I sommeren 2021 købte kapitalfonden Capidea 51% af det unge performance bureau Obsidian Digital. Det skete efter, at en håndfuld kammerater på fornemt vis havde bygget en forretning op med tocifret millionoverskud og knapt 100 mand på kontoret. Prisen dengang var hemmelig, men den er helt sikkert på den gode side af et trecifret millionbeløb.


Væksten er efterfølgende fortsat, men med kapitalfonden i ryggen er det blevet Obsidians tur til at opkøbe virksomheder. På under 12 måneder har Obsidian købt hele 4 bureauer. Det seneste køb var Heymedia i Aarhus, der havde 20 medarbejdere. Denne gang er det ikke så prangende på mandskabsfonten, men det er det til gengæld på kompetance.

Obsidian har nemlig købt one-man bureauet “AdWords-Specialisten”, som alene håndterede et mediespend på over 200 mio. kr. i 2021. Det dækker over al Google annoncering som search, shopping, YouTube, display etc.

Manden bag virksomheden hedder Casper Hessellund. Han har arbejdet med Google annoncering i 7 år og arbejdet med virksomheder som f.eks. Trendhim, Hobbii, Watery og Kaffekapslen med mange flere.

Casper Hessellund:

“Jeg har kendt partnerne fra Obsidian Digital i flere år, og har altid syntes, at de var dygtige. Da jeg startede, ønskede jeg udelukkende at specialisere mig i Google Ads og tilbyde det bedste produkt i branchen. Men noget, som flere af mine store kunder ønskede, var at samle hele deres marketing et sted for at opnå større synergi. Jeg har derfor valgt at slå mig sammen med Obsidian Digital, da de er et 360 graders performance hus, hvor 1+1 kommer til at give mere end 2.”


Emil Ignatzi Reinholdt, Halfdan Timm, Casper Hessellund og Sasa Kovacevic


Halfdan Timm: Han er lykkedes, når han har slået mig!

I forbindelse med opkøbet fik vi fat i Halfdan Timm, som er partner i Obsidian.”

Halfdan, I har foretaget endnu et opkøb, som du faktisk allerede afslørede lå i planerne for et par år siden. Er I færdige med opkøb nu? 

“Vi er glade for i 2021 både at have budt IBEX Performance, Hey Media og nu Casper Hessellund, dog Casper først annonceret her i 2022, velkommen. Det er tre meget stærke tilføjelser til Obsidian på hver deres måde.

Meget skal gå galt for, at vi ikke også kommer med flere nyheder i 2022.

Vi skal ingenlunde købe for enhver pris, men når vi har mulighed for at lave tilføjelser med en stærk strategisk værdi, som de tre vi har lavet i 2021, så er vi også klar til at slå til.”

2) Er købet af Casper Hessellund ikke bare den “billigste” måde at få hans kunder på? 

“Vi slår os sammen med Casper, først og fremmest fordi han er meget dygtig og en person, vi kan bygge op omkring. At han har en række spændende kunder med er en bonus for os. Han kunne have haft nul kunder, og så havde vi stadig gjort et forsøg. Jeg tror på, at Caspers evner og vores setup og rækkevidde kan give mere end 4, når vi lægger 2 og 2 sammen.”

3) Hvor lang tid har du selv kendt Casper? 

“Jeg har kendt til Casper i mange år gennem fælles bekendte, anbefalinger og omtale. I forbindelse med vores forløb her har vi lært hinanden bedre at kende, og det har kun bekræftet mig i, at han bliver en stærk tilføjelse til Obsidian både fagligt og personligt. Et stort minus er, at han med fortid som næsten professionel fodboldspiller nok kommer til at overgå mig på Obsidians fodboldhold.”

4) Hvad glæder du dig allermest over ved den her signing? 

“Vi har i Obsidian meget stærke produkter i både annoncering på sociale medier og Google Ads. Men vi er mest kendt for annoncering på sociale medier, fordi jeg larmer her. Med Casper får vi en person med, der også udadtil kan gøre meget for at sætte vores PPC-produkt på landkortet hos flere virksomheder. Jeg har sagt til Casper, at han er lykkedes, når der er lige så mange, der søger på hans navn som mit i Google, og jeg kommer til at gøre alt, hvad jeg kan, for at det kommer til at gå rigtigt stærkt!”

Halfdan Timm

Baggrund:

Casper Hessellund bliver medejer og tiltræder som Partner i Obsidian Digital.

Obsidian Digital er stiftet i 2016 og beskæftiger mere end 100 medarbejdere på kontorer i København, Aarhus, Odense og Banja Luka.

Kundelisten tæller blandt andre Georg Jensen Damask, Pilgrim, Rains, Bygma mfl.

Hvorfor dontt.dk?

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.

Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.