Nike dropper Amazon. Det gigantiske sportsbrand vil stoppe med at sælge deres sko og tøj direkte via Amazon. Det sker efter en test, der startede i 2017.

Udmeldingen kommer i forbindelse med Nikes nye retail strategi. Målsætningen er et større stats på e-handel igennem egen kanaler/webshop. Nike fortæller;

Nike vil have et endnu større fokus på forbrugeroplevelser. Det skal ske igennem et mere direkte og personligt forhold til slutbrugeren. Derfor har vi besluttet at afslutte vores “pilot” med Amazon Retail.

Nike nævner at de vil fortsætte med at investere i stærke, karakteristiske partnerskaber med andre detailhandlere og platforme for at kunne betjene alle forbrugere globalt.

Den store nyhed følger kort efter, at Nike annoncerede ansættelse af John Donahoe, tidligere eBay-CEO, som deres næste CEO.

“Nike’s decision is likely aimed at putting more focus on its own direct-to-consumer business, which is a key pillar of its Triple Double strategy."

Poonam Goyal, senior retail analyst til Bloomberg

MEDIE: Spørgsmålet er nu, om andre Amazon-partnere følger Nike?

Hvis du synes det er interessant, så skal du læse denne artikel fra Bloomberg. Det amerikanske nyhedsmedie giver det fulde overblik over, hvad vi ved på nuværende tidspunkt.

De stiller spørgsmålet: Hvem er de næste? Hvad betyder det for Nike? Hvad betyder det for Amazon?

Desuden kan du læse mere om Nikes nye strategi.

Læs artikel her.