Økonomi og manglende inspiration er de største barrierer for vaneændring, når det kommer til bæredygtig madkultur. Det viser en undersøgelse foretaget af Instituttet for Fremtidsforskning og Epinion. Her er hele 62% af befolkningen bekymrede for klimaforandringerne, mens 55% er villige til at ændre levevis, og kun 21% har en bæredygtig adfærd.

Derfor har BaneGaarden, vinderen af Berlingskes Københavns Bedste Oplevelse 2023, sat sig for, at tilgængelighed og fantastiske madoplevelser skal være grundstenene i det madmarked, der åbner for sæsonen d. 22. marts.


Det fortæller de profilerede madiværksættere, der står bag konceptet. Alle retter er økologiske og lavet fra bunden, men koster kun 50 kr., uanset om du væger sydamerikanske tacos eller tunesisk cous cous. Idéen bag konceptet kommer af visionen om at gøre bæredygtige måltider tilgængelige for alle.

Søren Ejlersen, der er medstifter af bl.a. BaneGaarden og Aarstiderne fortæller:

Hvis vi reelt skal skabe en positiv forandring, når det kommer til bæredygtig madkultur, må vi arbejde efter, at dét vi tilbyder, ikke er forbeholdt de få, men de mange. Både når det kommer til prissætning, men også når det kommer til oplevelsen og måden, vi taler om bæredygtig madkultur på”, siger Søren Ejlersen, der er medstifter af bl.a. BaneGaarden og Aarstiderne.

Søren Ejlersen

Søren Ejlersen, Medstifter af bl.a. BaneGaarden og Aarstiderne


Om BaneGaarden:

Mellem vild natur og togskinner i København ligger BaneGaarden. DSB-laderne er blevet renoveret og lerklinet, så de nu er isoleret på en bæredygtig måde. Stedet rummer blandt andet en restaurant, et bageri, en café, og har eget undervisningsmateriale. Det bliver brugt af skoleklasser for at se hønsene, bistaderne, grøntsagsbedene og for at lære om fotosyntese og biodiversitet.


Banegaarden

Forandring sker ikke gennem løftede pegefingre eller ekskluderende tilbud

Bæredygtig madkultur har oftest fokus på forbrugernes samvittighed og fornuft, men forandring i vores madvaner sker ikke gennem løftede pegefingre eller elitære dogmer, hvis du spørger holdet bag BaneGaarden. Tværtimod tror de på, at det er begejstring og inspirerende oplevelser, der er vejen frem, når det kommer til at drive den grønne omstilling i madkulturen – og ikke mindst et prisniveau, hvor man kan følge med selv som studerende.

Vores hjerner og sanser er programmerede til at ’crave’ alt, hvad der er salt, sødt og fedt. Uanset hvor stor vores samvittighed er, vil vi altid primært træffe beslutninger ud fra vores instinkt og ikke ud fra vores fornuft. Hvad nu, hvis vi ikke behøvede at bekæmpe vores instinkt for at træffe den ”rigtige” beslutning?”, spørger Carl Johan Paulsen, direktør og partner på BaneGaarden.

Begrænsninger skaber kreativitet, mener holdet bag BaneGaarden, der ser det som en positiv udfordring at åbne et økologisk madmarked med byens laveste priser, hvor alt maden er lavet fra bunden af dygtige kokke og serveret i porcelæn frem for i engangsemballage – i øvrigt på tredje sæson og dermed på forkant med den foreløbige aftale, Europa-Parlamentet og Ministerrådet indgik i sidste uge om forbud mod ikke genanvendelig emballage.


Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.