Kort før der gik sommerferie i hele landet, modtog de danske kapitalforvaltere fra Othania en stor pris. Deres fond vandt nemlig “Best Global Macro Emerging Manager” ved den 20ende udgave af Hedge Funds Review European Awards 2020. En pris der måske ikke siger “dig og mig” det helt store, men som er anerkendt som en af de mest prestigefyldte priser indenfor hedgefonde i Europa. Dermed kunne brødrene Christian Mørup-Larsen og Vincent Dilling-Larsen, der står bag virksomheden, gå fortjent på sommerferie.

Nu er ferien forbi, og de er klar til at gå i arbejdstøjet igen. I den forbindelse mødtes vi med Christian og Vincent til en snak om dem, Othania og om at gøre sig umage.

Virksomheden Othania er en dansk kapitalforvalter. De styrer investeringerne i aktier og obligationer i 2 investeringsforeninger, hvor private og formuende kunder kan investere fra 100 kr. og opefter.

Den typiske kunde har valgt selv at investere i aktier og obligationer, men mangler hjælp til løbende at justere risikoen op (og få mere i afkast) eller justere risikoen ned (og beskytte sin formue).

Othanias investeringsmodel er blevet blåstemplet af det det globale og førende uafhængige analysehus for investeringsforeninger, Morningstar – hvor de har opnået den højeste rating med 5 stjerner for deres totale såvel som risikojusterede afkast over de seneste 3 år.

Hvor er Othania som virksomhed i dag?

Christian:

“Vi startede for 4,5 år siden, og var 26 og 28 år, hvor der stadig var en masse spørgsmål. Kan vi gøre det? De svar har vi fået nu. Det er en meget vigtig position for os at have. Vi er kommet for at blive. Jeg tror at det har taget længere tid end vi havde regnet med. Det gik nok lidt langsommere i starten end vi havde forventet. Men de sidste 2 år har omvendt været helt forrygende.”

Vincent:

“Det er meget den “hockey stick effekt”, som mange iværksættere oplever. Det er nok lidt det samme. Nogle år hvor det går lidt stille, og pludselig kan du se, at din metode virker.

Hvor har I ændret jer mest?

Vincent:

“Vi har samme fokus, men vi er meget mere professionaliseret og automatiseret i vores tilgang. En ting er vores model, men vi er blevet bedre til branding delen. Der har vi udviklet os enormt. Vi er blevet bedre til at fortælle vores kunder, hvad vi præcist kan gøre for dem.”

Christian:

“Det er en fordel for os, at vi nu har været i markedet i over 4 år. Man kan godt komme med et godt produkt fra start i den finansielle branche, men det er først efter nogle år, at vi kan bevise, hvor gode vi er. Vi er blevet en etableret spiller i markedet. Så folk har ligesom “godkendt” os ift. til, at vi kan forvalte penge.”

"Det er en fordel for os, at vi nu har været i markedet i over 4 år. Man kan godt komme med et godt produkt fra start i den finansielle branche, men det er først efter nogle år, at vi kan bevise, hvor gode vi er"

CHRISTIAN MØRUP-LARSEN

Hvem er Christian Mørup-Larsen?

Christian:

“Jeg er nok udadvendte af os. Jeg har nemt ved at snakke med folk, og er den der er “ude” og sælge vores produkt. Tillid er enormt vigtigt for mig som person, og det er den tilgang, jeg har til vores relationer. Derfor møder du altid “os”, og ikke en “telemarketing”-medarbejder ved en eventuelt første henvendelse fra Othania. 

I fritiden spiller jeg golf, og har en stor passion for fodbold. Jeg har scoret mange mål nede i Ådalen for OB som lille ;). Jeg har mine to favorithold i OB og Newcastle, så det har budt på mange op og nedture, mest det sidste.

Hvem er Vincent Dilling-Larsen?

Vincent: 

“Jeg har ansvaret for den analytiske del og vores model.  Jeg kan godt lide at nørde tal, grave mig ned i analyser og research. Det skinner igennem i mit liv.
Jeg ser f.eks. ikke fiktion. Hvis jeg ser en dokumentar eller skal læse en bog, skal det være noget, der er sket. Tid er en knap ressource i mit liv, efter jeg har fået børn. Det tror jeg mange iværksætter-forældre kan nikke genkendende til, og selvom vores virksomhed er meget vigtig – er der også vigtigt for mig, at være der for mine børn – derfor priotere jeg som udgangspunkt at gå kl.16 og så arbejde igen når de er lagt. Der er selvfølgelig tid til venner, og jeg følger da også OB ligesom resten af min familie.

Vincent Dilling-Larsen (tv) & Christian Mørup-Larsen (th)

Hvordan har I sat jeres strategi? 

Christian:

“I forhold til strategi og målsætninger, så har vi meget tæt kontakt med vores bestyrelser. Det sikrer, at vi gør vores forudsætninger endnu bedre for at træffe de rigtige valg. Vi har taget mange gode skridt, og vi ved, hvor vi skal hen.”

Så I ved, hvor I er henne om 3 år?

Vincent Dilling-Larsen:

“Vi har en rigtig god ide om det. Vi skal selvfølgelig bygge videre på platformen. Vi kigger selvfølgelig på modellen og nye produkter, men det der sker nu er, at vi begynder at gå op i en kundeklasse, som har flere penge end dem, vi tidligere har kunnet samarbejde med. Så kundegruppen er langt større nu end de sidste 3 år.
Vi har en plan liggende. Først og fremmest skal vi bygge videre på platformen.”

Så hvis I skulle sætte “et par” ord på målsætningen?

Christian Mørup-Larsen: 

“Vores målsætning er, at vi skal vokse til at forvalte 500 mio. kr. i Danmark ved udgangen af 2022 – samtidig med, at vi fortsat leverer gode positive og risikojusterede afkast samt holder fast i vores 5-stjernede rating og globusser hos Morningstar.”

 

"Vi har samme fokus som fra start, men vi er meget mere professionaliseret og automatiseret i vores tilgang"

VINCENT DILLING-LARSEN

Hvordan ser jeres hverdag ud? 

Christian:

“Jeg møder ind på kontoret tidligt, hvor jeg har et par timer inden de første møder omkring kl. 9. Her får jeg styr på dagens finansielle nyheder og forskellige administrative ting. Vi har typisk lange kontordage, møder og opfølgning/sparring med vores kunder.”

Vincent:

“Vi bruger meget tid på kontoret, så på den måde ser vores dag ikke meget anderledes ud. Vi bruger meget tid på vores kundeservice, beregninger vi bliver bedt om at lave, sparring om produkter, og så gør vi virkelig en stor dyd ud af at give den samme gode service til alle vores kunder.”

Hvor får I jeres inspiration fra?

Vincent:
“Jeg bruger meget tid på andre iværksætterhistorier. Her er der selvfølgelig dontt.dk, men også foredrag fra andre iværksættere, som selvom vi ikke deler “branche”, så er det her jeg får inspiration til branding og markedsføring f.eks.

Christian:
Vi kigger naturligvis også på vores konkurrenter, især i udlandet. Her holder vi os orienteret, og sammenligner naturligvis vores produkter.

Hvordan gør I jer umage som virksomhed?

“Først og fremmest betyder det enormt meget for os. Vi arbejder med tal, så alt hvad vi laver/siger skal være dokumenterbart. Alt skal være regnet rigtigt igennem, når vi er ude og præsentere. Alt skal være 100% korrekt hver dag, 365 dage om året. Vi gør os umage i forhold til, at vi heller ikke oversælger vores produkt.” slutter Vincent Dilling-Larsen.

Du kan læse mere om Othania her.