Der er ret god chance for, at du allerede har stiftet bekendskab med “Ønskeskyen” tidligere. Ønskelisten fra fætter Villum eller din søsters børn, hvor du både har et overblik over, hvad de ønsker sig, man kan sikre sig, at gæsterne ikke køber det samme, og selvfølgelig i hvilken webshop du kan købe den pågældende gave.

Men både platformen og virksomheden Ønskeskyen er langt mere, end den liste du enten laver eller modtager. Ønskeskyen har udviklet sig til også at være en hybrid mellem et content- og inspirationsmedie.

Virksomheden har 42 ansatte og alene i Danmark har man 2,3 mio. brugere. Det har givet smag på mere, og allerede nu er man godt på vej til at etablere sig i udlandet. Det gør man under navnet “Gowish”.

Alt det fortæller Casper Ravn-Sørensen og Morten Bjørn Mortensen, der er henholdsvis CEO og CCO i Ønskeskyen. Vi mødtes med dem en mandag eftermiddag og spurgte nysgerrigt ind til den voldsomme vækst, som de er i gang med.


Kan I give os et overblik over Ønskeskyen?

Casper:
“Jo da. Som sagt i introen, så er vi i gang med at gøre vores platform mere interessant med en masse content. Igennem alt vores data og vores mange brugere, har vi godt styr på brugerens favoritter og ønsker, og kan dermed skabe både relevant og personligt indhold. Fokus er især at optimere den danske forretning, hvor vi hele tiden får nye aktive brugere.

Der bliver i gennemsnit oprettet 150.000 ønsker dagligt alene i lavsæsonen, som er fra februar til august. I højsæsonen er det omkring 300.000 ønsker. Vi forventer at sende mellem 70 og 80 millioner kliks fra platformen til webshops alene i Danmark i 2023. Dertil konverterer vi kliks til salg. Vi er måske det bedst konverterende medie i Danmark?

"I højsæsonen opretter danskerne over 300.000 ønsker dagligt på Ønskeskyen."


Casper Ravn-Sørensen

Casper Ravn-Sørensen, CEO i Ønskeskyen.


Det er vilde tal. Kan du fortælle os lidt om, hvor I har udviklet jer mest for at nå dertil?

Casper: “Vi har brugt de sidste år på at udvikle platformen, så den skaber maksimal værdi for både vores brugere og for vores partnere. Vi nørder og bruger virkelig mange ressourcer på, at platformen er så brugervenlig som overhovedet mulig. Pt. har vi et stort fokus på AI, da det som ved andre bliver en stor del af fremtiden hos Ønskeskyen/GoWish.

Hvis jeg skal pege på et sted, hvor vi har brugt mest tid, så er det ift. at strukturere de meget store mængder data, som dels hjælper brugeroplevelsen, men gør vores annonceringsmuligheder relevante for de brands vi arbejder sammen med. Relevans er nøgleordet i alt, hvad vi laver.

Et af de produkter, som har skabt mest værdi for både brugere og annoncører, er den teknologi, vi kalder “produkt match”. Kort sagt skal det drive endnu mere trafik til vores webshop-partnere.
Vi skal hele tiden vise de bedste muligheder for vores kunder.

Produktet må ikke forveksles med f.eks. Pricerunner, som primært omhandler pris. Vi har også fokus på pris, men i høj grad også på leveringstid, lagerstatus og andre brugeres oplevelser med webshoppen.”

"Produktet må ikke forveksles med f.eks. Pricerunner, som primært omhandler pris."

Hvad er ambitionerne med udlandet?

Morten:
“Vi lancerede under navnet GoWish i april i år. Vi har fået downloads i mere end 200 forskellige lande, men har selvfølgelig vores fokusmarkeder.I alt er der kommet mere end 750.000 nye brugere uden for Danmarks grænser fra 5 april 2023 til 31 august 2023. I første omgang har vi 10 markeder i kikkerten udenfor Danmark, som vi tester pt. Vi har en ambition om at have over 3,5 millioner brugere uden for Danmark inden 2024. Det er hårdt arbejde, især pga. at vi hele tiden skal genaktivere dem. Det er ekstremt vigtigt. Men vi har fået en god start og har allerede mere end 50.000 aktive brugere i både Sverige og i Norge. Disse lande er klart en must-win-battle for os her i 2023”

Hvordan er jeres marked generelt? Har I nogle store konkurrenter i udlandet? 

Morten:
“Hmm, både og. Platforme med ønskelister som kategori har i mange år været præget af hobbyprojekter. Jeg tror ikke, at der er andre end os, der har et set-up, som vi har. Ud af vores 42 ansatte, så er 50 % ansat i vores IT afdeling. Vi ser os selv som en IT virksomhed, der hele tiden skal bruge det bedste og mest moderne teknologi. Vi er data-drevne i alle vores beslutninger.

Vi skal ikke “bare” være den der smarte lille gimmick, men en vigtig samarbejdspartner for virksomheder. Det kræver et stort set-up. Men selvom vi ikke har nogen direkte konkurrenter, skal vi udvikle os hver dag. Alt går så hurtigt i dag.”


"Vi skal ikke “bare" være den der smarte lille gimmick."


Så her til sidst og helt kort. Hvad er ambitionerne?

Casper:
“Vi skal fortsætte med at være markedsledere i Skandinavien, og så er det vores klare ambition, at vi skal være markedsdominerende i vores fokusmarkeder, som er Danmark, Sverige, Norge, Frankrig, Tyskland, Spanien, Holland, England, USA og Canada.”

Hvor mange brugere har man så om f.eks. 3 år?

“I hvertfald over 30 mio. brugere.”

Vi glæder os til at følge danske Ønskeskyen på vej ud i verden.


Morten Bjørn Mortensen

Morten Bjørn Mortensen, CCO i Ønskeskyen.

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.