Ka-ching!

Den velkendte lyd fra Shopify-appen, der får alle webshopejere til at smile. Lyden af en ny ordre, der tikker ind, og giver håb om god indtjening. Men hvad sker der, når den samme pakke to uger senere vender tilbage som en ubuden gæst?

For mange webshops, især i modebranchen, er høje returrater en profitdræber, der hurtigt kan erodere fortjenesten – især når marginerne allerede er stramme. Vi befinder os midt i højsæsonen for nethandel, og mens julehandlen brager derudad, er der en udfordring, mange modebrands kæmper med: Hvordan holder man på profitten og samtidig sikrer glade kunder?

Dette bliver især vigtigt i lyset af den øgede konkurrence fra en række udenlandske webshops.

Vi har talt med e-commerce-ekspert Erik Holflod Jeppesen fra GRAFIKR, der deler sine bedste råd til, hvordan brands kan få styr på deres returrater og sikre, at deres vækst ikke går tabt i returstrømmen.

Erik Holflod Jeppesen

En nem returproces er vigtig

Erik, først og fremmest: Hvor stort et problem er returneringer (returrater) i dansk e-handel?

“Generelt er det ca. 10% af forbrugerne, der returnerer deres ordre helt eller delvist. Men hvis vi ser specifikt på modebranchen, er tallet desværre langt højere. De fleste e-commerce managers har det som en KPI at nedbringe returraten, da mange returneringer betyder tabt omsætning og påvirker indtjeningen negativt, da det er en omkostningstung post.”

Umildbart lyder det som virkelig mange. Hvad er årsagen til, at forbrugerne returnerer?

“Hvis webshoppen ikke kender årsagen, bør de først og fremmest begynde at indsamle data herpå, så de kan optimere løbende i hele værdikæden og nedbringe returraten baseret på dataindsigt. En hyppig årsag er f.eks. ‘forkert størrelse.’ Andre årsager kan være ‘pasform,’ ‘kvalitet,’ ‘jeg ombestemte mig,’ m.fl.”

Hvordan kan de danske mode-webshops komme denne hurdle til livs?

“Lad mig starte med at slå fast, at jeg synes, det ville være forkert at besværliggøre returprocessen. Den skal være gennemsigtig, let at forstå og ligetil. Jeg har før talt med brands, som desværre troede, at det ville løse problemet at besværliggøre returprocessen. En gennemsigtig og nem returproces er drønvigtig, både før og efter et køb. Hele 67% læser returpolitikken, inden de foretager et køb, og skulle de så vælge at returnere, skal dette gerne foregå smertefrit, så oplevelsen – trods situationen – stadig er god.”

Erik Holflod Jeppesens 3 tips til danske webshops, som ønsker at nedbringe returraten


1

Hjælp dine kunder med at vælge rigtigt – første gang

Først skal der være styr på varernes stamdata, f.eks. målene på talje eller hofte på jeans ud fra hver størrelse.

returrater

Eksempel fra vores kunde, Shaping New Tomorrow

Derefter kan du inkorporere en interaktiv størrelsesguide, hvor de besøgende indtaster oplysninger om dem selv, f.eks:

  • Køn
  • Hvilken størrelse de normalt bruger
  • Kropstype
  • Højde
  • Foretrukken pasform

Ud fra disse informationer kan algoritmen foreslå en størrelse til kunden.

Afslutningsvis ligger det naturligt til os at sammenligne os med andre, så hvis der f.eks. står:

„Vores model er 184 cm og bruger str. 32/32”, kan kunden tage stilling til, hvordan deres egne mål er ift. modellen og derefter træffe en beslutning.

Har du styr på disse tre parametre, og kan inkorporere dem på webshoppen, er det en god start.

2

Hvad med pasform?

Et produkt kan have forskellige pasforms eller fits, f.eks:

  • lille i størrelsen
  • normal i størrelsen
  • Stor i størrelsen”

Hvis vi tager udgangspunkt i et par „Loose fit denim jeans”, er disse ofte store i størrelsen, men et brand må ikke forvente, at kunderne ved dette på forhånd.

Produktets fit bør derfor illustreres på en tydelig måde på produktsiden, hvor det fremgår tydeligt, at man bør vælge en størrelse mindre, end hvad man plejer.

Returrater

3

Indsaml feedback og returårsager

Afslutningsvis skal du kende til årsagerne bag enhver returnering.

Dette kan du kun gøre ved at vælge det rette “Return Management System”, som snakker sammen med dit webshop system, så som Shopify.

Har du fået mange returneringer på et specifik produkt med samme returårsag, kan størrelsesindikatoren på produktsiden efterfølgende tilpasses baseret på returårsagerne og feedbacken kan tages med til fremtidig produktion.


Fik du læst?

Det står langt fra skrevet i granit, at Danmarks førende Shopify-bureau har hovedkontor i Randers.
Men det er, hvad barndomsvennerne Erik og Kiranan har skabt henover de sidste par år med GRAFIKR.

Læs / genlæs GRAFIKR: “Det betaler sig at gøre sig umage”

Læs med her.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.