Samtale med Frank Bach Rasmussen, CEO i RAWBITE

Vidste du at bag det danske brand RAWBITE, gemmer sig en flot dansk iværksætterhistorie, der startede ved et køkkenbord i København i 2009. Her skabte de 3 stiftere Morten Fullerton, Nikolaj Lehmann og Rolf Nolsøe Bau succes især i Danmark med de populære barer. De gjorde det faktisk så godt, at man i 2016 blev opkøbt af den tyske gigant Bahlsen. Det skete efter flere år med massiv vækst.

Med Bahlsen på vognen har man formået at skabe størstedelen af omsætningen udenfor Danmarks grænser. Men på trods af flere andre muligheder har man fastholdt produktionen i Danmark. For når man spørger folk i branchen til RAWBITEs fortsatte succes, bliver “iværksætterkulturen” og evnen til at udvikle nye produkter stadig nævnt som overvejende grunde til den fortsatte succes.

Dette gjorde os nysgerrige, så vi besøgte RAWBITE på deres domicil i Bagsværd. Her har de efter mange års adskillelse fået samlet både produktion og kontor side om side. Men hvad er opskriften på at forblive relevante i et svært marked?

Her er ugens creator-samtale er med Frank Bach Rasmussen, der er CEO i virksomheden i dag.

RAWBITE

Frank Bach Rasmussen, CEO i RAWBITE.


"Hele virksomheden er bygget op omkring vores produkter."

Allerførst Frank, hvilken branche ser I jer egentlig som en del af?

“Det er et godt spørgsmål, for nogle gange er vi lidt en del af det hele – og så alligevel ikke. Vi er i et marked, hvor der er mange müslibarer, mange chokoladebarer, og der er mange proteinbarer. Hvad er så RAWBITE? For vi er jo også en bar, der ligner dem, jeg nævnte. Men vi ser os mere som “something in between”. Men hvis jeg skal sætte en kategori på os, så er det en økologisk frugt- og nøddebar.”

 I er jo skabt ud af dansk iværksætteri. Hvor er I som virksomhed i dag?

“Der er sket meget på få år. Som vi talte om før, blev RAWBITE skabt på et køkkenbord, hvor de senere fik flyttet produktionen til Fyn. Det fungerede rigtig fint, men i takt med vores øgede vækst, valgte vi at tage den “hjem”, da vi fik en mulighed her i Bagsværd for at samle produktion med vores kontor. Det har virkelig skabt nogle stærke synergier i at have salg, marketing osv. tæt på vores produktion. Hvis en medarbejder på kontoret får en god ide, er der kort vej til vores produktion, som har svarene på, hvad der rent praktisk kan lade sig gøre. Det kunne man selvfølgelig også før, men det gør bare en forskel i dagligheden at være få minutter fra hinanden. Det giver også den iværksætterkultur, som du nævnte i spørgsmålet.”

Hvorfor er det vigtigt for jer at producere i Danmark? Det kan jo uden tvivl gøres billigere i udlandet.

“Hele virksomheden er bygget op omkring vores produkter. I princippet kan alle jo lave de her ting, så det er kvaliteten, råvarerne og måden man laver det på, som giver forskellen. Derfor er det vigtigt for os at have produktionen inhouse i Danmark. Det giver os en enorm kontrol over vores produkt at have det tæt på. Det ville vi miste, hvis det var i udlandet.”

I har vækstet en del i Tyskland de seneste år! Et marked som mange danske virksomheder nævner er svært, men har den her gigantiske “upside”. Hvad er lykkedes for jer?

“Det er rigtigt. Det er et svært marked. Vi har en stor fordel af vores ejerskab, som jo er tysk. De har bidraget med nogle stærke indsigter. Men det gør det selvfølgelig ikke alene. Jeg tror, at vi har været dygtige til at samarbejde. Vi startede med at være til stede i de “økologiske kæder”. Det var her, vi følte, at RAWBITE skulle lanceres, positioneres og iscenesættes første gang på et nyt marked. Derefter har vi selvfølgelig fulgt med hen, “hvor kunderne nu engang er”. Dvs. i supermarkeder og hvor vi ellers synes, at vores brand passer ind. Så vi har været enormt fokuseret på vores positionering. Den blanding, med vores interne team, som har en stor tysk markedsforståelse, har været en god opskrift for os. Når det så er sagt, har vi jo også flere andre markeder, hvor vi vækster. Det tyske marked skinner bare i øjnene, fordi det er så stort.”

I har for nylig lanceret 2 nye barer. Hvorfor er det nødvendigt?

“Selvfølgelig skal vi blive ved med at være relevante og udfordre os selv. Det ligger i vores kultur og værdisæt. Det gælder særligt, når man befinder sig i “modern retail”, som vi gør. Vi har vores “core”, som stadig fungerer og vil gøre det i mange år frem. Men med en kombination af data, markedsundersøgelser og hvad vi “mangler” blandt vores produkter, er vi kommet frem til de to barer. Vi vil af åbenlyse grunde gerne udvide til en kategori, der er stor efterspørgsel på. Markedet for proteinbarer er vækstet enormt, og det har vi altså lavet vores bud på. Begge barer er blevet enormt godt modtaget, så det bliver en fast del af vores sortiment fremover.”

De to nye barer som RAWBITE har netop har lanceret med mere end 20 % proteinindhold.
Der er lanceret en variant med kakao, frugt og vanilje og en med cashewnødder, solsikkefrø og ris.

Rawbite

Hvad er ambitionen for RAWBITE, hvis vi f.eks. ser 3 år frem?

“De seneste år har jo været svære at forudsige generelt i verden. Når det så er sagt, har vi selvfølgelig en plan. Både for vores retning og hvor vi skal skabe vækst. Jeg har ikke mulighed for at gå i detaljer omkring vores strategi, men vi kigger blandt andet på nogle udvalgte markeder udenfor Europa. Det skal vi undersøge nærmere. Ellers handler det om at styrke vores eksisterende position på nuværende markeder, og fastholde den høje kvalitet vi leverer. Det er et arbejde, som vi aldrig bliver færdige med.”

Hvem er du selv inspireret af?

“Jeg samler meget inspiration rundt omkring. Jeg har ikke en “go-to” mogul som et stort idol. Men ligesom min musiksmag er meget bred, indhenter jeg også inspiration fra alt muligt. Jeg synes, at der er mange i mit netværk, der laver interessante ting og helt andre ting end os hos RAWBITE. Der kan jeg sagtens finde inspiration, og “omformulere” det til noget vi kan drage nytte af.”

Rawbite

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.