Tidligt i dag løftede Podimo sløret for et strategisk opkøb af et af Danmarks førende podcastbureauer, Podads. Virksomheden var en af pionererne inden for annoncer og kommercielle partnerskaber via podcasts, hvor både forbrug og efterspørgsel på kvalitetsindhold er stigende.
Deres ekspertise vil Podimo nu anvende med en ambition om at skabe bedre vækstmuligheder for danske podcasts samt generelt styrke tiltrækningskraften af podcastannoncering i Danmark. Opkøbet skaber nye muligheder for indholdsskabere og annoncører, der nu kan øge deres indtjening gennem flere indtægtskilder samt udvide deres publikum.
Morten Strunge: Markedet for podcastannoncering vokser
Podimos co-founder og CEO, Morten Strunge, fortæller:
“Markedet for podcastannoncering vokser, men vi ser et endnu større kommercielt potentiale, der går hånd i hånd med væksten af Podimos abonnementsmodel. Med opkøbet af Podads kan vi i samarbejde øge effektiviteten af podcastannoncering i Danmark og tiltrække flere og større annoncører til mediet. I kombination med Podimos abonnementsmodel kan vi nu tilbyde indholdsskabere af forskellig slags flere muligheder for indtjening og publikumsvækst, hvilket i sidste ende fører til bedre indhold for lytterne.”
Podads vil fortsat operere uafhængigt under ledelse af stifter og CEO Anne-Kathrine Pommergaard. Her er hendes reaktion på salget:
“Jeg er utrolig glad for, at vi bliver en del af Podimo og ser frem til samarbejdet. Sammen kan vi skabe en unik platform og levere endnu mere kvalitetsindhold til de danske annoncører. Det føles som et naturligt næste skridt for Podads, så vi kan fortsætte vores vækstrejse og åbne endnu flere spændende muligheder på det kommercielle podcastmarked.”
Podads repræsenterer både uafhængige podcastere og store danske mediehuse og hjælper dem med at skabe værdi uden for betalingsmuren ved at forbinde dem med annoncører og mediebureauer. Udover at sælge annoncepladser i podcasts tilbyder Podads også produktion af podcasts.
I Danmark vil Podimo fortsat fokusere på sin abonnementsbaserede forretningsmodel som hidtil med eksklusivt, reklamefrit indhold til sine mere end 250.000 abonnenter. Med opkøbet af Podads styrker Podimo sin markedsposition yderligere, og hybridmodellen giver mulighed for at skabe bedre vækstmuligheder for danske podcasts ved at tilbyde både reklamefinansieret indhold og abonnementsmodeller.
Podimo køber 100% af selskabet. Dette opkøb følger Podimos nylige ekspansion i Holland, hvor opkøbene af de hollandske produktionsselskaber Dag en Nacht og Tonny Media har styrket virksomhedens internationale position.
Fik du læst?
Falktoft: Vi elsker at arbejde med Prolog – nyt kaffesamarbejde lanceres
Læs om det nye samarbejde ml. Her går det godt og Prolog (her)
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.