Medieudviklingen 2019

Hvad prægede medieåret i 2019? I forbindelse med ‘Medieudviklingen 2019’, der udkommer senere i januar, er der sat tal og tendenser på hele året.

Det var et vildt medieår. Der var medier der lukkede helt, medier er iscenesatte valg & nye formater vandt frem.

Lad os gå året igennem! Kom med her 

Det startede med et æg.....

Medieudviklingen 2019 – del. 1

4. januar: Et billede af et æg bliver postet på Instagram-kontoen @world_record_egg, og blot halvanden uge senere overgår billedet Kylie Jenners rekordopslag på daværende 18 millioner likes. I skrivende stund har ægget 54 millioner likes.

8. januar: To nye tv-kanaler ser dagens lys, da Xee og Paramount Network indtræder på markedet. De to kanaler står tilsammen for cirka 1 procent af danskernes tidsforbrug på tv i 2019.

4. februar: YouTube Kids lanceres i Danmark. Ifølge YouTube gør platformen det ’nemmere og mere sikkert for børn at opleve verden gennem videoer’. Cirka hvert andet barn under tre år bruger YouTube i løbet af en uge.

18. februar: Undergrundsmediet Vice, der henvender sig til en yngre målgruppe og blandt andet udgiver Noisey, Munchies og Broadly, drejer nøglen om i Danmark efter nedskæringer i virksomhedens internationale gren.

13. marts: Ghita Nørby interviewes af Iben Maria Zeuthen til en dokumentar på Radio24syv. De to går skævt af hinanden i, hvad der nok må karakteriseres som årets mest omtalte interview. 400.000 lytter med, ifølge Radio24syv.

20. marts: Den indiske YouTube-kanal T-Series overhaler PewDiePie som den mest populære YouTube-kanal, og har i skrivende stund 121 millioner abonnenter. Hver anden dansker bruger YouTube ugentligt.

2. april: Det sociale medie Google+ kaster håndklædet i ringen efter blandt andet at have opdaget et datalæk. Ifølge Kantar brugte 14 procent af danskerne Google+ ugentligt ved udgangen af 2018.

15. april: Ottende og sidste sæson af ’Game of Thrones’ har premiere på HBO Nordic. 15 procent af danskerne streamer HBO Nordic ugentligt i første halvår 2019.

1. maj: Efter nogle tumultariske år med blandt andet Cambridge Analytica-sagen melder Facebook ud, at der fremover skal være et større fokus på privatliv. Cirka to ud af tre danskere bruger Facebook dagligt.

7. maj: Lars Løkke udskriver valg til Folketinget til afholdelse på grundlovsdag den 5. juni. Medierne bugner af historier, og danskerne opsøger valgindhold på tværs af platforme. På DRTV streames især ’Partilederrunden’, ’Debatten’ og ’Aftenshowet’ op til valget.

2/3 danskere bruger stadig Facebook dagligt!

Den 11. juli 2019 viste tal, at 24 procent af danskerne lytter til podcast ugentligt.

Kilde: DR Medieforskning


DR: Tilfredshed, relevans, kvalitet og tiden værd.

Medieudviklingen 2019 – del. 2

3. juni: Podcastindex.dk går i luften. For første gang er der en samlet måling af podcasts på programniveau i Danmark. ’Mads & Monopolet’, ’Mørkeland’ og ’Den korte radioavis’ er nogle af de mest lyttede podcasts i 2019.

5. juni: Danskerne går til folketingsvalg. DR’s Kandidattest tages 2,4 millioner gange op til valget, og 300.000 tager testen på selve dagen.

4. juli: Tredje sæson af ’Stranger Things’ har premiere på Netflix, og den slår ifølge den amerikanske streamingtjeneste alle rekorder. 41 millioner brugere ser, ifølge Netflix, afsnit 1 i løbet af de første fire dage – og 18 millioner brugere ser i samme periode alle sæsonens afsnit.

11. juli: En opgørelse på baggrund af Gallup Lokalradio Index viser, at der nu er flere danskere, der har prøvet at lytte til en podcast, end danskere der ikke har. 24 procent af danskerne lytter i 2019 til podcast ugentligt, hvilket er det højeste niveau målt.

14. august: NENT, Discovery Networks og TV 2 danner fælles fodslag for at blive bedre til at dokumentere værdien af digitale reklamer. De tre mediehuses streamingtjenester Viaplay, Dplay og TV 2 Play bruges af henholdsvis 15 procent, 3 procent og 15 procent af danskerne ugentligt i første halvår 2019.

26. august: Berlingske Media dropper hverdagsudgaven af løssalgsavisen B.T., som fremover kun kan købes i løssalg i weekenden. Avisen fik i 2018 et nyt avisbrand i B.T. Metro, da Berlingske fusionerede med Tamedia, der ejede MetroXpress.

17. september: Podcastmediet Podimo går i luften. 24 procent af danskerne lyttede i første halvår 2019 til podcasts ugentligt – en stigning fra 17 procent fra første halvår 2018. Væksten ses blandt andet, fordi store tjenester nu integrerer podcasts, i takt med at indholdet pibler frem.

22. september: F.R.I.E.N.D.S, eller ’Venner’, fylder 25 år. Siden premiere har serien været sendt i cirka 6.200 timer på danske tv-kanaler. De 236 afsnit er sendt omkring 58 gange hver, og danskerne har i snit brugt 73 timer på at se Venner på tv siden. Dertil kommer dvd, Netflix med flere.

3. oktober: Som et led i DR’s nye strategi vil det fremover være et succesmål for DR, at brugerne oplever at indholdet giver dem værdi. DR måler på fire parametre: Tilfredshed, relevans, kvalitet og tiden værd. I tredje kvartal 2019 oplever 68 procent af danskerne at få værdi ud af deres brug af DR’s tilbud.

31. oktober: Radio24syv sender for sidste gang inden FM4-båndet bliver overladt til Radio4. Kort forinden taber de udbuddet om en ny DAB-kanal til Radio LOUD, der sender fra 1. april 2020. Radio24syv havde i 2019 557.000 ugentlige lyttere, hvilket også endte som det højeste niveau i kanalens levetid.

14. november: Instagram tester private likes på en lang række profiler. Hvis du er med i testen, vil du ikke længere kunne se det samlede antal likes eller visninger af billeder, skriver Instagram. En ud af fire danskere er på Instagram dagligt i 2019.

19. november: Google lancerer spiltjenesten Stadia i Danmark, deres bud på en streamingtjeneste til computerspil. En ud af fire danskere spiller computerspil eller spilkonsol ugentligt.

18. december: Efter at YouSee den 17. september melder ud, at Discovery Networks tv-kanaler ikke skal være en del af YouSees standardpakker fra det nye år, slutter forsøget på at nå en aftale uden forsoning. I 2019 står YouSee-kundernes brug af Discoverys tv-kanaler for 5 procent af det samlede tv-forbrug på det danske marked.

31. december: DR K og P7 Mix lukker og slukker med årets udgang, mens DR3 og DR Ultra flytter fra flow til DRTV. I 2019 havde de tre tv-kanaler tilsammen en ugentlig dækning på 2,2 millioner seere på traditionelt tv, mens P7 Mix havde en ugentlig dækning på 470.000 lyttere.