Det danske tøjbrand Les Deux har de seneste år vækstet enormt på både top- og bundlinje. Der er åbnet store nye markeder, hvor vi blandt andet har skrevet om det amerikanske marked her. (Les Deux er landet i ikoniske Bloomingdale’s).

Men hverken det danske marked, eller måden man kom frem, er blevet glemt. Helt fra begyndelsen har Les Deux samarbejdet/lavet collabs med andre virksomheder, store som små. Denne gang har man lavet et samarbejde med en af giganterne.

Samarbejdet er med Raphas københavnske afdeling, som er et af verdens stærkeste cykeltøjsbrands.
Virksomheden blev startet i 2004 af Simon Mottram i London og har over 500 medarbejdere.

Udover deres kvalitetscykeltøj, som de sælger til hele verden, er de kendt for deres cykelunivers med deres fysiske “Clubhouses” fordelt i hele verden, blandt andet i København.
De to entreprenante virksomheder har i stedet for et traditionelt produkt-collab gået sammen om en række events og sociale tiltag i Les Deux’ hjemby København (se detaljer nederst).

Vi tog en snak med Mathias Jensen, Creative Director i Les Deux om Les Deux x Rapha samarbejdet.


Mathias Jensen

Mathias Jensen, Creative Director hos Les Deux


Mathias, hvordan kom samarbejdet i stand? 

“Det hele startede faktisk i starten af 2020, hvor jeg var i kontakt med en person fra Raphas UK afdeling. Så ramte Covid, og vi havde hver især vores at se til i forbindelse med vores omstilling og satsninger under Corona.

Og så lige pludselig for et års tid siden, tog Aaron fra Rapha fat i mig. Aaron sidder til dagligt med marketing, branding og PR hos Rapha, og de havde holdt øje med vores rejse på sidelinjen og ville vildt gerne arbejde sammen med os.

Vi tog et par møder, og var hurtigt enige om, at vi ville lave et output, som ikke var produktbaseret, men mere inspirerende og inkluderende. Derfor disse tre events under modeugen.”

Hvor passer samarbejdet ind i Les Deux’ strategi?

“I forhold til vores strategi passer et samarbejde som dette rigtig godt ind. Vi er i gang med en større internationalisering og satser stort på bl.a. Nord Amerika og Europa. Så at blive kontaktet af et internationalt brand af den størrelse og renommé som Rapha har, viser bare, at vi har fat i den lange ende. Derudover er det for mig et billede på, at vi gør de rigtige ting som brand lige nu.”

"Vi er i gang med en større internationalisering."

Hvad består samarbejdet af?

“Samarbejdet består i første omgang af 3 inkluderende og forhåbentlig inspirerende events. Bl.a. har vi i aften en TALK på vores kontor, hvor både Andreas (von der Heide), en nøgleperson fra Rapha og en hemmelig gæst taler om drømme, iværksætteri og styrken i at gøre ting sammen. 

Derudover har vi et community ride, hvor vi cykler 65 km rundt i København med efterfølgende “socialising og hang out” i vores butik på Kronprinsensgade. 

Og sidst men ikke mindst har vi et Torsdagsbar event i Raphas butik i hjertet af København.

Alt i alt gør vi dette for at møde folk i øjenhøjde og forhåbentlig inspirere dem og invitere dem ind i både vores såvel som Raphas energiske univers.” 

Hvad har du/Les Deux lært af processen? 

“For mig har processen vist mig, at den forlængelse af brandet, vi så mange gange før har italesat, har en større og større berettigelse i markedet. Som brand er vi mere end vores produkter, og det viser vi ved at åbne op for vores univers gang på gang. Vi har kort og godt en forpligtelse. Vi skal aktivere, engagere og invitere folk helt tæt på Les Deux, åbne dørene og vise at vi som brand er meget mere end en ny kollektion og en logo cap. Det er en del af vores legacy, og det tager vi dødsens seriøst.”

Du kan se hele programmet her.

Rapha


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.