Samtale med Patricia Plesner, EcoHotels.com

Drømmen er klar for EcoHotels.com. En af verdens største industrier, hotelbranchen, skal være mere gennemsigtig. Bæredygtighed er nøgleordret for den danske hotel-booking platform. Men EcoHotels vil også sørge for, at flere penge bliver hos hotellerne, i stedet for at lande på de store bookingplatforme. I et lille land som Danmark, sender “vi” knap 1 millard ud om året i kommission alene til bookingplatforme. I den nye nationale turismestrategi er der formuleret et ambitiøst vækstmål på 190 milliarder kroner i omsætning for 2030. Når omsætningen i turismen øges, så vil EcoHotels sikre, at pengene havner i de lommer, hvor det også kommer bæredygtigheden og de rette til gavn. Her vil EcoHotels gribe ind i den usunde værdikæde, da man først og fremmest ikke må lukke øjnene for, at dansk turisme er en del af den internationale værdikæde. Derfor har de altid en fast kommisionsudgift på 10%. Derudover har de allerede afvist større hoteller, der vil betale sig til til “side 1.” når du leder efter hoteller. I stedet gør EcoHotels sig umage med, at finde det bedste hotel frem til dig uagtet økonomiske interesser fra mellemmænd. Den danske platform soft-launchede i januar 2022, og har allerede kunder i hele verden.

I dag kan du komme tæt på platformen og møde Patricia Plesner, CEO i EcoHotels.com til en samtale på dontt.dk, om starten, platformen og ambitionerne.

Billederne er taget af Tobias Becker.

Foto: Tobias Becker.

Patricia Plesner:
CEO i EcoHotels.com
Født: 26/10 1996
Udannet fra CBS
Board Member i Sustainable Change Makers

 

Hvordan og egentlig også hvorfor startede I EcoHotels?

“Hvis vi starter med hvorfor, så sad jeg en aften med 2 gode venner. Her faldt snakken på hotellernes store omkostninger til kommission (udgifter til bookingplatforme som f.eks. hotels.com). Den ene af gutternes familie arbejder i hotelbranchen, så vi havde gode ret gode indsigter. Det er lidt Wolt/Just-Eat dillemaet, bortset fra at bookingplatformene hverken giver en bedre eller hurtigere service. Der kommer heller ikke et bud, en hvid due eller andet “fancy” med din ordrebekræftelse 🙂 Det synes vi ikke, der bliver stillet nok spørgsmål til, og derfor besluttede vi os for at udfordre status quo på en ny måde og med et tydeligt bæredygtigt værdisæt.”

Det var “hvorfor”. Men hvordan går man så i gang med at lave sådan en platform?

“De fleste bookingplatforme er en whitelabel løsning af en af de store spilleres bookingmotorer (Booking Holding inc., Expedia Group og Trip.com.). Det er virkelig omfangsrigt (rent teknisk) at bygge fra bunden, men det valgte vi at gøre for at gå udenom de ekstra tvungne procenter det havde kostet per booking. De høje kommissioner betyder nemlig, at der er intet eller meget lidt tilbage til at finansiere omstillingen til klimamæssig og social bæredygtighed – specielt for de mindre familieejede hoteller der knap har overlevet 2 års nedlukning – herhjemme og internationalt. Så vi gik i gang med at udvikle og er stadig i gang med diverse features der ugentligt deployes.


Og så skulle I i gang med forretningsdelen. Altså få nogle hoteller på?

“Ja, det er klart. Vi tilbød alle hoteller 0% i kommission det første år, det har betydet at vi har skabt en platform med i dag +20.000 hoteller. Udover det attraktive tilbud, så så mange hoteller også en værdi i at blive fremhævet med deres bæredygtige profil, når de nu bruger så mange ressourcer på det. Husk på, at vi stiller krav om certificeringerne der berører alt for at imødekomme de 17 verdensmål, så det er naturligvis en vigtig USP for hotellerne at fremhæve for deres kunder. Vores udfordringer var mere I at optimere vores e-mailflows og hele SEO-arbejdet, hvor vi var helt på udebane i starten.”

Patricia Plesner

Så helt overordnet. Hvilke værdier er det, at I har bygget EcoHotels.com op omkring?

“Det vigtigste for os er at være transparente. Vi giver hotellerne mere økonomisk frihed ift. til en lavere kommision, vi highlighter vores hoteller mere fair end de traditionelle platforme og sidst, men ikke mindst, så er det jo hele det bæredygtige perspektiv, som er hele fundamentet, vi står på i EcoHotels. Derfor bruger vi også mange ressourcer på at garantere at alle hotellerne på vores platform lever op til de bæredygtige standarder, som vi har sikret med vores certificeringspartnere der alle er godkendt af GSTC (Global Sustainability Tourism Council). Det er en værdi, men det er så sandelig også det fundament, vi står på.”

Vidste I fra starten, at det skulle være en platform med kun bæredygtige hoteller?

“100%. Det stod meget hurtigt klart, at EcoHotels.com skulle være en platform, der gik op I at fremhæve de hoteller, der går op i den grønne udvikling. Det er det, vi tror på, og det var en oplagt måde at skille os ud på i forhold til de andre.”

"Vi har allerede nu formået at plante 25.000 træer i Kalundborg i forbindelse med vores  “One Booking = One Tree” kampagne. Til sommer forventer vi at plante de næste 25.000 træer."

I har fra start haft et internationalt snit. Det kan man også se på jeres populære instagram profil og jeres andre tilstedeværelser. Har det været en ambition fra start?

“Vi skulle være globale fra start. Det er både af lyst og nød. Der var aldrig rigtig andre muligheder oppe at vende. Selvfølgelig skal vi ud til flest mulige.”

Hvem er jeres kunder?

“Vi har være dygtige og heldige allerede at have brugere fra hele verden. Hvis jeg skal nævne vores “top 3”, så har vi haft flest kunder fra København, Berlin og London. Men det er skarpt forfulgt af mange andre. Vi har f.eks. lige i igangsat en masse aktiviteter i Japan og USA, som bliver spændende at følge.”

Hvor er jeres forretning henne i dag. Kan du give os et overblik?

“Ja da. Vi har omkring 20.000 grønne hoteller på vores platform nu. Vi har allerede nu formået at plante 25.000 træer i Kalundborg i forbindelse med vores  “One Booking = One Tree” kampagne. Til sommer forventer vi at plante de næste 25.000 træer. Så det går den rigtige vej fremad med bookinger.”

Hvor tror du så, at EcoHotels er om 3 år?

“Jeg kunne godt tænke mig, at vi har overtaget det danske marked. Det er en ambition. Pt. har booking.com 70% af alle online bookinger i Danmark , men de tilbyder også +1 million hoteller. Her går vi stærkt ind for, at de rejsende skal stille krav til de hoteller de vælger at bo på, så vi kan få flere grønne hoteller på vores site. Det er en helt generel demand vi som samfund skal skabe for at påvirke hotellerne til at omlægge deres strategi og operationelle tilgang. Det vil betyde, at vi kan fortælle de mange gode historier om de fantastiske bæredygtige hotelmuligheder der er rundt omkring i verdenen.”

Hvor store skal I være?

“Vi skal være store. Rigtig store. Vi siger desværre nej til masser af hoteller, som endnu ikke lever op til vores minimumsstandarder for eco-hoteller. Det er mit håb, og noget vi vil arbejde for, at de hoteller kommer op i niveau. Min drøm er da at alle hoteller i verden vil leve op til de anerkendte certificeringer.”

Patricia Plesner

"Min drøm er da at alle hoteller i verden vil leve op til de anerkendte certificeringer en dag.”

Patricia Plesner

Jeg bliver inspireret af fremdrift

Hvor får du din egen inspiration fra?

“Fremdrift. Jeg elsker, når andre har succes med noget, de er passioneret for. Det gælder både internt og eksternt. Men det inspirerer mig virkelig. Det drive kan man ikke købe for penge. Men det tager jeg også ind her i EcoHotels. Vi skal gå fremad hele tiden. Så det simple svar er “fremdrift”.

Hvordan ser din egen hverdag ud?

“Mit udgangspunkt er kontoret. Vi er ret fleksible herinde, men jeg er altid tæt på mit team. Jeg bruger meget tid foran computeren. Det handler selvfølgelig meget omkring det tekniske og økonomiske, men også hvordan vi skal prioritere. Det er vigtigt for alle virksomheder af vores størrelser. Man kan ikke alt på en gang. Så kommer man ikke i mål.”

Hvordan ser dit medieforbrug ud? 

“Mine favoritter er Børsens morgenbriefing, Berlingske altid og ellers ikke så meget andet end “pop-up news” på min telefon.”

Patricia Plesner

Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst til EcoHotels.com og Patricia på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Creators