🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.

Idéen til Opally blev ikke født i et mødelokale eller på et innovationsprogram. Den opstod i en hotelreception på Bornholm,  og var i luften bare ni dage senere.

Bag AI-værktøjet står danske Gustav Søgård. Han er 23 år, læser cand.merc.(it.) på CBS og arbejder sideløbende hos Understory, som for nylig har rejst 90 mio. kr.

Alligevel fandt han tid til at bygge et værktøj, der i dag hjælper hoteller med at bruge mindre tid på mails, og mere tid på gæsterne foran dem. Opally begyndte som en løsning til Stammershalle Badehotel på Bornholm, bygget i sommers, og i dag er allerede omkring 12 hoteller koblet på. Flere er på vej.

Alene det er vildt.

Her kan du lære Gustav at kende. Han fortæller om idéen, motivationen og hvorfor teknologi, paradoksalt nok, kan skabe mere menneskelige jobs.


"Jeg bliver drevet af at løse rigtige problemer i den virkelige verden"

Gustav Søgård


Gustav, Lad os lige få det på plads! Hvordan forklarer du Opally på 15 sekunder til en hotelreceptionist, der aldrig har brugt AI?

“Jeg plejer altid at sige, at man skal forestille sig, at man har fået en ekstra kollega, der kender alle svarene på deres gæsters spørgsmål med indblik i den rigtige data for hotellet.

Opally laver det “kedelige” arbejde og skriver udkastet til mails ud fra gæsternes spørgsmål med udgangspunkt i hotellets ønskede tone og stil.

Receptionen skal blot tjekke, at det ser rigtigt ud, og trykke send. Det handler ikke om at fjerne receptionen, men om at mindske tastearbejdet, så fokus kan være på gæsterne i lobbyen.“

"Få produktet ud at leve i virkeligheden hurtigst muligt"

Hvordan opstod idéen til Opally?

“Det startede i sommeren 2025 på Stammershalle Badehotel, hvor min mor arbejder. Jeg så, hvor meget tid receptionen brugte på at besvare de samme typer mails igen og igen, og jeg vidste, at vi ret simpelt kunne bygge en løsning, der brugte data fra deres egne systemer til at gøre det smartere.

Selve startskuddet blev i Paris Charles de Gaulle lufthavnen d. 8. juli på vej hjem fra et Y Combinator meetup med 800 andre unge startup-interesserede. Jeg var helt høj på energien derfra, åbnede computeren og skrev den allerførste linje kode i gaten.“

Hvor hurtigt fik du det implementeret på Stammershalle?

“Det gik stærkt. Allerede d. 17. juli, altså kun 9 dage efter jeg startede koden i lufthavnen, tog Stammershalle den første version i brug.Det var en meget simpel udgave dengang, men det er hele filosofien bag Opally; Få produktet ud at leve i virkeligheden hurtigst muligt, så vi kan lære af det. Det tætte feedback-loop mellem kode og receptionisterne har været afgørende fra dag ét.“

Gustav Søgaard

"Teknologi har altid været en passion og et interesseområde for mig"

Hvornår gik det op for dig, at det ikke bare var et Stammershalle-projekt, men noget der kunne blive større?

“Da jeg opdagede, hvor simpelt det egentlig var at skifte ‘motoren’ ud. Jeg kunne tage systemet fra Stammershalle og koble det på andre hotelsystemer uden det store besvær.

Og tanken var klar: Hvis det her kan spare Stammershalle for så mange timer om ugen, så sidder der helt sikkert andre hoteller derude med præcis samme udfordring. Hvorfor ikke hjælpe dem også?“

Og nu har du fået andre hoteller på?

“Ja, i skrivende stund er vi oppe på omkring 12 hoteller.Men det tal ændrer sig nærmest uge for uge lige for tiden.Vi er stadig på et tidligt stadie, men interessen er stor, så jeg forventer, at væksten kommer til at være rigtig fin her de kommende måneder.“

Du læser cand.merc.(it.), bygger Opally og arbejder hos Understory. Hvad er det, der driver dig?

“Jeg bliver drevet af at løse rigtige problemer i den virkelige verden. Vi lever i en tid, hvor AI og teknologi ræser derudad, men jeg tror på, at modreaktionen bliver, at vi mennesker vil have færre ting og mere tid sammen fysisk. Min mission med Opally er at understøtte hospitality-branchen i den udvikling.

Vi skal ikke fjerne receptionisterne; vi skal fjerne skærmtiden, så de kan fokusere på værtskabet og de gæster, der står lige foran dem.

Det betyder reelt set, at teknologien kan være med til at skabe bedre, mere menneskelige jobs, fremfor at fjerne dem.“

"Jeg kigger meget mod folk, der formår at bygge bro mellem teknologi og forretning"

Hvordan ser en god arbejdsdag ud for dig?

“Det er en dag med stor variation. Jeg elsker blandingen af det kommercielle – som onboardings og demoer med hotellerne – og så at nørde ned i at bygge nye, værdiskabende features til produktet.

Min baggrund på cand.merc.(it.) afspejler nok meget godt, at jeg helst vil have fokus på begge dele. Jeg vil ikke kun forstå forretningen eller kun forstå koden. Magien opstår, når de to ting spiller sammen.”

Hvem inspirerer dig?

Jeg kigger meget mod folk, der formår at bygge bro mellem teknologi og forretning.

Jack Dorsey (Twitter, Square) er en stor inspiration for hans filosofi om, at hvis du får en idé, så skal du ‘hacke’ den til live og validere den i den virkelige verden med det samme.

David Heinemeier Hansson er også en kæmpe profil for mig og mange andre unge. Han har også gået på HA(it.) på CBS, men hans evne til at forstå, hvordan kode direkte bidrager til forretningssucces gennem 20 år med Basecamp, er unik.

Og så herhjemme er jeg meget inspireret af Lasse & Lars fra Understory. De er et vildt makkerpar, der bare passer perfekt sammen til at bygge store forretninger.“

Mit bedste råd: "Lær at kode"

Hvis du kunne give et råd til andre unge iværksættere, som står med en idé. Hvad ville du sige?

“Lær at kode. Bare på et simpelt plan. Det er den absolut bedste måde at få en idé ud af hovedet og ind i virkeligheden på. I dag behøver du ikke være ekspert fra start, med AI-værktøjer som Cursor og Windsurf kan du komme utroligt langt med en basal forståelse.

Og så ser jeg ‘systemtænkning’ blive en af fremtidens vigtigste kompetencer. Altså evnen til at forstå, hvordan komplekse systemer taler sammen, og hvor man kan optimere arkitekturen. Det er der, guldet ligger.”


Flere artikler som denne?

Hold dig opdateret på de mest spændende historier, tips og interviews.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få det hele direkte i inboxen.

Allerede 55.500+ på listen. Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center