Hvis man troede, at det var “gamingbranchen”, der jagtede de store stjerner, så kan man godt tro om igen. Det er pt. de mest hypede (marketing) samarbejder i USA, og de store stjerner jagter aftalerne. I sidste uge var det popstjernen Ariana Grande, der stjal overskrifterne. Her gav den 28-årige sangerinde nemlig koncert i det populære computerspil Fortnite.

5 digitale koncerter, som var tilgængelige for alle. Der spekuleres ifølge Forbes i, at hun samlet har tjent over 30 millioner dollars på samarbejdet. Det er langt mere, end hun indbringer på store fysiske koncerter/tours, hvor der både er udgifter til store venues, hundredevis af ansatte og et stort tidsforbrug.

Her er arbejdet (lidt karikeret sat op) en 15-20 minutters lydfil. Koncerten var optaget på forhånd, og samme lydfil blev brugt til alle 5 koncerter.

Ariane Grande siger:
“Samarbejdet med at bringe min musik til live inde i spillet har været så sjovt og en stor ære.”

Ifølge Forbes blev der målt over 20 millioner spillere online under koncerterne. Men Fortnite er også en gigantisk størrelse. Sidste år blev det optalt af det tyske statistikfirma Statista, at der var 350 millioner brugere.

Udover at få en masse nye brugere, så bruger Epic Games (Som er virksomheden bag Fortnite) disse koncerter til at genaktivere tidligere brugere, ligesom der er mulighed for, at Fortnite-spillere op til koncerten kan købe forskellige stykker tøj inspireret af popstjernen, som de kan iføre deres spilkarakterer.

Fortnite kalder det selv en ny strategi. Den handler om at gå fra at være et overlevelsesspil til at være en underholdningsplatform.

– Det er virkelig et område, hvor vi gerne vil innovere, fordi Fortnite bør altid eksistere i partnerskab med aktiviteter i den virkelige verden, siger Phil Rampulla, der leder Epic Games’ brandingstrategi, til nyhedsbureauet AFP. Vi erstatter ikke koncerter. Vi erstatter ikke film. Vi lever i harmoni med disse ting og udvider og forbedrer der, tilføjer han.

Fortnite blev første gang udgivet i juli 2017 i betalingsversionen ‘Save The World’, mens den gratis version ‘Battle Royale’ udkom i september 2017.
Det var gratis-versionen, der hurtigt blev populær og i dag er et af verdens absolut største og mest spillede spil. Her skal spillere bekæmpe hinanden og forsøge at overleve længst tid på en øde ø, indtil der til sidst kun står en vinder tilbage.


Tilmeld vores nyhedsbrev gratis her.