I forbindelse med offentliggørelsen afslører Morten Strunge, co-founder og CEO for podcasttjenesten Podimo, at de nu har rundet imponerende 250.000 betalende kunder i Danmark. Dermed er det lykkedes at gøre Podimo rentabelt i Danmark. Men det stopper ikke her. Strunge, altid ambitiøs, mener, at man kan nå op på 500.000 betalende kunder i Danmark. Den store økonomiske satsning ligger dog uden for landets grænser, hvor Podimo har rejst 1,5 milliarder danske kroner til ekspansion. Underskuddet for 2023 lander på 353 millioner kroner, hvilket er helt efter planen, ifølge Morten Strunge.
Morten Strunge fortæller:
“Det er kapitaltungt at lancere nye markeder, fordi vi skal starte med en stor portefølje af indhold fra dag ét, uden vi har nogen kunder. Det er derfor afgørende, at vi får skala i forretningen, for det er vejen til profitabilitet for os. Ulempen er, at vi skal uddanne et marked i, at podcast er værd at betale for. Det er der i hvert fald en kvart million danskere, som gerne vil, og jeg tror sagtens, at det tal kan komme op på en halv million.”
Morten Strunge, Podimo
Fuldt finansieret og mere "eget indhold"
Podimo blev stiftet i 2019 af Morten Strunge, Nikolaj Koppel, Sverre Dueholm, Andreas Sachse og Eva Lægdsgaard. På kun fem år har virksomheden rejst 1,5 milliarder kroner fra investorer som venturefondene 83 North og Heartcore Capital, pengetanken Augustinus Fonden og den statslige fond Danmarks Eksport- og Investeringsfond (Eifo).
Podimo er nu til stede på seks markeder. Hovedårsagen til de høje omkostninger er de store summer, de bruger på indhold og podcaststjerner. I stedet for dyre opkøb vil Podimo fremadrettet i højere grad producere sit eget indhold. Virksomheden forventer at komme ud med et driftsoverskud på 44 millioner kroner ud af en omsætning på 470 millioner kroner. I Holland ejer Podimo det største podcastproduktionsselskab, Dag & Nacht, og er i fuld gang med at bygge studier og faciliteter til egenproduktion på tværs af alle markeder.
Morten Strunge uddyber:
“Det, der virker rigtig godt, er, hvis du selv producerer og distribuerer indhold og dermed ejer hele værdikæden. Så giver det en anden profitabilitet. Du får en meget mere forudsigelig maskine og en maskine, som er meget mere effektiv på enhedsøkonomien.”
Ved udgangen af 2023 havde Podimo en egenkapital på 685 mio. kr., og dertil kommer en uudnyttet gældsfacilitet på 370 mio. kr.
Ifølge Morten Strunge er Podimo fuldt finansieret frem mod at blive profitable.
Har du set?
Vores guide til “sommer-København” er netop udgivet. Gå på opdagelse her!
Bliv opdateret på 5 min - hver uge!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.