🇪🇺 For our international readers: Read this article in English here.

Det danske brand Rains har sat ny omsætningsrekord og er godt på vej mod milliardklassen. 2024 bød på en toplinje på 721,5 mio. kr., og ambitionen er nu at fordoble toplinjen til 1,6 mia. kr. i 2027.

Midt i væksten vender co-founder Daniel Brix Hesselager tilbage som direktør – et skifte, der skal bringe mere entreprenant energi ind i virksomheden.

Han overtager efter den tidligere Ecco-topchef Steen Borgholm, der kun har været CEO i to år i Rains.


"Vi vil gerne tilbage på den entreprenante sti"

Rains

Fremtiden for Rains

Da DetailWatch spurgte Daniel Brix Hesselager til skiftet sagde han:

”Det er udtryk for, at vi gerne vil reformere virksomheden ret betydeligt. Det kræver relativt omfattende strukturelle ændringer, og jeg tror, at jeg har de bedste forudsætninger for at kunne gøre det, i og med at det er min egen virksomhed,” siger han.

Og så fortsætter han om den interne iværksætterkultur:

”Vi vil gerne tilbage på den entreprenante sti. Og jo, det har han i nogen udstrækning. Jeg har været involveret i virksomheden hele vejen. Men i den fase, vi er i nu, er det vigtigt, at vi får det entreprenante element tilbage. Der er det alt andet lige bare en forskel, om det er ejeren eller en professionel direktør, der har styrepinden.”

Siden opstarten i en garage i Aarhus i 2012 har Rains udviklet sig til et globalt brand med 40 egne butikker og størstedelen af omsætningen uden for Danmark. Alene i sommeren 2024 blev der åbnet ni nye konceptbutikker – blandt andet i Tokyo og Seoul.
Tidligere var disse butikker drevet af partnere. De er nu alle ejet af Rains.

De seneste år har selskabet investeret markant i både nye medarbejdere, it-infrastruktur og et nyt hovedkvarter – men alligevel har de sidste mange år givet tocifret overskud.

Rains

De to tilbageblevne co-founders af Rains: Philip Lotko (tv.) og Daniel Brix Hesselager (th.)

"Vi er trygge ved et langsigtet perspektiv"

Fremtiden for Rains skal især bygges på ekspansionen af egne butikker, webshoppen og en stærkere position i USA – et marked, der har fået øget strategisk fokus.

Som Daniel Brix Hesselager tidligere har fortalt:

“Målet er halvanden milliard kroner i omsætning i 2027. Nogle år vokser vi mere end andre, men vi er trygge ved et langsigtet perspektiv,” siger han.

Da Rains startede i garagen, var ambitionen langt mere beskeden:

”Vi gjorde det ikke for at lave en global virksomhed. Målet var bare at kunne leve af det.”

“Europa er vores fundament. Men vi er stadig en lille virksomhed i et internationalt perspektiv. Der er meget lang vej endnu i USA. Vi har nået et positivt momentum, men vi er stadig ikke succesfulde i USA. New York er jo to til tre gange så stor som Danmark. Så vi mangler stadig noget. Og det er det samme med Asien, som også er et helt nyt marked,” siger han.


WEEKLY BRIEF

Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center