butikker, der på kort tid er blevet overskudsforretninger.

En ny Ganni-butik er dermed en indtægtskilde for selskabet efter blot seks måneder. Og den succes skyldes ifølge direktør Andrea Baldo, at virksomheden har en strategi for åbningen af nye butikker, der byder på forskudte delelementer.

Først åbner Ganni for salg til andre butikker, der sælger luksustøj. Formålet er at placere Ganni som et luksuriøst brand og udbrede kendskabet til mærket. Dernæst åbnes der for en lokal hjemmeside med det lokale sprog.

Til sidst, når man har konstateret, at der har opbygget sig en base af kunder, åbnes der en fysisk butik.

»Det betyder, at når vi åbner en butik, så vil 40-50 procent af de kunder, der kommer ind i butikken, allerede kende brandet. Fordi de sandsynligvis har været kunder gennem andre kanaler,« fortæller Andrea Baldo.

En af de ting, som kunderne kender Ganni for, er deres tilgang til klimabevidst mode og produktion.

De grønne værdier

»Bæredygtighed er den bærende streng i vores dna,« siger Andrea Baldo.

Med et mål om at reducere de absolutte emissioner med 50 procent inden 2027 er der meget, der skal nås. Direktøren anerkender, at der skal innovation til, hvis man skal nå målene.

»Efterhånden som vi vokser, skal vi finde materialer, der skaber en reduktion i påvirkningen af CO2-udledning og klodens ressourceforbrug. Så vi har et projekt kaldet ‘Fremtidens Materiale’. Der tester vi forskellige materialer, som er i stand til at mindske vores CO2-udledning fra produktionen,« siger Andrea Baldo.

Derfor har Ganni også besluttet, at de vil fjerne læder fra produktionen fra 2023.

Derudover har brandet besluttet at bevæge sig fra en strategi, hvor man betaler godtgørelse for CO2-udledning og i stedet investere pengene i at sørge for at nedbringe emissionen i hele forsyningskæden.

»Vi har indset, at for virkelig at have en indvirkning på den CO2-udledning, der er på hele værdikæden, er vi nødt til at bevæge os væk fra de modregningsprogrammer, vi havde tidligere. Det betyder, at vi aktivt samarbejder med vores leverandører for at hjælpe dem med omstillingen til grøn energi,« siger Andrea Baldo.

Andrea Baldo, CEO i Ganni