Samtale med Carl Nors Mariager og Tobias Sung Møller-Jensen, Røst Kommunikation

Midt i København er vennerne Carl og Tobias godt i gang med at opbygge deres eget kommunikationsbureau, hvor kreativ kommunikation er omdrejningspunktet. De stiftede sammen Røst Kommunikation i 2019, men havde som studiekammerater kendt hinanden siden 2014. Selvom de på papiret er vidt forskellige har de fundet et fællesskab og en mission for dem selv, deres medarbejdere og kunder.

I ugens creator-samtale kan du møde Carl og Tobias, stifterne af Røst Kommunikation.

Røst Kommunikation

 Tobias Sung Møller-Jensen & Carl Nors Mariager


OM RØST KOMMUNIKATION:

Virksomheden er stiftet i 2019 af Carl Nors Mariager og Tobias Sung Møller-Jensen.

Røst Kommunikation forbinder digitale kampagne- og brandingaktiviteter med klassisk PR.

I dag arbejder Røst Kommunikation på tværs af skandinaviske og europæiske markeder. Kundeporteføljen tæller indtil videre brands som Hotel- og Restaurantskolen, Eilersen, Perrier, Rawbite og Folkemødet. Røst Kommunikations team består af 7 medarbejdere.


"Jeg kan huske, at jeg tænkte, at ham ville jeg gerne være gode venner med."

I har startet det her parløb i Røst sammen med jeres medarbejdere. Hvis vi zoomer ind på jer to, hvem er I så?

Carl:
“Sådan helt formelt er jeg Kreativ chef i virksomheden. Det betyder, at det er mit overordnede ansvar, når vi bygger universer og kreative strategier med vores kunder. Jeg er født og opvokset på Østerbro.”

Tobias:
“Jeg er fra Bornholm, hvor jeg boede de første 19 år af mit liv, inden jeg som så mange andre smuttede over Østersøen til København for at studere. Mens Carl står for det kreative, står jeg for vores PR-aktiviteter.” 

Den unge københavner og bornholmer mødte hinanden, da de kom på samme linje på universitetet i Roskilde. Her læste de kommunikation. Det var tilbage i 2014.

Kan I huske jeres første samtale/møde på RUC? 

Tobias:
“Vi talte sjovt nok ikke så meget sammen i starten. Det kom først, da vi lidt tilfældigt kom i projektgrupper sammen. Der fandt vi ud af, at vi havde en god kemi, og at vi så ret ens på nogle faglige ting. Vi fungerede godt, gav hinanden anden kvalificeret modspil og endte med at skrive vores bachelor sammen.”

Carl:
“Jeg tror, at de første samtaler skete igennem fester. Dem husker jeg som stærkt underholdende og i det hele taget en god tid. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at ham ville jeg gerne være gode venner med.”

Røst Kommunikation

"Vi elsker at være med på rejser sammen med vores kunder. I sidste ende er det både vores drive i hverdagen og vores eksistensberettigelse."

Har det altid “stået” i stjernerne, at I skulle starte jeres egen virksomhed?

Carl:
“Jeg har altid flirtet med idéen og har godt kunnet lide tanken om det. Men jeg tror aldrig, at jeg har regnet med, at jeg skulle gøre noget ved det. Jeg har altid freelancet ved siden af studiet, hvor jeg har arbejdet en del med idéudvikling for mindre kunder. Mit temperament var nok ikke til et stort lag af mellemlag for at komme igennem med sjove påfund. Der er noget frit og kådt i at kunne operere på egen hånd fra begyndelsen. I starten var det lidt Fluernes Herre-stemning”.

Tobias:
“Det har aldrig været en ambition for mig, faktisk tværtimod. Det var noget, der opstod for mig med Røst, og noget som jeg nu trives med og er rigtig glad for. Men hvis du spurgte mig for 10 år siden, så havde jeg regnet med “faste rammer, fast arbejdstid og en sikker løn”. Min far har altid været selvstænding. Her er jeg nok blevet lidt afskrækket i forhold til, hvor meget tid der skal lægges i det. Men nu kan jeg virkelig godt forstå, at folk bliver selvstændige.”

Men der skulle dog også gå lidt tid, inden Røst blev en realitet. Carl og Tobias var hver for sig og fik værdifuld erfaring. Carl var et smut forbi Tv2 og nåede også at arbejde både i udenrigsministeriet og på den danske ambassade i Rom. Tobias var derimod i gang med at bygge en sikker kommunikationskarriere op med job hos Red Barnet Ungdom og i DR. 

Hvis vi så bladrer lidt hurtigt i kalenderen, kommer I jo begge ud på det ganske almindelige arbejdsmarked efter jeres studie. Hvornår opstår tanken omkring, at I ikke kun skulle lave skoleprojekter sammen, men lave en rigtig virksomhed?

Tobias

“Det er helt sikkert på Carls intiativ. Han ringer til mig og spørger, om vi skal lave noget sammen. Så vi mødes på en bar inde i byen, og taler bredt om mulighederne. Vi har selvfølgelig en masse fælles referencer fra studiet, så vi taler os hurtigt varme på, at det skal være et kommunikationsbureau. I forhold til at definere Røst, havde vi begge gjort os nogle erfaringer i forhold til kommunikation og PR. Da vi stak hovederne sammen for at forme Røst, så var det for at skabe et friskt pust i en branche, hvor bureauer ofte eksisterer i siloer som marketing, medie, reklame og PR. Vi følte derfor, at der var en plads i markedet til os, et bureau der kunne forbinde kreativ kommunikation og PR. Så let er det selvfølgelig ikke, men det tænkte vi ikke så meget over som unge og kåde. Jeg tror faktisk kun, at der gik nogle få dage, så havde vi oprettet et CVR-nummer og skulle på jagt efter kunder.”

Carl:

“Vores første kunde var K-bar, som jeg havde arbejdet med som freelancer tidligere. Det var en vildt ubeskrivelig følelse, da vi begyndte at arbejde med dem i vores helt eget bureau. I starten arbejdede vi selvfølgelig på en anden skala, end vi gør i dag. Men følelsen var den samme. Vil man gøre en forskel for kunderne og skabe resultater, så bør man lave et fast partnerskab og tænkte langsigtet i fællesskab. Helt basalt, er det jo nok samme opskrift vi følger i dag.”

Ja, for hvis vi spoler forbi den spæde opstart. Hvad er jeres mission med Røst?

Carl:
“Først og fremmest tror jeg, at det er vigtigt at sige, at vi har lært utrolig meget ved at starte op selv. Vi havde ikke lommerne fulde af visitkort eller havde prøvet at pitche for kunder før. Så vi har øvet os, mens vi har været i gang. Det har givet nogle tunge nederlag og afslag, men i dag har vi fundet vores helt egen formel på, hvad der virker for os og vores kunder. Det er en kæmpe styrke for os.”

Tobias:
“Det har gjort os enormt fokuseret den dag i dag, at vi har været igennem det, som Carl beskriver. Vi er et kreativt bureau, der laver kreative kampagner, presseopgaver og vil udfordre de traditionelle kommunikationsformer”.

"Vi vil gerne være det førende kreative bureau i skandinavien."

Hvem er typisk jeres kunder?

Carl:
“Der er to grupper og typer, som vi arbejder sammen med. Første gruppe er virksomheder og organisationer, som gerne vil revitalisere sig selv især til en yngre målgruppe. Det har vi arbejdet en del med. Nummer to er brands, der har en fortælling omkring sig selv, som måske i virkeligheden prøver at genopfinde nogle nye ting omkring sig selv eller introducere et nyt produkt eller tiltag.”

I nævner “kreativ-pr” en del. Hvad dækker det egentlig over?

Carl:
“Det dækker over at sammensætte det bedste, man kender fra kreative bureauer og PR-bureauer. Det er en samtænkning af disciplinerne, som vi ser som nært beslægtede områder, der ikke skal eksistere i siloer, men bygges i én kageform.”

 

Hvad er ambitionen med virksomheden? Hvor store skal I være?

Tobias:
“Vi vil gerne være det førende kreative bureau inden for kampagner og PR i skandinavien. Det er det, vi jagter. Jeg synes, at det er svært at sætte “tal” på vores ambitioner i kunder, omsætning og medarbejdere. Men vores ambitioner fejler ikke noget. Vi elsker at være med på rejser sammen med vores kunder. I sidste ende er det både vores drive i hverdagen og vores eksistensberettigelse. Derudover skal Røst altid være et fedt og dejligt sted at arbejde for vores medarbejdere. Det er mindst lige så vigtigt.”

Når vi sidder her om 3 år. Hvor er I så henne?

Carl:
“Jeg tror, at vi er forsigtige med at melde de ting ud. Men omvendt kan jeg jo godt se, hvor langt vi er nået de sidste 3 år. Så uden at der skal gå “excel-dreaming” i den, vil jeg rigtig gerne have, at Røst Kommunikation også kan lave flere sjove internationale projekter, end dem vi har prøvet kræfter med hidtil. Vi har tidligere arbejdet med brands fra Italien. Der passede vi enormt godt ind, og jeg synes, at det er et interessant marked i forhold til reklame-æstetikken og de ikoniske brands. Og så er det et fuldkommen fantastisk land. For øjeblikket laver vi en del ting i vores nordiske nabolande, og det ser vi også rigtig gerne, at vi kan skalere op.”

Hverdagen

Hvis vi kigger lidt på jeres hverdag og bliver lidt mere lavpraktisk. Hvor er jeres drive i det daglige?

Tobias:
“Som jeg nævnte tidligere, er det et stort privilegie at være med på rejsen i forskellige virksomheder. At være med til at udvikle er et stort drive for mig. Det gælder egentlig også internt i Røst, i takt med at vi bliver flere mennesker.”

Carl:
“Skabertrang. At man kan lave nogle ting. Det tændte mig i starten, og det tænder mig stadig, når jeg går på arbejde hver dag. Der er selvfølgelig nuancer i det, men hele grundstenen er at arbejde sammen med nogen, der gerne vil noget mere med sit brand, det er et kæmpe drive for mig. Det er fællesskab om at bygge noget fedt.”

Hvordan ser jeres hverdag ud?

Tobias:
“For mit vedkommende er en normal arbejdsdag for mig, at jeg møder ind omkring kl. 9.00, har teamet omkring os og laver en plan for “hvad vi har på spil” i denne uge. Vi starter ret praktisk og skaber os et overblik. Vi har faste redaktionsmøder og planlægningsmøder med produktionsvirksomheder og freelancere, så vi hele tiden har snor i det.”

Carl:

Vi tror på, at det er vigtigt at have nogle faste rammer internt i virksomheden, som vi derfra kan tænke frit indenfor. Hvis man ikke har styr på proces og struktur, så er det altså svært at være fokuseret opfindsom og skarp. Så de ting, som Tobias nævner, er noget, som har taget os tid at blive gode til, men har betydet enormt meget. Men ift. hverdagen, går rigtig meget af tiden med at være på vores kontor, til pitches, filmoptagelser og kundemøder. Og fyraftensøl.”

Hvem/hvad bliver I selv inspireret af?

Carl:
“Jeg bliver inspireret af mange af vores kunder, som er spændende at tale og sparre med på et personligt niveau også. Det giver rigtig meget igen. Men de helt store inspirationskilder er afgjort mine forældre. De har begge en baggrund indenfor reklame. Så hvis vi mangler et godt råd, er der altid et at hente ved dem.”

Tobias:
“Jeg bliver inspireret overalt, hvor jeg befinder mig. Det kan være af en kollega, en kunde, en ven eller af noget jeg læser, eller når jeg er ude at spise.”


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.