Findes der en sammenhæng mellem den udbredte mentale mistrivsel og en stigning i vores antal af muligheder? Det spurgte Casper Brix sig selv om og gik i gang med at undersøge problemstillingen nærmere. Det er nu blevet til en bog, der udkommer i dag.
Hvordan kan man gøre sine muligheder til en styrke? Og hvordan kan det være, at dit mentale velvære er forbundet med opfattelsen af dine muligheder? Vi har i dagene op til lanceringen talt med forfatteren Casper Brix. Her kan du læse om det, hvordan han fik ideen til bogen, og hvad han håber, at du konkret får ud af at læse bogen.
Til daglig er Casper Brix CBO i virksomheden Andlight, hvor han har ansvaret for at markedsføre deres brand og produkter i high-end kategorien.
Han er 29 år og bor på Vesterbro.
Casper, i dag udkommer din bog “Hvorfor du har svært ved at vælge”. Hvem har du skrevet bogen til?
“Da jeg begyndte på bogen, var den først tiltænkt personer i slut 20’erne og start 30’erne. Altså mennesker, der står overfor et voksenliv og selv at skulle tage ansvar samt træffe deres egne beslutninger.
Denne målgruppe blev valgt, da forskning viser, at særligt mange i denne aldersgruppe oplever psykiske problemer forbundet med at skulle vælge. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at emnet var relevant for mange flere mennesker. Både yngre og ældre. Noget der blandt andet også er blevet tydeligt, efter bogen er blevet færdig, hvor jeg har fået henvendelser på foredrag fra diverse uddannelsesinstitutioner, efterskoler og meget mere. Det ser jeg som et tegn på, at flere kan afspejle sig i bogens emne.
Fælles er, at de alle – uanset alder, beskæftigelse og andet – er nysgerrige på at forstå, hvordan de bliver påvirket af deres muligheder. En interesse, der stiger i takt med, at antallet af vores muligheder stiger. Derfor er jeg også overbevist om, at vi er nødt til at genoverveje måden, vi ser på vores muligheder, så vi kan drage fuld nytte af vores frihed og sammen mindske antallet af personer, der lider af psykiske sygdomme i relation til bogens emne.”
"Men der findes mange måder, hvorpå vores hjerne forsøger at lave fælder for os. Dog kan vi gøre os selv opmærksomme på de vigtigste, så vi kan minde os selv om, hvilke muligheder, der betyder noget."
Hvordan opstod ideen?
“Det var aldrig planen at skrive en bog, men først og fremmest at forstå og italesætte et emne, som jeg oprigtigt føler er et problem – og som jeg tror, at mange kan identificere sig med.
At italesætte problemet blev også en drivkraft for at gøre bogen færdig for at kunne kommunikere dens budskab i håb om at skabe en nødvendig debat om et af Vestens største paradokser: At vi i jagten efter flere muligheder undlader at stå til ansigt med bagsiden af medaljen, og at vi i værste tilfælde kan komme til at se vores muligheder som noget negativt – endda som noget farligt – hvis ikke vi forstår, hvordan de påvirker os.
Så det ene førte til det andet, hvilket endte med en bog. Men idéen opstod, da jeg blev nysgerrig på at forstå, hvorfor vi oplever en stigning i mentale lidelser, selvom vi lever med større frihed og velfærd end nogensinde før. Et paradoks præsenterede sig selv, hvilket jeg synes krævede nye perspektiver.”
Første gang man har bogen i hånden, kan man få indtrykket af, at det er en fagbog. Men kan den i virkeligheden også bruges i ens private liv?
“Bestemt! Det var vigtigt for mig at gøre bogen brugbar for alle, der læser den. Det var derfor vigtigt ikke at hænge fast i komplicerede termer, men derimod præsentere de vigtigste videnskabelige artikler og tanker fra filosofiens verden på en letforståelig måde, og derigennem gøre dem brugbare.
Det var blandt andet også derfor, at jeg valgte at kombinere videnskab med filosofi, der hver især udfordrer problemet på hver deres måde. Netop denne kombination er lidt atypisk, hvilket også er meningen. Mens forskningen kan tydeliggøre og præsentere relevant fakta, der understreger problemet, så hjælper perspektiver fra filosofien til at kunne tage handling og gøre en forskel.
Derudover inddrager bogen også flere sjove hverdagseksempler på, hvordan vi på godt og ondt håndterer vores muligheder. Studier har f.eks. vist, at det gennemsnitlige par bruger 50 min. om ugen på at vælge den rigtige film at se på Netflix, mens andre viser, at vi i gennemsnit bruger 150 min. om ugen på at vælge tøj. Tanken med dem er at gøre bogens indhold lettere at forstå, så læseren kan stille sig selv kritisk over for sine egne valg i livet.”
Du skriver blandt andet om de fem mentale fælder, som vi bringer længere nede i artiklen. Hvor vigtigt har det været for dig, at læseren kan tage noget konkret med sig?
“Ja, jeg synes, det er vigtigt ikke blot at gentage tidligere forskning, men tværtimod kombinere, udfordre og gøre det brugbart. Modellen med de fem mentale fælder er et eksempel på dette.
Til mine foredrag har jeg fået fortalt, at pointerne i det, jeg præsenterer, virker simpelt, men at folk aldrig lader til at at have tænkt over dem før. Og det er netop det, som er bogens formål; at få læseren til at danne nye perspektiver på forståelsen af deres valg og muligheder.
Det kan f.eks. være, at vi falder i fælden, der siger, at alle vores valg skal være perfekte. Som del af denne proces kommer vi til at overanalysere alle vores muligheder, hvilket fjerner deres værdi. Her viser forskning, at vi i stedet bliver lykkeligere ved at stille os tilfreds med det, der er godt nok i stedet for at jagte idéen om det perfekte.
Men der findes mange måder, hvorpå vores hjerne forsøger at lave fælder for os. Dog kan vi gøre os selv opmærksomme på de vigtigste, så vi kan minde os selv om, hvilke der betyder noget.”
Kort fortalt: Jo flere muligheder vi giver os selv, desto mere føler vi, at vi mister, hver gang vi træffer et valg.
Og her til sidst. Hvorfor tror du egentligt, at vi som mennesker har så svært ved at vælge?
“I sidste ende lader vi til at glemme en vigtig ting; at vi er dyr. Og som dyr er vi indkodet til at forsøge at skaffe os selv så meget som overhovedet muligt. Det gælder også i antallet af vores muligheder, hvor vi lever med en forståelse af, at flere må være bedre.
Men når vi ikke længere skal kæmpe for at realisere vores basale behov, begynder vi i stedet en ny kamp om at realisere os selv gennem vores valg. Og det er denne forandring, der skaber et mulighedernes paradoks. Hvorfor? Fordi vores hjerne fortæller os, at vi skal tilegne os så meget som muligt, og skabe så mange muligheder som vi kan, men ikke hvordan vi skal vælge blandt dem.
Man kan bl.a. forklare fænomenet gennem adfærdspsykologi, hvor vi kommer til at fokusere på, hvad vi kan miste, når vi vælger, fremfor hvad vi kan vinde. Hvis vi derfor vælger én ud af ti forskellige muligheder vil vores hjerne fortælle os, at vi har mistet ni muligheder, fremfor at have vundet et valg.
Kort fortalt: Jo flere muligheder vi giver os selv, desto mere føler vi, at vi mister, hver gang vi træffer et valg. Det må siges at være paradoksalt.”
Til daglig arbejder du i Andlight, hvor du er CBO (Chief Brand Officer). Hvordan kan du selv bruge bogen?
“I mit daglige arbejde sidder jeg med ansvaret for vores portefølje af high-end designer brands. Her er det vores job at markedsføre deres brand og produkter, hvilket kræver, at vi først forstår dem, så vi kan lægge en konkret strategi. Herefter kigger vi på forbrugeradfærd og data for at matche deres value proposition med ønsker fra vores kundebase.
I mit arbejde ser vi det komme til udtryk ved, at kunder i højere grad ønsker at få en forbindelse til de brands de køber fra, mens de også stiller større krav til selve købsrejsen. Vi arbejder derfor meget med brandoplevelse, tilgængelighed, 3D, AR og meget, meget mere.
På samme måde som bogens modtagere, så er den moderne forbruger også blevet mere bevidst omkring sine valg. Begge står over for flere muligheder, hvilket vi skal matche og gøre købsoplevelsen personlig og overskuelig.”
De fem mentale fælder!
Bogen kan fra i dag bestilles i boghandlere landet over og online via Saxo.
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.