I dag kan vi fortælle, at det danske tøjbrand Les Deux kommer på hylderne i Bloomingdale’s butikker i USA, her i blandt LA, San Francisco samt hovedbutikken i New York, som ligger på hjørnet af East 59th Street of Third Avenue. Et af verdens mest ikoniske shoppingcentre i verden.

Bloomingdale’s blev grundlagt i 1861 af brødrene Lyman og Joseph Bloomingdale, hvis far emigrerede fra Bayern til New York. Eftersom varehusets navn kommer sig af de to brødres efternavn, så er stavemåden Bloomingdales NYC den korrekte på tysk, men på engelsk bliver det til Bloomingdale’s New York, som er det officielle navn.

Vi fangede Les Deux´ Co-founder, Andreas von der Heide, på farten for en kort snak.

Bloomingdale’s

"Vi er gået fra at være et “Jersey brand” til at være et internationalt lifestyle brand.”

Andreas, Det er altid stort, når danske brands kommer ud på de store adresser og repræsenterer landet. Kan du for os udefra fortælle, hvordan sådan en aftale kommer i stand?

“Helt generelt kan man sige, at USA har været på vores radar i længere tid. Vi er vokset i flere premium departmant stores i flere forskellige lande. Det vil altid give nogle muligheder at bevise sig på den måde, som vi har gjort. Det har vores salgsteam så grebet på flotteste vis. For der er selvfølgelig et stykke arbejde fra en henvendelse til, at det rent faktisk sker.”

Kan du prøve at sætte et par ord på, hvad det betyder for Les Deux at lande i Bloomingdale’s?

“Det betyder enormt meget i vores internationaliseringsplaner, og her er USA virkelig vigtigt. Det skal være med til at skabe vejen for en fuld indtræden på det amerikanske kontor. Man kan kalde det en vigtig milestone. Derudover bliver Bloomingdale’s fra start allerede en stor kunde ved os.”

Er det egentlig den samme historie om Les Deux i Danmark, som I turnerer rundt med i USA?

“I store træk ja. Det er vores vibe, iværksætteriet og vores udvikling, vi taler mest om.
Historien om den første t-shirt er uden tvivl, den folk helst vil høre om. Men også mødet mellem to verdener står stærkt, i den tid vi lever i.

Men vi taler selvfølgelig også en del om vores brand, og hvor vi har rykket os mest- Vi er gået fra at være et “Jersey brand” til at være et internationalt lifestyle brand.”

"Min opgave er også at udfordre brandets formåen konstant."

Andreas von der Heide

Hvor stor er opgaven i at fortælle deres personale om Les Deux´ historie?

“Vi har et rejsehold anført af Sebastian Skøtt, der er med på gulvet, tager ud og spiser med dem, og gør det der skal til. Det er faktisk noget af det, vi lykkes allerbedst med.”

Og mere overordnet. Hvad er du mest drevet af pt?

“Helt overordnet kan man sige, at jeg har fået en mere fri rolle. Kristoffer er CEO og jeg er især på personale og at rejse rundt i verden. Jeg er drevet af at indløse vores potentiale. Der er vi på ingen måde endnu. Min opgave er også at udfordre brandets formåen konstant, og så er jeg privilegeret ved at have et virkelig stærkt team bag mig.”

Og her til sidst. For lige at teste din egen viden om Bloomingdale’s. Hvilken karakter fra Friends var det, der arbejdede i Bloomingdale’s?

“Det var ham …. Der …… Ham den høje med det flotte hår? …. lang pause….”

På mit papir står der, at det var Rachel?

“Ej, det var da i Ralph Lauren! Eller var det? ……”

Vi fandt svaret:

Bloomingdale’s

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.