Samtale med Mads Arleth, CEO i Rezet Store

Rezet Store er den mest ikoniske sneakerstore i Danmark og er kendt i hele Skandinavien. De seneste år har budt på flere ejerskifter, og tidligere i år solgte Frasers Group forretningen videre til nye danske ejere. Et netværk bestående af Thomas Kvorning samt brødrene Aleksander og Nicki Due-Rasmussen købte Rezet Store, som inkluderer fem butikker og en stærk online tilstedeværelse. Med store ambitioner ønsker de at føre forretningen tilbage til rødderne, men på en opdateret måde. I spidsen står Mads Arleth, der bringer stor erfaring fra sine tidligere roller i både Magasin og Sportmaster. Vi tog en snak med ham om, hvordan han ser fremtiden for Rezet Store.

Ugens creator er Mads Arleth, CEO i Rezet Store


Mads Arleth

Mads, allerførst. Der kom ny ejerkreds ind omkring Rezet Store før sommerferien. Kan du ikke starte med at give os et helikopteroverblik over forretningen i dag?

“Rezet Sneaker Store består af 5 sneaker butikker og et stort onlineunivers/shop, der også understøtter vores fysiske brand. Vores omsætning er cirka 50/50 mellem vores butikker og online.
Rezet er en pioner inden for sneakers i Danmark og har stadig en unik position på markedet. Men der er ingen tvivl om, at vi i forhold til de seneste par år vil investere mere på fællesskaber, content og dyrke inspirationsdelen endnu mere. Alt det, som Rezet faktisk var nogle af de første med “back in the days”.

Ja, du nævner selv jeres historie i Rezet Store. Hvad er det for et brand, I står på skuldrene af?

“Det var jo netop, som jeg sagde før, de her pionerer. Man havde det her lidt “undergrund,” og man skulle være først med de nye sneakers. Det var jo i Rezet, at man skulle gå hen, hvis du var vild med sneakers . De skabte et enormt community, før det var en ting. Det var super godt set, og det var nogle virkelig dygtige folk, der satte det i gang og den del skal vi ride videre på- på en ny og opdateret måde.”

Rezet er en pioner inden for sneakers i Danmark og har stadig en unik position på markedet

Kan du blive lidt mere konkret på det?

 “Først og fremmest skal vi have de bedste brands og det rigtige udvalg. Vi skal være de kuraterede brands’ foretrukne partner. For selvom Rezet er et brand i sig selv, så skal vi huske, at vi er en multi-brand butik for nogle globale giganter. Men vi har en styrke i at være lokale og kende til vores nærmiljøer. Så vi skal tilbage til rødderne på sneakerdelen, men pleje vores community på en opdateret måde. Vi har sneakers som samlingspunkt, men vi skal være meget mere end “bare” det.”

Rezet Sneaker Store

Mange brands taler om det her community. Hvordan vil jeres følgere, kunder og interesserede kunne mærke det?

“Det er selvfølgelig noget, som sker over tid. Men for mig er det super vigtigt, at man hele tiden flytter sig og ikke kun planlægger. Derfor håber jeg allerede nu, at vores kunder har kunnet mærke en del. Men lad mig dele dit spørgsmål lidt op.

Efter overtagelsen gik vi hurtigt i gang med en lagerflytning og en ny webshop. Det lyder selvfølgelig teknisk og lidt malplaceret at nævne det, men det handler om kundeservice og at kunne betjene vores kunder på en smooth og bedre måde end tidligere. Der skal være styr på tingene, og det skal gøres i den rigtige rækkefølge, når du gerne vil skabe et brugbart community.”

Vi skal være destinationer for inspirerende ting i de byer, vi er tilstede i, og folk skal føle sig velkomne

Så er der hele content-delen. Vi har studie og dygtige folk i og omkring Rezet Store. Så vi har også store brands, der kommer til os og spørger, om vi ikke skal lave ting sammen. Det er lidt tilbage til, at det er os, der kender det lokale, og vi kan være de store brands’ forlængede arm. Så det bruger vi både en masse tid og ressourcer på at forbedre løbende.

Derefter er der stemningen omkring Rezet. Du skal ikke være i tvivl om, at alle vores butikker hænger sammen, og du skal få den samme gode service, ligegyldigt om du handler i vores butikker eller online. Men til gengæld kan vi lave forskellige arrangementer og events i butikkerne. I København har vi blandt andet, fornyligt lavet et stærkt samarbejde med B93, som man må sige både er hypet og lokalt.”

I det nye ejerskab har I også nogle utrolig dygtige online-kompetencer. Hvor kan man se det i jeres planer, udover at I selvfølgelig har fået en ny webshop?

“Tingene hænger sammen. Så når jeg siger, vi skal forbedre oplevelsen i butikkerne, gælder det selvfølgelig også online. Her kan vi uden tvivl forbedre os, hvilket vi også gør en stor indsats for. Online skal udgøre en stor del af den fremadrettede vækst, men vi lægger ligeså meget vægt på vores butiksnetværk, både i Danmark og i udlandet. Vi har en klar strategi om, at vi gerne vil til udlandet med nye flagship stores.”

Så omsætningen er også 50/50 mellem det fysiske salg og online om 5 år?

“Nej, ikke nødvendigvis. Vi kommer helt sikkert til at udvide vores fysiske tilstedeværelse, men inden vi kommer dertil, vil vi modne markederne online. Så det kan sagtens komme til at se anderledes ud. Væksten skal ske på begge områder. Fysisk retail er måske udfordret, men det er der, vi kan gøre den største forskel og skille os mest muligt ud.”

Som at være direktør for et start-up....

Hvis vi så retter øjnene mod dig, hvordan ser en dag ud som CEO i Rezet Sneaker Store?

“Selvom jeg ikke har været direkte iværksætter, så er det lidt som at være direktør for en start-up. Det er sådan, vi driver Rezet. Vi har en tæt og agil organisation, hvor der skal være en stærk sammenhængskraft. Vi har strategien på plads på lang sigt, men vi skal kunne eksekvere gode og relevante idéer hurtigt og effektivt. Jeg er tæt på alle driftsområder i butikken og sætter selvfølgelig en ære i at inspirere og arbejde godt sammen med mine kollegaer i Rezet, som er hjertet i hele forretningen. Så dagene er bestemt ikke ens, og det nyder jeg virkelig.”

Hvem bliver du selv inspireret af?

“Jeg synes, jeg har været enormt heldig at møde en masse inspirerende mennesker på min vej. Da jeg var i Magasin, så jeg hele udviklignen af Les Deux. Fra at der hang 5 t-shirts til det det er i dag. Andreas (von der Heide)og Kristoffer (Haapanen) har virkelig formået bygge et fantastisk brand.. Min tidligere chef, Margrethe Dal Lehrmann, var en dygtig inspirator. Jeg tror aldrig, jeg er gået ud af et møde med hende uden at have fået 10 nye gode ideer. Det var også i Magasin, at jeg lærte, hvor vigtigt det er at give ansvaret videre. Det er her, folk rykker sig og udfolder sig mest. Her må jeg også nævne Peter Fabricius (adm. direktør for Magasin). Han er enormt dygtig og en type, der ikke ryster på hænderne, og som har givet mig rigtig meget.”


Vi glæder os til at følge Mads og Rezet videre. Følg med her på dontt.dk.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.