En ny omfattende rapport fra Small Great Nation-projektet, som Deloitte og tænketanken Kraka står bag, viser en »tankevækkende« og »bekymrende« tendens: Andelen af iværksættere og selvstændige er blevet stadigt mindre i Danmark siden finanskrisen. Antallet er samtidig faldet med 15.000.
I samarbejde med Berlingske bringer vi uddrag og kommentarer fra rapporten. Artikel er skrevet af Sebastian Persson. Du kan læse den i sin fulde længde her.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få 3 måneders adgang, til alt indhold på berlingske.dk for kun en måneds betaling.
I en tid hvor »Løvens Hule« går rent hjem i bedste sendetid, iværksættere får heltestatus og fokus på fremtidens løsninger er i højsædet, viser en ny rapport, som offentliggøres i dag, en tendens, der bliver kaldt både »tankevækkende« og »bekymrende«.
Andelen af iværksættere og selvstændige i Danmark er faldet støt siden finanskrisen.
En omfattende rapport, der er den femte af sin slags fra Deloitte og tænketanken Krakas Small Great Nation-projekt, viser, at andelen af selvstændige og iværksættere er faldet i den samlede beskæftigelse. I 2009 var det knap otte pct. af den samlede beskæftigelse inden for de store private brancher, mens det i 2018 var faldet til lige omkring seks pct.
Selv om faldet ikke lyder af meget, så er der grund til bekymring, mener direktør i Kraka, Peter Mogensen:
»Vi undrer os over, hvorfor der er et fald i selvstændige og iværksættere. Mange fik måske et hak i tuden under finanskrisen, men vi lever i et land, hvor det er nemt at starte virksomhed, og hvor der er fantastiske rammebetingelser for at starte noget nyt. Derfor er det tankevækkende, at der er et fald,« siger han og tilføjer:
»Et land som Danmark har brug for nye tanker og ny innovation. Der er brug for de iværksættere, der får en idé ude i garagen. De kan være enormt afgørende. Så det er bekymrende.«
I 2008 var der 209.370 selvstændige i Danmark. Det tal er faldet med 15.524, så der i 2018 var 193.846 selvstændige, fremgår det af tal fra Kraka.
Peter Mogensen bakkes op af Anders Dons, der er adm. direktør i Deloitte:
»Vi bevæger os ind i en tid, hvor vi både lokalt og globalt får brug for mere innovation og
flere gode ideer end nogensinde før. Det er et spørgsmål om, hvor pengene skal komme fra i fremtiden,« siger Anders Dons og ridser problemstillingen op:
»Levetiden for virksomhederne er kraftigt reduceret. Danmarks største virksomheder er de gamle, traditionelle mastodonter. Samtidig er vi en nation af små og mellemstore virksomheder, der, selv om de er agile, har brug for hjælp til at omveksle de gode ideer til at blive økonomisk bæredygtige og bygge fremtidens løsninger.«
De nye tal kommer efter en periode, hvor der har været et drastisk fald i antallet af nyetablerede virksomheder, efter at man politisk fjernede énkronesselskaberne, som selskabsformen IVS blev kaldt.
Den gyldne generation
Peter Mogensen og Anders Dons taler begge om en gylden generation. Nærmest som vi i fodboldverdenen stadig kan drømme os tilbage til EM-vinderne i 1992. Hvornår kommer en ny generation på landsholdet, der kan nå samme højder? Det samme spørgsmål kan stilles om dansk erhvervsliv:
For her fandtes en generation med enorm virkekraft: Mærsk, Grundfos, Danfoss, Lego og Coloplast opridser Anders Dons:
»De er stadig de allerstørste danske virksomheder i dag. Men de startede som små iværksættere og virksomheder, der turde købe et skib eller en maskine,« siger han.
Og igen i år håber vi på, at det danske landshold leverer som i 1992, når sommerens slutrunde sparkes i gang. Men kan de det? Og kan der komme en ny Mærsk Mc-Kinney Møller eller Lars Larsen?
»I nyere tid har vi svært ved at se det lange seje træk blandt iværksætterne til at bygge den næste helt store virksomhed. I en årrække vi har ikke bygget nogle nye globale virksomheder i Danmark« siger Anders Dons.
"Vi bevæger os ind i en tid, hvor vi både lokalt og globalt får brug for innovation"
Anders Dons, adm. direktør i Deloitte
Vi er ikke nørdede nok i processen fra idé til kommerciel succes!
Anders Dons supplerer:
»Vi er blevet til et land, hvor vi helt fra folkeskolen tænker på hvilken uddannelse, vi skal tage, så vi ved hvilket job, vi kan få, så vi ved hvilken løn, vi kan tjene. Og så kan man stifte familie og leve trygt, men det er ikke en kultur, som motiverer til iværksætteri.«
En anden problematik kan være, hvor motivationen til at stifte virksomhed kommer fra. For i en tid med »Løvens Hule«, frygter han, at det hurtige salg af virksomheden kan stjæle fokus.
»Der er forskel på, hvorfor man starter virksomhed. Er det en passion og drivkraft for at etablere noget på den lange bane, eller er det tanken om at blive rig og sælge hurtigst muligt? Man må håbe, at mange har en ægte lyst og brænder for det, selvom der er bump på vejen,« siger Anders Dons.
Fra patent til business
Rapporten viser dog en positiv tendens. Danmark er nemlig succesfuld, når det kommer til at få ideer og gøre dem til patenter. Noget, der beviser, at en del danske virksomheder gør det rigtigt godt, mener Dons og Mogensen.
»Rapporten tegner et billede af, at vi er stærke på grønne patenter og innovation. Men udfordringen derfra er jo, at gøre det til kommercielle succeser. Vi er ikke nørdede nok i processen fra idé til kommerciel succes. Der skal være nogen, som kan accelerere de små virksomheder med både kapital og viden til at støtte det arbejde,« siger Anders Dons og henviser til en af projektets tidligere rapporter, som viste, at omsætningen accelererer, når små virksomheder ansætter en akademiker fra universitet.
»Vi diskuterer ofte hele investeringselementet og bl.a. Vækstfonden, som nogle kritiserer for at være for bureaukratisk. Men hvis man har en god idé, så skal man også kunne holde et møde med nogen, som har kapital og vil lytte. Både for at få kapital i de indledende faser for virksomhederne, men også i de svære faser, der følger,« siger Peter Mogensen.
Han føler sig overbevist om, at der ligger en masse spændende ideer i Danmark, som kan blive til noget stort med de rette muskler – hvad enten det er i »Løvens Hule«, Vækstfonden eller et sted der imellem.