Der sker ting og sager hos de svenske giganter H&M, når det kommer til nye bæredygtige initiativer. Det gamle motto om at de største skal gå forrest ser ud til at give mening her.

I dag præsenterer H&M et nyt socialt initiativ kaldet ”Buttons with Impact”, som er en del af deres nye Studio SS23 kollektion. Det er et initiativ, der har hensigt til at skulle forbedre livsvilkår og muligheder for de mange udsatte i Indien.

Kort fortalt går initiativet ud på, at H&M vil opkøbe plastik fra affaldssamlere i Bengaluru i Indien, for efterfølgende at omdanne denne plastik til knapper, som de skal bruge til deres tøj, der sælges over hele verdenen.

Allerede i løbet af 2023 er det ambitionen at alt H&M tøj med polyknapper der produceres i Indien, vil være med knapper fra initiativet.

Indien har omkring 1,5-4 millioner affaldssamlere, som indsamler materiale, der har potentiale til at blive solgt og genanvendt

Indien har omkring 1,5-4 millioner affaldssamlere, som indsamler materiale, der har potentiale til at blive solgt og genanvendt. Samlerne spiller en vigtig rolle i affaldshåndteringssystemet, men de er blandt de laveste i hierarkiet i Indien. Derfor er disse initiativer så vigtige.

Pascal Brun, Global Head of Sustainability H&M Group fortæller i forbindelse med lanceringen:

“I’m very happy that we have been able to onboard Hasiru Dala Innovations as a supplier for buttons. In our work towards a circular fashion future all initiatives that can contribute to reducing the usage of virgin materials matter. It’s a product of an initiative that has a major impact when it comes to improving the conditions for the waste pickers. Our wish is that it will be possible to increase the number of buttons over time.”

Du kan se hele kollektionen her.

Mød H&Ms topboss:

Kvinden der vil gøre billig mode bæredygtig.

 Bæredygtig mode rykker for alvor i den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz med den 48-årige Helena Helmersson i front. Hun blev allerede i 2014 kaldt Sveriges mest indflydelsesrige erhvervskvinde for sit arbejde med at smede bæredygtighed ind i billigt tøj. Kom tæt på hende i denne artikel.
(Artikel fra 2020)

Læs med her!

Helena Helmersson

Hvorfor er det vigtigt? Dontt mener:

Det er vigtigt, at de store giganter viser vejen, når vi snakker bæredygtighed. For hvornår er produkter ”grønne”, ”bæredygtige”, ”etiske” eller ”klimavenlige” nok? Modebranchen har i årtier været svære at gennemskue, og er derfor helt fortjent underlagt et stort pres for at omstille sine produktioner og forretningsmodeller til en mere bæredygtig fremtid.

Derfor er det altafgørende, at de store spillere, som f.eks. H&M viser vejen, investerer tungt, men samtidig husker kreativiteten og designet som i H&M Innovation Stories. 

H&M knapper

Tilmeld gratis

Continued….

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.