For et år siden gik podcasttjenesten, Podimo i luften i Danmark. Status er at 400.000 allerede har hentet appen… alene i Danmark. Pt. er tjenesten lanceret i Tyskland, Sydamerika og senest Spanien.. Ambitionerne har været store fra start, ikke mindst pga. folkene bag der tæller tidligere underdirektør i Tivoli Nikolaj Koppel, Onfone og Mofibo-stifter Morten Strunge og Topchef fra Spotify Eva Lægdsgaard. De har ved flere anledninger, kaldt dem selv for “podcastens svar på Netflix”. I juni blev der skudt yderligt 110+ millioner kr. ind i projektet fra nye investorer.
Ambitioner og store udmeldninger, kræver selvfølgelig også svar. Hvornår begynder de at tjene penge? Går alle pengene til “kendisserne”? Hvad med alt det gratis indhold der ligger på Podimo?
Politiken tog temperaturen på Podimo i et fint interview med 2 af stifterne, Eva Lægdsgaard og Nikolaj Koppel.
I interviewet spørger Politiken blandt andet til, om de kan være rentable, eller om de kun kan overleve, så længe andre poster mange penge i jer?
Eva Lægdsgaard: »Skal man indtage verden, kræver det penge til at begynde med. For det koster penge at investere i indhold, mennesker og en god app. Men selvfølgelig skal det være rentabelt efter et stykke tid«.
Nikolaj Koppel: »DR’s seneste medierapporter har også kun vist en stigning i antallet af danskere, der lytter til podcasts ugentligt. Den udvikling kan vi også se i andre lande. Det betyder, at vi er nødt til at investere nu. Vi kan kun skabe indhold, der gør brugerne betalingsvillige, hvis vi lægger ud med en robust tjeneste på både indholds- og produktsiden«.
Uden lyttere ingen penge
Podimo har tidligere fået kritik af platformens podcastere for tjenestens betaling. En podcaster fortalte for eksempel til Mediawatch, at hun kun tjente 12.049 kroner på fire måneders arbejde. Spørgsmålet er, om Podimo har lyttet til kritikken og øget betalingen til producenterne.
Eva Lægdsgaard: »Vi lytter hele tiden. Men det handler også om at have en fælles tro på, at vi kan ændre den nuværende struktur, hvor få får betaling, til et økosystem, hvor man rent faktisk tjener penge på sit indhold. Vi når ikke i mål med det på bare ét år. Til gengæld lægger vi en massiv investering i at skabe de bedst mulige forhold og værktøjer, så podcasterne når deres publikum og samtidig tjener penge. Vi kan se, at de udbetalinger, podcasterne får, bliver større for hver gang. Den udvikling betyder noget. Men vi betaler også efter, hvor meget folk lytter. Så skal man have god udbetaling, kræver det, at producenterne laver en god podcast og også selv formår at drive lyttere til«.
".... DR’s seneste medierapporter har også kun vist en stigning i antallet af danskere, der lytter til podcasts ugentligt. Den udvikling kan vi også se i andre lande."
Nikolaj Koppel
I har ikke overvejet at bruge nogle af de 112 millioner kroner på at betale noget tilbage til alle de producenter, der har skabt det indhold, der er med til at gøre Podimo til en tjeneste, man vil betale for?
Nikolaj Koppel: »Nej. Vi gør til gengæld en dyd ud af at tage de podcastere, der ligger helt eksklusivt hos os, i hånden og hjælpe dem med at udvikle sig, så de kan lave indhold med endnu større tiltrækning. Det handler ikke kun indledningsvist om de kroner og øre, man får. Så sent som i går havde vi et webinar med vores danske podcastere, hvor vi talte om, hvad der virker, og hvordan man kan blive bedre. Så vi er også et samlingspunkt for podcastere i Danmark og er også i gang med at bygge et studie i Danmark, hvor man også kan få partnerskabsaftaler og kan optage sine programmer«.
Overlever I ikke kun, fordi I har en masse kendisser til at generere let indhold for jer, mens de, der reelt lægger arbejdet, ikke bliver betalt?
Nikolaj Koppel: »Nej. Selvfølgelig har vi kendte værter som Hella Joof, Jonatan Spang eller Sofie Linde. Men for hver af de kendte værter ser du også en masse, der ikke er kendte for andet end deres podcast. Jeg tror, at de forskellige podcasts kommer til at være nok værd i sig selv på den lange bane, men blikfang er vigtigt og relevant her i begyndelsen«.
Eva Lægdsgaard: »Vi kan også se, at det har været med til at skabe vækst, at vi har investeret i nogle af de her fyrtårne. De er også med til drive folk ind på vores platform til gavn for alle. Der findes mange andre populære podcasts på Podimo. En podcast som ’Dårligdommerne’, der ikke er båret af kendisser, og som egentlig var lukket ned før Podimo på grund af manglende indtjening, begyndte igen, da vi gik i luften. Og det er faktisk en af de mest populære podcasts på hele tjenesten«, slutter han i Politikens artikel.