Hent hele medierapport længere nede på siden.

I denne uge har Kulturministre fra hele Norden fået fremlagt og drøftet en stor medierapport, som viser at pandemien har haft store konsekvenser for mediesektoren i Norden.

Det drejer sig om rapporten “Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna”, som beskriver hvordan situationen med corona har accelereret en udvikling, hvor annoncemarkedet bliver mere og mere digitalt. Til gavn for techgiganter som Facebook, Google og Youtube og til ulempe for især de trykte aviser, der i Danmark, Norge, Sverige og Finland har oplevet en nedgang i annonceindtægterne på mellem 22,6 og 26,2 pct. Der er ifølge rapporten intet, der tyder på, at disse tabte indtægter kommer tilbage efter coronaepidemien.

For nyhedsmedierne indeholder rapporten dog den gode nyhed, at der er en øget vilje til at betale for nyheder online. Og endelig viser rapporten, at der i 2020 blev givet statsstøtte til nyhedsmedier i samtlige nordiske lande, i alt på 275 mio. euro, svarende til godt 2 mia. kr. Dog med store forskelle landene imellem, hvor støtten i Sverige og Danmark set i forhold til befolkningstallet var ti gange så stor som i Finland.

Danmark er beskrevet fra side 15 og leveret af Rasmus Burkal, Ida Willig og Mark Blach-Ørsten som alle kommer fra Roskilde Universitet. Den beskriver i detaljer hvordan annoncemarkedet har været på en rutsjebanetur, om forbruget af nyhedsmedier og en øget betalingsvillighed for brug af medier.

Du kan hente hele rapporten gratis her.

Danmarks kulturminister Joy Mogensen siger i samme forbindelse om medierapport:

“Det er vigtigt, at vi i Norden udveksler erfaringer i arbejdet med at håndtere udfordringen med techgiganternes dominerende position, også i forhold til techgiganternes stigende andel af annoncemarkedet. Med en faldende annonceomsætning risikerer nyhedsmedierne at få sværere ved at finansiere produktionen af troværdigt kvalitetsindhold, der kan oplyse den offentlige samtale. Samtidig får de store techvirksomheder, som vi ikke har indsigt i, en ekstrem magt. Vi skal have den rigtige regulering på plads og sikre demokrati, ansvarlighed og fair muligheder i internettets tid.

Det er dog et lyspunkt, at der er tegn på en stigende interesse for nyheder, og at flere vil betale for netnyheder. Det er også positivt, at vi hos nyhedsmedierne ser en udvikling mod mere bæredygtige, digitale forretningsmodeller. Mange lokale og regionale medier er dog ikke lige så langt i den digitale omstilling og kæmper fortsat med at finde de rette modeller. Jeg vil gerne fortsat drøfte med mine nordiske kolleger, hvordan vi understøtter den digitale omstilling og et fortsat udbud af lokalt forankret nyhedsindhold, der er ekstremt vigtigt for demokratiet.”

Tilmeld dig vores ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.